Egy amerikai jogvédő cég nyílt levelet írt az Apple vezetőjének, Tim Cooknak, amiben számon kérte őt a felhasználók személyes adatainak védelme ügyében. A levél azt állítja, hogy a kaliforniai cég biztonsági előírásai elégtelenek, sőt, bizonyos esetekben nyílt utat adnak annak, hogy a szoftverfejlesztők hozzáférjenek az iPhone-okon tárolt adatokhoz.
Az ügy a Path nevű alkalmazás miatt pattant ki, amiről kiderült, hogy titokban összegyűjti az iPhone-on tárolt összes ismerősünk adatát, nevét, telefonszámát, emailcímét, majd a felhasználó engedélye nélkül továbbítja azt a fejlesztőknek.
A Path mögött álló cég azonnal reagált a hírre és bejelentette, hogy töröl minden ilyen információt a szervereiről, plusz kiadja a program új verzióját, ami már nem lopkod adatokat a júzertől, de addigra már nem lehetett visszalapátolni a szart a lóba.
A jogvédők szerint nagy a baj és azt állítják, hogy a Path csak a jéghegy csúcsa.
Egyrészt azért, mert egy gyors felmérés szerint számtalan fejlesztő végez a Path-hoz hasonló gyakorlatot, ennek köszönhetően körülbelül minden tizedik sikeres szoftverfejlesztőnél ott lehet Mark Zuckerberg, Larry Ellison vagy Bill Gates elérhetősége. Vagy ami még nagyobb szívás: a tied. És itt nyugodtan lehet nagy cégekre is gondolni, például a Foursquare-re, a Gowalla-ra vagy a Hipsterre.
Másrészt meg azért, mert mint kiderült, az alkalmazások nemcsak a kontaktokhoz férnek hozzá, de a képeinkhez, zenéinkhez, videóinkhoz, naptárunkhoz és bármilyen más fontos adatunkhoz is. Ezek közül bármit szabadon átmásolhatnak a fejlesztők magukhoz, amíg fut az alkalmazásuk.
Az Apple meglepően gyorsan reagált a hírre és szóvivőjén keresztül közölte, hogy az információk továbbítása a szerződési feltételek megsértése. Ezzel együtt az Apple aktívan is részt kíván venni a probléma megoldásában, ami egy kapcsoló beépítése lesz a következő iOS-verzióba: ezzel le tudjuk tiltani a kontaktadatok továbbítását.
Ez mindenképp jó hír, de az alapvető probléma ugye az, hogy már rég nem csak a kontaktadatokról beszélünk.
Néhány fontos megjegyzés a végére: az alkalmazás csak akkor bűvészkedik az információkkal, amikor épp fut. A probléma nemcsak az iOS-eszközöket érinti, az asztali gépeken is előfordulhat ilyesmi, míg az androidos alkalmazások telepítéskor kérnek engedélyt az ilyen műveletekre, amit a többség olvasás nélkül jóváhagy. Onnantól kezdve meg az üzenetektől a híváslistáig minden információ nyílt titok.
Az eset mindezek ellenére is nyugtalanító és gyors megoldást kíván.
Ha értesülni akarsz a világ legértékesebb vállalatának minden fontos híréről, csatlakozz a facebookos csoportunkhoz.
Magyarósi Csaba
2012.02.15. 15:22
Jobs perfekcionista volt. Nem úgy, hogy kiadta utasításba, hogy a legjobb minőségű kijelzőre van szüksége, aztán elégedetten hátradőlt, nem. Maga ment el a gyártókkal tárgyalni, a legtöbbel közölte, hogy a termékük egy "kalap szar", és addig nem nyugodott, amíg meg nem találta a tökéletes alkatrészt. Híres sztori vele kapcsolatban, hogy az Apple II házának színét milyen nehezen tudta kiválasztani, pedig a festőcég a bézs kétezer árnyalatát küldte át elemzésre. Végül Jobs amellett döntött, hogy kikeverteti a 2001. árnyalatot a saját elképzelései alapján, amiről alig tudta lebeszélni az Apple vezetése.
