almalé és kungfu Rólunk

Március hetedikén jöhet az iPad 3

Két érdekes hír is felbukkant a tablettel kapcsolatban. Az egyik, hogy most már a Wall Street Journal is megerősítette az LTE-szabvány (4G) támogatását. Az új iPad állítólag kompatibilis lesz a legújabb mobilhálózattal, ami jóval nagyobb sávszélességet tesz elérhetővé, mint az általánosan elterjedt 3G.

És ez tényleg nem vicc: a hazai tapasztalatokat egy remek cikkbe összeszedve arra jutott a HWSW, hogy a T-Mobile hálózatában akár az 50 megabites sávszélesség sem elképzelhetetlen, de az átlagos letöltési sebesség is elérte a 35 megabitet. Ez jóval nagyobb, mint a 3G-vel elérhető átlagos sávszélesség, ami jó, ha 8-10 megabit.

Az új iPad tehát akár ötször nagyobb mobilsebességre lesz képes, mint az iPad 2, persze ahol van lefedettség. Az LTE Magyarországon egyelőre csak a T-Mobile hálózatában érhető el, ott is főleg csak a fővárosban (ott a júzerek 40 százaléka él LTE-kompatibilis cellában), bár a cég állítása szerint az év végére teljes Budapestet lefedik.

Ha igazak a pletykák, akkor tehát nemcsak nagyfelbontású kijelzőt, négymagos, A6-os processzort, nagyobb akkumulátort és jobb kamerát, de nagyobb sávszélességet is kapunk.

Méghozzá nem is olyan sokára: várhatóan március hetedikén jelentik be az új tabletet, szóval holnaphoz három hét és megnézhetjük, mit tud az iPad 3.

Valamivel talán kisebb jelentőségű, de nektek fontos hír lehet, hogy meg nem erősített források szerint azon a héten az Appleblog is valami komolyra készül.



Az Apple értékesebb, mint a teljes drogpiac

Története során először 500 dollár fölé ugrott az Apple árfolyama, ami bődületes szám: amikor először merült fel bennem, hogy vásárolnom kéne a cég részvényeiből, száz dollár körül álltak a papírok, és már akkor úgy gondoltam, hogy lemaradtam a növekedésről, ezután csak stagnálás jöhet. Ötszörösére hízott volna azóta a befektetésem értéke. Most megint azt gondolom, hogy a jelenlegi csúcsot már nehéz meghaladni, aztán majd ütöm a fejemet 800 dolláros árfolyamnál.

Mostanra tehát többet ér egyetlen darab Apple-részvény, mint egy iPad. Ha belegondolunk abba, hogy 2003-ban még csak egy Big Mac-menüt tudtunk volna venni a papírunkért a maga 7 dolláros árfolyamával, megint van miért mosolyognunk.

Lényeg, hogy a cég piaci kapitalizációja, tehát az össze részvény együttes értéke jelenleg eléri a 460 milliárd dollárt, ami nem azt jelenti, hogy ennyit kéne valakinek előteremtenie, ha fel akarná vásárolni a céget, de nem is feltétlenül kevesebbet: egy vételi hullám még felfelé is módosíthatná a papírok értékét. Nem mintha lenne bárki, aki fel tudná vásárolni.

Mert nézzük máshogy ezt a dolgot: a vállalat jelenleg többet ér, mint az összes okosmobilos konkurense együtt. Ha összeadjuk a Samsungot, a Nokiát, a HTC-t, a Motorolát, a RIM-et, a Sony-t és az LG-t, a végeredmény 225 milliárd dollár. Az kevesebb, mint a fele az Apple részvényeinek az értékének.

De van durvább is. Nézzük Svédország éves bruttó hazai össztermékét: ez 458 milliárd dollár. Pipa. Az Egyesült Államok központi bankjának, a FED-nek az aranytartaléka: 350 milliárd. Pipa. A világ összes drogpiaca együtt: 321 milliárd. Pipa. A világ 6,5 éves kávétermelése. Öt amerikai polgárháború. 2,5 holdprogram. Háromszor a teljes amerikai ruhaipar.

Pipa.

Két dolgot fontos még megjegyezni: a Microsoft 1999-ben 583 milliárd dollárt ért, szóval van még hova erősödni, ha az Apple minden idők legértékesebb vállalatává akar válni. A másik: az 500 dolláros árfolyam a Portfolio.hu elemzői szerint alul értékelt. Itt most már nem a hype-ról, hanem valós teljesítményről van szó: a cég bevételei, nyeresége, további növekedési lehetőségei alapján bőven van még itt reális növekedési lehetőség.



