almalé és kungfu Rólunk

Az iTunes a legnagyobb

„Mostanában egy rakás cikk jelent meg arról, hogy az iTunes eladásai drámaian visszaestek. Fogalmam sincs, honnan vették ezeket a számokat!”
Ezt Steve Jobs mondta a 2007-es Macworldön, és ha akkor nem is hitt mindenki az Apple vezetőjének, a legújabb számok mindenkit meggyőznek.

Végignézhettük, ahogy megjelenik a legerősebb zeneforgalmazók listáján az iTunes, aztán elkezdett felfelé mászni, volt negyedik, harmadik, alig egy hónapja jött a hír, hogy már a Best Buyt is lenyomta az online áruház. Nem tartott sokáig az utolsó harcos, a Wal-Mart legyőzése sem: az Arstechnika híre szerint most már az iTunes áll mindenek felett.

Az oldal az NPD piacelemző legújabb jelentésére hivatkozik, ami szerint 2008 januárjában az amerikai piac 19 százalékát adta az Apple boltja, 15 jutott a bevásárló-láncnak, a Wal-Martnak és 13 a Best Buynak. Az Amazon alaposan lemaradva lett negyedik 6 százalékos részesedéssel.

Az eredmény nemcsak az Apple-nek fontos, mert a cég sikerén túl az üzleti modell eredményéről is beszélhetünk: most először fordult elő, hogy egy online bolt lenyomja a teljes piacot. Sok mindent jelent ez persze, például hogy a dalonként eladott lemezek versenyképesebbek, hogy az emberek – ha nem muszáj – nem állnak fel a fotelből, meg hogy elérte a kritikus tömeget a neten keresztül vásárló közönség. Persze én is elmorzsolok egy könnycseppet a hanglemezboltok miatt (persze nem a csillogó-villogó plázaüzletekre, hanem a dohos kiskereskedésekre gondolva), de az áttörés akkor is jelentős.

update: azért megéri elolvasni az Engadget írását is, amiből kiderül, hogy azért egy hét eredménye alapján nem érdemes az iTunes nagyságát hirdetni, de azt Thomas Ricker sem tagadja, hogy közel már a vitathatatlan elsőség.


A franciák 90 ezer iPhone-t vettek

Végre újra van hivatalos adatunk, az Orange France ugyanis nyilvánosságra hozta az iPhone-nal kapcsolatos számait. Ezekből kiderül, hogy a mobilok tíz százalékát adta el kikódolva a szolgáltató. Megtudhattuk azt is, hogy január 31-ig 90 ezer iPhone-t sikerült értékesíteni Franciaországban a forgalmazás tavaly novemberi megkezdése óta. A német és a brit eredményekről keveset lehet tudni, bár az utóbbi ország szolgáltatója, az O2 annyit már elárult, hogy az iPhone a társaság történetének leggyorsabban fogyó mobilja. Azt viszont biztosra veszem, hogy még jobb eredményekről lehetne beszélni, ha benne lenne a telefonban a 3G.


Hány Macintosh van Dr. House irodájában?

Ma ugye szerda van, este megint minden idők legszemetebb orvosa a tévében, aki várhatóan ismét kiüti magát Vicodin-kúrájával, mi meg újra megállapíthatjuk, hogy ez az egyik legjobb sorozat a tévézés történetében. Annyira egyedi a főhős stílusa, hogy arra már érdemes lehet építeni, biztos ezért költöttek az Apple marketingesei egy rakást pénzt arra, hogy House almalogós termékekkel legyen körbevéve irodájában.



A képeket a Macenstein oldalán találtam, a negyedik sorozat tizedik részéből vannak, tehát itthon kábé fél év múlva láthatjuk a nem túlságosan burkolt Apple hirdetést (talán addigra már nálunk sem csak a bemutatott kütyük ötven százalékát lehet hivatalosan is kapni). A sztori: House új csapatával visszatérve az irodájába egy dobozt talál az asztalán, amit kibontva egy iPhone-t húz elő. "Ez most vagy többe került 25 dollárnál, vagy kezdek kételkedni Steve Jobs üzleti érzékében" - mondja, miközben az asztalon látható legalább egy példány a MacBookból is.

Mindenesetre egy Apple TV-nek még el kellett volna férnie valahol, de az a minimum, hogy a következő részben iPod-fülhallgatót használ majd sztetoszkóp helyett House.



Jön a MacBook Touch?

Amióta az Apple láthatóan rámozdult a multitouch fejlesztésére, és egyre vadabb szabadalmak kerültek levédésre az Apple új és forradalmi beviteli eszközeivel kapcsolatban, sokak fantáziáját indítja be az ügy. Mindenki találgatja, vajon milyen változásokat hoznak ezek a fejlesztések a felhasználók mindennapjaira. Már ha megérik ezt a forradalmat a kedves felhasználók.

A Piper Jaffray is beáll a sorba, és találgatásokba bocsátkozik, bár ezt nem kedvtelésből teszi, sokkal inkább azért, hogy kimatekozza: érdemes-e az Apple-be fektetni. Végiggondolták tehát a lehetőségeket, és arra jutottak, hogy 2010-re nemcsak a telefonokban, hanem a laptopokban is ott lesz az érintőkijelző. És most nem valami moddolt touchpadre gondolunk, hanem magára a monitorra.

Persze így könnyű jósolni, az Apple beszállítói ugyanis elkotyogták a Piper Jaffray-nek, hogy már jelenleg is tesztelnek full multitouch maceket, a szoftverkövetelmények miatt azonban ez a projekt nem érhet be 2010 előtt.


Nem is drága a Mac

Oké, én is tudom, hagyományos értelemben persze nem is olcsó, mert almás gépet nem lehet százezer forintért hazavinni. Pontosabban lehet, csak Amerikában, mert az alap mini legfeljebb k-európában kerül 160 ezerbe, odaát 98 ezerből beszerezhető.

De nem is ez a lényeg, hanem az ár-érték arány. Hogy egy Mac egy hasonló tudású, márkás pc-vel összehasonlítva mennyire drága. A Piper Jaffray szerint például egyáltalán nem az: a 2,4 gigahertzes, 20 colos iMac csak 16 százalékkal kerül többe, mint hasonlóan felszerelt konkurensei, az XPS One, a HP Pavilion d4999t, vagy a Lenovo Thinkcentre. Arról nem szól a cikk, hogy ezeknek a gépeknek milyen a kijelzőjük.

Tovább olvasom



süti beállítások módosítása