Mindezek ismeretében bizonyára imádta volna azt a programot, amit most találtunk a neten. Nem különösebben bonyolult, csak annyi a dolgunk, hogy az egymás mellé rakott karaktereket addig mozgassuk, amik azok egyelő távolságra nem lesznek egymástól: amíg létre nem jön a hibátlan harmónia.
Egyszerűnek tűnik, de óriási szívás, a tapasztalataim szerint fordulónként 80-90 százalékot elérni már komoly siker.
Magyarósi Csaba
2012.02.15. 11:36
Címkék: ipad apple tv tim cook
Amióta átvette az Apple vezetését, Cook nem nagyon tolta az előtérbe magát, egyrészt talán azért, mert sosem volt olyan exhibicionista, mint Jobs, másrészt meg nyilván illik megvárni a gyászév, vagy gyásznegyedév, vagy gyász-negyedéves jelentés leteltét, mielőtt valaki aktívan is tetszeleghetne minden idők legismertebb CEO-jának utódaként.
Lassan viszont komoly termékbejelentések következnek és amúgy is mindenki azt várja az Apple-től, hogy legyen egy karakteres arca, itt az ideje tehát, hogy Cook is megszólaljon, és ezt most meg is tette a Goldman Sachs konferenciáján, ahol a munkájáról és az Apple termékeiről beszélt.
Elmondta például, hogy az iCloud óriási siker, százmillió felhasználója van. Az Apple TV viszont továbbra is csak hobbi, amiből tavaly csak hárommillió fogyott, ezért nagyon fontos, hogy megkülönböztessék azt a többi terméktől. Ugyanakkor Cook lényegében nem tagadta, hogy ebben a témakörben valami átütőre, egyedire készülnek, amivel jóval nagyobb piaci részesedést érhetnek el: nyilván a sokak által várt, nagyképernyős iTV-ről beszélt.
Ezzel együtt is arra bíztatta az embereket, hogy menjenek és vásároljanak Apple TV-t, mert az egy remek termék és mert a felhasználók nagyon elégedettek vele, ami jelzi, hogy valószínűleg még messze van az iTV piacra dobása.
Hogy érezzük a különböző termékek súlya közti különbséget, Cook elmondta azt is, hogy munkaideje 80-90 százalékát az iPaden végzi teszi ki. A vezető szerint a tablet egyre gyorsabban zabálja majd fel a számítógépes piacot, ami a 2011. utolsó negyedévében már látható is volt a számokból. Elmondta, hogy az iPad már elkezdte kannibalizálni a Mac-piacot is, viszont az megnyugtatja, hogy a windowsos számítógépek piacából még nagyobbat harapott.
Fontos megjegyezni, hogy az Apple-t bizonyára egyáltalán nem zavarja, hogy az iPad elkezdte kannibalizálni a Mac piacát, hiszen a vállalat mindig is hitt abban, hogy ha nem valamelyik saját termékük kezdi el felzabálni egy korábbi sikertermékük eladásait, akkor megteszi azt majd valamelyik külső gyártó készüléke. Ezért nem féltek kihozni a minit, amikor az iPod a csúcson volt, leváltani azt a nanóra, amikor a mini minden rekordot megdöntött és kihozni az iPhone-t, amikor az iPod volt a növekedés motorja.
Magyarósi Csaba
2012.02.15. 09:20
A Wall Street Journal, tehát egy jó forrásokra támaszkodó fontos lap szellőztette meg azt a hírt, hogy az Apple 8 colos tableten dolgozik. Állítólag felvették a kapcsolatot a távol-keleti beszállítókkal, sőt, már meg is kezdték a munkát annak érdekében, hogy a 9,7 colos gép mellett legyen egy kisebb modell is. Egy ilyen termék eséllyel vehetné fel a harcot a legnagyobb konkurenssel, az Kindle Fire-rel és az Apple az alacsonyabb árkategóriába is be tudna törni vele, szóval elviekben akár még lehetne is realitása a hírnek.
