Az 1984-es Super Bowl szünetében az Apple olyan reklámot vetített le, amiről azóta is beszélünk, és ami mémmé válva mára már külön életet él: másolják (még maga az Apple is), kommentekben az Apple ellen fordítják, vagy épp hosszú cikkeket írnak róla. Mint én.
Mert a reklám története majdnem olyan érdekes, mint maga a reklám.
Kezdjük ott, hogy a készítők szerint egyáltalán nem az IBM-et, és az IBM ügyfeleit akarták kifigurázni. Az Apple akkoriban a Chiat/Day-jel dolgozott együtt, ők szállították a szpotot, amit meglátva Steve Jobs nagyon lelkes lett. Egy 1983-as előadásán Jobs már bemutatta a reklám egy verzióját az alkalmazottaknak, mellé egy IBM elleni propagandaszöveget felolvasva, amiben ilyen állítások voltak: “A viszonteladók eleinte tárt karokkal üdvözölték az IBM-et, ma már félnek a cég által előrevetített egyeduralomtól és az irányított jövőképtől… A Big Blue irányítja majd az egész számítógépipart?… George Orwellnek igaza volt 1984-gyel kapcsolatban?”
A hirdetés készítői azonban egész más szimbólumrendszerben gondolkoztak, csak Steve Jobs élezte ki az egészet az IBM-re. A reklám arról szól, hogy miként harcolnak a kevesek a túlerő ellen, az Apple a számítógépipar óriásaival szemben. A Blade Runner hangulatát akarták, ezért Ridley Scottot kérték fel a rendezésre, így a készítés 650.000 - 900.000 dollárba került (attól függ, melyik forrásnak hiszünk). A skinheadeknek 125 dollárt fizettek egy forgatási napért, fejenként.
Steve Jobs tehát imádta a reklámot. Mindenki más utálta.
Tovább olvasom
szucsadam
2014.07.26. 08:06
Címkék: könyv amazon goodreads booklamp
A BookLamp egy idahói startup, amit csak a “könyvek Pandorájának” neveznek. Egy Book Genome Project nevű rendszer az egész alapja, ami képes könyvet ajánlani a könyv szövege alapján, meg persze a felhasználók előzetes értékeléseiből kiindulva. Tavaly heti 40.000 - 100.000 könyvet indexáltak.
Itt van például Stephen King egyik regénye, amiben vámpíros témára, temetésre, szenvedésre, negatív érzelmekre keres a szoftver, így rögtön tudja, hogy szorongóknak ezt nem feltétlenül ajánlja majd.
Vagy itt van a szexuális tartalom a Szürke ötven árnyalata és a Levelek a Penthouse-nak című könyvben. A piros az tilos.
Tovább olvasom
szucsadam
2014.07.25. 15:18
Címkék: könyv jony ive
Leander Kahney Jony Ive: A zseni az Apple termékei mögött című könyvét olvasgatom, amikor épp van időm. Érdemes. Megtudhatjuk, hogyan dolgozik az Apple formatervező guruja, hogy micsoda megszállottsággal végzi a munkáját. De ami a legfontosabb: belelátunk a formatervezés világába, történelmébe, megértjük, miért több ez, mint megtervezni a dolgok külső héját, és mi is ez az aprólékos, mérnöki munka, ami áthatja az egész termékfejlesztést.
Ráadásul a könyv olyan alapvető, általános dizájnelméleti szemléletet tart evidenciának, amivel kicsit el is szégyellhetjük magunkat. Mi még sokszor mindig olyan kérdéseken vitatkozunk, ami nemcsak a formatervezők körében eldöntött kérdés évtizedek óta, de azt is meghatározza, milyennek látjuk a világot. A “parasztvakítás kétszer annyiért” kommentekre a könyv elolvasása után máshogy tekintünk, érezzük benne, ahogy a lélektelen ipari szörnyek tömeggyártását lehetővé tévő vásárlói szellem még azután is a csúnyáért kiált, amikor már győzött a szép.
Kiemelek a könyvből néhány idézetet, amik talán mindenkit közelebb visznek Ive-hoz, nem úgy, mint az Apple dizájneréhez, hanem mint egy tehetséges, lelkes és a munkája iránt elkötelezett formatervezőhöz.
Tovább olvasom
szucsadam
2014.07.25. 07:54
Címkék: ibm watson siri
Amióta múlt héten felröppent (mit felröppent? Kirobbant!) a hír, miszerint az Apple és az IBM együtt dolgozik majd, elárasztottak minket a Watson vs. Siri cikkek. Ezek leginkább azzal foglalkoznak, hogy a Siri milyen hülye, a Watson meg okos, és hogy ezt figyelembe véve van-e jövője kettejük bármiféle kapcsolatának. Összejöhet-e a nyelvészprofesszor a titkárnőképző első osztályos tanulójával, ha előbbinél a luxusautó, utóbbinál meg formás csípő hiányzik?
A Watson, az IBM szuperszámítógépe és a Siri, az Apple digitális asszisztense nagyjából ugyanazért váltak híressé: értelmezni próbálják a beszédben elhangzott kérdéseket, és azokra a megfelelő választ próbálják adni. Csakhogy míg a Siri egy okostelefonon belül elérhető funkciók elsajátítására specializálódik, addig a tévés vetélkedőben elért sikereivel híressé vált Watson első alkalmazásai segítségével inkább a tüdőrák gyógyításánál segíti az orvosi döntéshozatalt, egyfajta tanácsadó szerepet betöltve. Persze más területeken is kipróbálják a Gépszörnyet, az irány az R&D, a gyógyszeripar és a biotechnológia.
Nincsenek egy súlycsoportban a Sirivel, na.
A kérdés, hogy tud vagy akar-e egymásnak segíteni az Apple és az IBM a mesterségesintelligencia-fejlesztésben? Lássuk a motivációkat:
Tovább olvasom
szucsadam
2014.07.24. 16:45
Címkék: iwatch itime
A hír önmagában nem annyira érdekes: 2011-ben az Apple beadott a szabadalmi hivatalba egy dokumentumot, amit most fogadtak el, és ami egy csuklóra erősíthető kijelzőről szólt. A kütyü rádiójelekkel kommunikál az okostelefonnal, és különféle, kézmozgásokkal vegyített gesztusokkal vezérelhető. A szabadalomban az eszközön az iTime felirat látható. Maga a rajz, a koncepció teljesen kiforratlan, mást nem is várhatunk egy három éves elképzeléstől.
Azért írtam róla még is, mert majdnem pont három éve, hogy Éva egy iTime nevű magyar startuptól megkeresett, hogy működjünk együtt az Egy nap a városban blog kapcsán. Azóta Évát feleségül vettem, az iTime meg megszűnt, ennek ellenére Évi neve alatt a telefonkönyvemben még mindig ott szerepel, ahogy három éve beírtam - cégnév: iTime.
Vicces dolgok ezek.
De hogy beszéljünk még egy kicsit az iWatch-ról: a hírek szerint az Apple a Swatch-csal dolgozik együtt a készülék tervezésénél, de a belső informátor esküdni mert volna, hogy a Timex is partnere a cupertinóiaknak. Ugyanis azt beszélik, hogy nem egy vagy két modellt dob piacra a cég, hanem lesz iWatch mindenféle ízlésű embernek, “from geek to chic”.
update: a Swatch tagadta a pletykákat, hogy együtt dolgozna az Apple-lel