Air-esedhet a MacBook Pro idén

A hétvégén felugrottam valamiért Csabához, és amíg vártam rá a nappaliban, megláttam az asztalon a MacBook Próját. Már egy jó ideje egy 13-as MacBook Airt használok, így amikor ránéztem, megfogtam, felemeltem, kicsit elcsodálkoztam. A korábban elegánsnak, könnyűnek, helyenként kecsesnek ható gépet most egészen máshogy láttam. Kicsit vastagnak, nehézkesnek, téglásnak éreztem.

Nem sokkal ezután olvastam néhány cikket, amik szerint ezt az Apple közelebb akarja tolni egymáshoz a MacBook Prót és az Airt. Cupetinóban jól érzik, mikor kell váltani, így nem csodálkozhatunk, hogy egyre több pletyka erősíti meg: 2012-ben az Apple a teljes Pro vonalat tetőtől talpig újratervezik, a változás pedig az Air irányába mutat. Ez az év tehát a hírek szerint újabb mérföldkő lesz a MacBook Pro család életében.

Így aztán lehet, hogy a korábban emlegetett, sokak által várt 15-ös MacBook Air már nem MacBook Air lesz, hanem az új, vékonyabb Pro. De jelenlegi Pro dizájnt sem szüntetik meg azonnal, fokozatosan vonják majd ki a termékpalettáról. Úgy beszélik.



Ha nem megy Androidon, az sem baj

Újabb fejlesztői interjúval jelentkezünk, ezúttal Gruber Kristóffal beszélgettünk az egyidejű multiplatform fejlesztés nehézségeiről és a Titanium SDK-ról, mint egyik lehetséges útról.

Mióta fejlesztesz iOS-re?

Időtlen idők óta honlap készítéssel és webfejlesztéssel foglalkozom, de titkos vágyam mindig az volt, hogy mobilokra készítsek programokat. Tavaly nyáron vette fel a Drukka.hu-val koprodukcióban működő Bitnet.hu Kft., ahol dolgozom, a profiljába a mobilalkalmazás-fejlesztést, azóta pedig ezzel foglalkozom. A nyáron kezdett első nagyobb projektünk óta több kisebb programot is írtam.

Mik ezek?

TraffipaxInfo (Lite és Pro): a közeli traffipaxokat képes megjeleníteni, valamint szól, ha a beállítható távolságba került egy mérő. Nemrég végeztem a 2.0-ás verzióval, ami gyakorlatilag egy teljes újraírása a programnak. Egy csomó hasznos funkció került bele, pl. térkép nézet és éjszakai mód. Remélhetőleg az 1.x verziók pár gyengeségét is sikerült javítanom.

Horoszkóp (Lite és Pro, valamint angol verziók): Szerény és elfogult véleményem szerint a legszebb magyar horoszkóp alkalmazás okostelefonra. Nincs túlzsúfolva felesleges funkciókkal, csak egy egyszerű napi/heti/havi/szerelmi/üzleti horoszkópból és egy beállítások ablakból áll, hasonlóan a beépített időjárás apphoz.

BeerTimer: ezt a programot csak hobbiból fejlesztettem a Schönherz Qpa méltán híres sörváltójára, ahol kevesebb, mint 2 másodperc alatt isszák meg a korsó sört és ezt le is szokták mérni.

Jelenleg már majdnem kész stádiumban van a ClubInfo mobil alkalmazása is, amivel a környéken lévő szórakozóhelyeket és azok programjait böngészhetitek majd.

A blogodon olvasom, hogy Titanium SDK-t használsz, mert egyszerre Androidra és iOS-re is fejlesztesz. Sok helyről hallottam már, hogy hasonló megoldásokat választanak, mert manapság evidencia, hogy mindkét sikerplatformon meg kell jelenni, egyúttal az erőforrás mindig kevés. Mik a tapasztalataid ezzel az SDK-val?

Szerintem a legtöbben azért döntenek ilyen megoldások mellett, mert ezek költséghatékonyak. A program motorját elég egyszer megírni, és csak a megjelenítést kell az adott platformhoz igazítani. A Titanium magában hordozza ezt az előnyt, de ezen kívül volt egy másik érv is, amiért ezt választottuk: JavaScript nyelven lehet benne megírni az alkalmazást, ebben pedig már elég jártasak voltunk. Az iPhone ObjectiveC nyelve eltér minden "megszokott" programnyelvtől szintaktikájában, így egy elég hosszadalmas és költséges tanulási fázistól kíméltük meg magunkat.

