„Mostanában egy rakás cikk jelent meg arról, hogy az iTunes eladásai drámaian visszaestek. Fogalmam sincs, honnan vették ezeket a számokat!”
Ezt Steve Jobs mondta a 2007-es Macworldön, és ha akkor nem is hitt mindenki az Apple vezetőjének, a legújabb számok mindenkit meggyőznek.

Végignézhettük, ahogy megjelenik a legerősebb zeneforgalmazók listáján az iTunes, aztán elkezdett felfelé mászni, volt negyedik, harmadik, alig egy hónapja jött a hír, hogy már a Best Buyt is lenyomta az online áruház. Nem tartott sokáig az utolsó harcos, a Wal-Mart legyőzése sem: az Arstechnika híre szerint most már az iTunes áll mindenek felett.

Az oldal az NPD piacelemző legújabb jelentésére hivatkozik, ami szerint 2008 januárjában az amerikai piac 19 százalékát adta az Apple boltja, 15 jutott a bevásárló-láncnak, a Wal-Martnak és 13 a Best Buynak. Az Amazon alaposan lemaradva lett negyedik 6 százalékos részesedéssel.

Az eredmény nemcsak az Apple-nek fontos, mert a cég sikerén túl az üzleti modell eredményéről is beszélhetünk: most először fordult elő, hogy egy online bolt lenyomja a teljes piacot. Sok mindent jelent ez persze, például hogy a dalonként eladott lemezek versenyképesebbek, hogy az emberek – ha nem muszáj – nem állnak fel a fotelből, meg hogy elérte a kritikus tömeget a neten keresztül vásárló közönség. Persze én is elmorzsolok egy könnycseppet a hanglemezboltok miatt (persze nem a csillogó-villogó plázaüzletekre, hanem a dohos kiskereskedésekre gondolva), de az áttörés akkor is jelentős.

update: azért megéri elolvasni az Engadget írását is, amiből kiderül, hogy azért egy hét eredménye alapján nem érdemes az iTunes nagyságát hirdetni, de azt Thomas Ricker sem tagadja, hogy közel már a vitathatatlan elsőség.