Már kérdés, hogy a kisebb iPad szembemenne mindazzal, amiben Steve Jobs hitt. Nemcsak azzal, amit állított, mert azt még ő is képes volt átmenet nélkül visszavonni és megváltoztatni, hanem a termék Steve Jobs szerinti belső lényegével is.
Az iPad ugyanis nem véletlenül lett akkora, amekkora. Akik olvasták Walter Isaacson könyvét, tudják, hogy Jobs és Jony Ive formatervező hosszú hónapokat töltött a megfelelő méret kiválasztásával. Elkészítettek különböző méretű és dizájnú verziókat, ezeket minden nap kézbe fogták, próbálgatták, és ennek a közös bétatesztelésnek lett az eredménye a 9,7 col, amit mindketten az elérhető legjobb méretnek tartottak.
További probléma a 8 colos géppel, hogy a bevezetésével szükségképpen két modell lenne piacon, amit megint csak ellenzett Jobs. Az iPhone-ból sem lett kisebb verzió, és az Apple alapítója sűrűn támadt az Androidra, ami szerinte azért is lett egy "rakás szar", mert túl sokféle méretre, képernyőre kellett szabni, így Jobs szerint nem lehetett rendes munkát végezni. A kétféle iPaddel az Apple is beállna a sorba.
És érdemes felidézni azt is, mit mondott az első konkurensekre, a 7 colos tabletekre 2010. októberében. Azt fejtegette, hogy a 7 col az nem a 10 col hetven százaléka, hiszen a méret átlóra vonatkozik, így az összterület már 55 százalékkal csökken. Ahogy mondta: fogjuk portrémódban a tabletet, húzzunk az ujjunkkal egy vonalat horizontálisan középen, és bármelyik félre nézve látni fogjuk, hogy mekkora egy 7 colos tablet. Márpedig ez a méret Jobs szerint egyáltalán nem alkalmas arra, hogy kényelmesen koppintgassuk az eszközt.
És tegyük hozzá azt is, hogy a Kindle Fire előretörése mellett nem látszik olyan piaci körülmény, ami indokolttá tenné a kisebb modellt, hiszen az iPad 2 továbbra is pokolian jól fogy, az iPad 3 nyilván ugyanez a sors vár. Ráadásul még ha ki is hozna egy 8 colos tabletet az Apple, az sem tudna árharcba keveredni a Kindle Fire-rel, ha csak nem rontanának a hardveren is annyit, hogy a végeredmény már tényleg a megcsúfolása lenne mindannak, amit eddig iPadnek hívtak.
Magyarósi Csaba
2012.02.14. 13:46
Címkék: piac ipad
Az iPad kezdeti előnye megmaradni látszik. Bár csökkent a piaci részesedése ahhoz az állapothoz képest, amikor még szinte egyedül jelentette a tabletkategóriát, de még mindig olyan beláthatatlan távolságra van a konkurensekhez képest, hogy néhány elemző szerint akár iPad 3 nélkül is tovább szaladna a szekér.
Erről nincs szó, az Apple biztosan bemutatja egy hónapon belül a tablet harmadik generációját, ettől függetlenül tény, hogy még az Amazon melletti legkomolyabb ellenfelét, a Samsungot is le tudta győzni az Apple, méghozzá a Samsung pályáján, Dél-Koreában.
A The Korea Herald számításai szerint a cég körülbelül egymillió iPadet adott el a 2010-es novemberi premier óta, amiből csak 2011-ben 700 ezret vettek. Ezek alapján a koreai lap számításai szerint az Apple piaci részesedése 70-80 százalékos lehet a régióban.
A koreai iPadek kétharmada egyébként a wifis modell.
A lap megjegyzi, hogy az Apple nem most először győzi le idegen pályán az ellenfelét: emlékeztet arra, hogy Dél-Koreában 200 ezer előrendelés érkezett az iPhone 4S-re tavaly novemberben, míg ellenfelére, a Galaxy S II-re 120 ezer.