Annak eredményeképpen, hogy nem kell megírni a programot külön iOS-re és Androidra, elvielg épp hogy több idő jutna az optimalizálásokra, szépítésekre. Az ilyen SDK-k hátránya, hogy próbálnak uniformizálni, vagyis a platformok kis különbségeit gyakran nem lehet kihasználni belőlük. A Titanium esetében szerencsére nincs így, az eltérő részek is elérhetőek (pl. rendezhető listák iPhone-on vagy a menük Androidon), mindössze arra van szükség, hogy azokat az adott platformon külön igénybe vegyük.

Sokan azért vannak a Titanium ellen, mert – tévesen – azt hiszik, hogy csak natív alkalmazásra hasonlító webappokat lehet bennük készíteni, amiket a telefon egy WebView-ban futtat. Ez nincs így, itt az iOS és az Android saját GUI elemeit tudjuk használni a JavaScript nyelvből, tehát semmivel sem lesznek ezek a részek lassabbak. A legtöbb programnak pedig ez elegendő.

Az ilyen megoldások a minőség rovására mennek, vagy megoldható, hogy ne legyen így?

Jobb esetben, nagyobb cégeknél külön csapat foglalkozik a két platformra történő fejlesztéssel. Esetükben az appok egy szinten tartása jelent problémát.

Nálunk én végzem a fejlesztést mindkét platformra. Általában úgy dolgozom, hogy először iPhone-ra készítem el a programot, és csak utána "portolom át" Androidra, ami kábé annyit jelent, hogy az ott alkalmazott megoldásokat beleépítem a programba. Mondok egy példát: iOS-en van az képernyőknek egy fejléce, a képernyő nevével, amire ki tudsz rakni 1-2 gombot. Androidon ilyen GUI elem nem létezik, így ott ugyanezeket a funkciókat a menü gombra elérhető menübe kell beleraknod. A gond ott van, hogy nincs minden iOS funkciónak Androidos megfelelője, vagy valamiért az nem működik, így sokszor kimaradnak funkciók, vagy lebutítva érhetőek el az alkalmazás Android verziójában. Amikor az ember kellőképpen sok időt töltött már azzal, hogy ezeket a hibákat/hiányosságokat kijavítsa vagy áthidalja valahogy, eljön az a határ, amikor már nincs kedve azzal bíbelődni, hogy pl. az a képernyő animálva jelenjen meg Androidon is. Ez sajnos ront a felhasználói élményen... Sok olyan dolog is van, amit az iOS alapból ad, Androidon pedig neked magadnak kell megcsinálnod. Ezek általában kimaradnak sajnos, ha nem teszik magát a programot élvezhetetlenné. Lehet, hogy csak a fejlesztési módszeremből adódik, de számomra nagy könnyebbség lenne, ha az iPhone verzió elkészülése után meg lehetne állni és elégedetten konstatálni, hogy jó munkát végeztem.

Hogy látod, kinek van lehetősége teljesen külön optimalizálni Androidra és iOS-re?

Ez szerintem elsősorban határidő kérdése. A platformok natív programnyelvét és API-jait megtanulni sokkal több idő, a programot "kétszer kifejleszteni" szintén sokkal több idő. Egyszerűbb programok esetében ez az időráfordítás nem éri meg, mert Titaniummal azonos minőségű programot lehet készíteni sokkal kevesebb befektetett munkával.

Persze vannak a Titaniumnak korlátai is, bizonyos API-k nem, vagy még nem használhatóak, bizonyos dolgokhoz pedig egyszerűen túl lassú a JavaScript. Ilyen esetekben nem marad más, mint ObjectiveC-ben és Java-ban is megírni a programot. Szerencsére ilyen még nem fordult velünk elő, mert ezek a korlátok elég magasan vannak:)

Aktív Twitter-használó vagy. Az Apple Twitter-integrációs megoldásait használod? Hasznos a közösségnek szerinted?

Felhasználóként használom, bár csak elég ritkán, ha egy-egy programban a fejlesztő nem saját megoldást alkalmazott a twitter postolásra. Fejlesztőként még nem volt dolgom vele, de a közel jövőben tervezzük, hogy több programunk frissítése is tartalmazni fogja a Facebook mellett a Twitter integrációt is. Jó dolognak tartom, mert egy csomó terhet levesz a fejlesztő és a felhasználó válláról is (utóbbinak például nem kell minden programba külön bejelentkeznie). Örülnék, ha a postolás csak az első lépés lenne, és ennél mélyebb Twitter integrációt is kapnánk az új iOS verziókban (például a telefonkönyvben látszódnának a felhasználó tweetjei).

