almalé és kungfu Rólunk

Érdekes most visszanézni az 1984-es Apple reklámot

Az 1984-es Super Bowl szünetében az Apple olyan reklámot vetített le, amiről azóta is beszélünk, és ami mémmé válva mára már külön életet él: másolják (még maga az Apple is), kommentekben az Apple ellen fordítják, vagy épp hosszú cikkeket írnak róla. Mint én.

Mert a reklám története majdnem olyan érdekes, mint maga a reklám.

Kezdjük ott, hogy a készítők szerint egyáltalán nem az IBM-et, és az IBM ügyfeleit akarták kifigurázni. Az Apple akkoriban a Chiat/Day-jel dolgozott együtt, ők szállították a szpotot, amit meglátva Steve Jobs nagyon lelkes lett. Egy 1983-as előadásán Jobs már bemutatta a reklám egy verzióját az alkalmazottaknak, mellé egy IBM elleni propagandaszöveget felolvasva, amiben ilyen állítások voltak: “A viszonteladók eleinte tárt karokkal üdvözölték az IBM-et, ma már félnek a cég által előrevetített egyeduralomtól és az irányított jövőképtől… A Big Blue irányítja majd az egész számítógépipart?… George Orwellnek igaza volt 1984-gyel kapcsolatban?”

A hirdetés készítői azonban egész más szimbólumrendszerben gondolkoztak, csak Steve Jobs élezte ki az egészet az IBM-re. A reklám arról szól, hogy miként harcolnak a kevesek a túlerő ellen, az Apple a számítógépipar óriásaival szemben. A Blade Runner hangulatát akarták, ezért Ridley Scottot kérték fel a rendezésre, így a készítés 650.000 - 900.000 dollárba került (attól függ, melyik forrásnak hiszünk). A skinheadeknek 125 dollárt fizettek egy forgatási napért, fejenként.

Steve Jobs tehát imádta a reklámot. Mindenki más utálta.

Tovább olvasom


Az Apple felvásárolta a BookLamp nevű céget, aminek van egy jó kis szoftvere

A BookLamp egy idahói startup, amit csak a “könyvek Pandorájának” neveznek. Egy Book Genome Project nevű rendszer az egész alapja, ami képes könyvet ajánlani a könyv szövege alapján, meg persze a felhasználók előzetes értékeléseiből kiindulva. Tavaly heti 40.000 - 100.000 könyvet indexáltak.

Itt van például Stephen King egyik regénye, amiben vámpíros témára, temetésre, szenvedésre, negatív érzelmekre keres a szoftver, így rögtön tudja, hogy szorongóknak ezt nem feltétlenül ajánlja majd.

booklamps-theme-currents-for-salems-lot2.jpg

Vagy itt van a szexuális tartalom a Szürke ötven árnyalata és a Levelek a Penthouse-nak című könyvben. A piros az tilos.

Tovább olvasom


Hat dolog, amit nem tudtál Jony Ive-ról

Leander Kahney Jony Ive: A zseni az Apple termékei mögött című könyvét olvasgatom, amikor épp van időm. Érdemes. Megtudhatjuk, hogyan dolgozik az Apple formatervező guruja, hogy micsoda megszállottsággal végzi a munkáját. De ami a legfontosabb: belelátunk a formatervezés világába, történelmébe, megértjük, miért több ez, mint megtervezni a dolgok külső héját, és mi is ez az aprólékos, mérnöki munka, ami áthatja az egész termékfejlesztést.

Ráadásul a könyv olyan alapvető, általános dizájnelméleti szemléletet tart evidenciának, amivel kicsit el is szégyellhetjük magunkat. Mi még sokszor mindig olyan kérdéseken vitatkozunk, ami nemcsak a formatervezők körében eldöntött kérdés évtizedek óta, de azt is meghatározza, milyennek látjuk a világot. A “parasztvakítás kétszer annyiért” kommentekre a könyv elolvasása után máshogy tekintünk, érezzük benne, ahogy a lélektelen ipari szörnyek tömeggyártását lehetővé tévő vásárlói szellem még azután is a csúnyáért kiált, amikor már győzött a szép.

Kiemelek a könyvből néhány idézetet, amik talán mindenkit közelebb visznek Ive-hoz, nem úgy, mint az Apple dizájneréhez, hanem mint egy tehetséges, lelkes és a munkája iránt elkötelezett formatervezőhöz.

Tovább olvasom


Az Apple-nek tervei lennének az IBM szuperszámítógépével?

Amióta múlt héten felröppent (mit felröppent? Kirobbant!) a hír, miszerint az Apple és az IBM együtt dolgozik majd, elárasztottak minket a Watson vs. Siri cikkek. Ezek leginkább azzal foglalkoznak, hogy a Siri milyen hülye, a Watson meg okos, és hogy ezt figyelembe véve van-e jövője kettejük bármiféle kapcsolatának. Összejöhet-e a nyelvészprofesszor a titkárnőképző első osztályos tanulójával, ha előbbinél a luxusautó, utóbbinál meg formás csípő hiányzik?

ibm-watson-1600-26945.jpg

A Watson, az IBM szuperszámítógépe és a Siri, az Apple digitális asszisztense nagyjából ugyanazért váltak híressé: értelmezni próbálják a beszédben elhangzott kérdéseket, és azokra a megfelelő választ próbálják adni. Csakhogy míg a Siri egy okostelefonon belül elérhető funkciók elsajátítására specializálódik, addig a tévés vetélkedőben elért sikereivel híressé vált Watson első alkalmazásai segítségével inkább a tüdőrák gyógyításánál segíti az orvosi döntéshozatalt, egyfajta tanácsadó szerepet betöltve. Persze más területeken is kipróbálják a Gépszörnyet, az irány az R&D, a gyógyszeripar és a biotechnológia.

Nincsenek egy súlycsoportban a Sirivel, na.

A kérdés, hogy tud vagy akar-e egymásnak segíteni az Apple és az IBM a mesterségesintelligencia-fejlesztésben? Lássuk a motivációkat:

Tovább olvasom


Három éve még iTime-nak hívta az Apple az okosórát

A hír önmagában nem annyira érdekes: 2011-ben az Apple beadott a szabadalmi hivatalba egy dokumentumot, amit most fogadtak el, és ami egy csuklóra erősíthető kijelzőről szólt. A kütyü rádiójelekkel kommunikál az okostelefonnal, és különféle, kézmozgásokkal vegyített gesztusokkal vezérelhető. A szabadalomban az eszközön az iTime felirat látható. Maga a rajz, a koncepció teljesen kiforratlan, mást nem is várhatunk egy három éves elképzeléstől.

iwatch_patent-100360680-large.jpg

Azért írtam róla még is, mert majdnem pont három éve, hogy Éva egy iTime nevű magyar startuptól megkeresett, hogy működjünk együtt az Egy nap a városban blog kapcsán. Azóta Évát feleségül vettem, az iTime meg megszűnt, ennek ellenére Évi neve alatt a telefonkönyvemben még mindig ott szerepel, ahogy három éve beírtam - cégnév: iTime.

Vicces dolgok ezek.

De hogy beszéljünk még egy kicsit az iWatch-ról: a hírek szerint az Apple a Swatch-csal dolgozik együtt a készülék tervezésénél, de a belső informátor esküdni mert volna, hogy a Timex is partnere a cupertinóiaknak. Ugyanis azt beszélik, hogy nem egy vagy két modellt dob piacra a cég, hanem lesz iWatch mindenféle ízlésű embernek, “from geek to chic”.

update: a Swatch tagadta a pletykákat, hogy együtt dolgozna az Apple-lel




süti beállítások módosítása