Amit még ennél is hasznosabbnak tartok, az a Facebook-integráció. Rendkívül egyszerű használni, és megkíméli a felhasználót a hosszadalmas és unalmas regisztrációs fázistól: például nem kell bekérnünk a profil képét vagy a születési dátumát, nincs szükség email cím ellenőrzésre, stb.

A tweetjeidet figyeltem, jelentős részük az Android operációs rendszerét gyalázták. Milyen arányt fedeztél fel az iOS és az Android homlokra csapós állatságai között?

Tagadhatatlanul több a szívás az Android verzióval. Ez három részből adódik: nem felhőtlen a viszonyom az Androiddal felhasználói szempontból, a Titanium SDK által a fordításhoz használt Android SDK csapnivalóan rossz, és sajnos a Titaniumban is egyre inkább kiütköznek minden új verziójában a jelek, hogy az iPhone támogatás ott is az elsődleges cél. Amolyan "ha megy Androidon is, akkor jó, de ha nem, hát nem baj" érzése van az embernek ezt látva. Saját tapasztalataim azt mutatják, hogy Androidra "portolni" egy kész Titanium alkalmazást legalább annyi idő, mint megírni a motort és elkészíteni az iPhone megjelenítési részt. Mindig van valami, ami nem működik.

Kiemelnél néhány emlékezetes példát? Akár mindkét oldalról.

Az egyik kedvencem, amikor a magasan objektum orientált Androidon a Google saját Maps View-járól kiderült, hogy egy alkalmazásban egyszerre csak egyetlen példányban lehet felhasználni. Tehát például nem tudsz olyat csinálni, hogy az app egyik tabján van egy áttekintő térkép, a többi tabon nézegetve meg mondjuk egy hely adatlapjára egy kis térkép részletet még kiraksz. Ilyen esetben kézzel le kell szedni az épp nem látszó térképet a GUI-ról.

Android esetén rengeteg energiát felemészt a rengeteg kijelző méret, felbontás és OS verzió támogatása is. Nem csak arról van szó, hogy minden grafikát legalább 3, de inkább 6 különböző méretben kell elkészítenünk, de ezeket folyamatosan tesztelnünk is kell az amúgy legendásan lassú Android emulátorral. Összehasonlítás képpen: az iOS Simulator az én gépemen 10 másodperc alatt elindul, az Ice Cream Sandwich emulátor pedig közel 5 perc alatt bootol be. És minden felbontáshoz újra kell indítani.

Persze iPhone esetén is vannak gondok néha: a háttérben futás Titaniumos megvalósítása még mindig tud meglepetéseket okozni számomra.

Mik a tervek jövőre nézve?

Tele vagyunk megrendelésekkel, olyannyira, hogy most bővítettük is mobil fejlesztővel a csapatot. Rövid időn belül érkezik a ClubInfo, utána pedig egy napi vicceket küldő alkalmazás várható. Tervezés alatt áll egy olyan app is, amivel a megrendelőink a bérelt gépeiket monitorozhatják és menedzselhetik. Aztán meg ki tudja.



Grammy-díjat kapott Steve Jobs

Grammy életműdíjjal jutalmazták Steve Jobsot a hétvégén, a díjat Eddy Cue, az Apple Internet Software and Services részlegének vezetője vette át. Az Apple 2002-ben már kapott műszaki termékeknek járó Grammyt, de a mostani díj kifejezetten Jobsnak járt a zenei életre tett hatása miatt. Itt természetesen a dalok internetes terjesztésére, vagyis az iTunes Store hatására kell gondolni. Ugyanezzel a díjjal jutamazták Les Pault, Clive Davist, Thomas Edisont, Walt Disneyt és a Beatlest is.

Eddy Cue ezekkel a szavakkal vette át a díjat:

Átvenni ezt a díjat nagyon sokat jelent nekem, mert a zene nagyon sokat jelentett neki. Azt mondta nekünk, hogy a zene formálta az életét. Az tette azzá, aki. Mindenki, aki ismerte Steve-et, tudja, milyen mély hatással voltak rá az olyan előadók, mint Bob Dylan és a Beatles.

Steve azon dolgozott, hogy a zenét innovatív módon juttassa el mindenkihez. Minden egyes nap erről beszélgettünk. Amikor bemutattuk az iPodot 2001-ben, az emberek megkérdezték: Miért készít az Apple zenelejátszót? Az ő válasza egyszerű volt: Szeretjük a zenét, és mindig jó olyan dolgot csinálni, amit szeretsz.




süti beállítások módosítása