Talán emlékeztek még, a héten írtam arról, hogy szerintem nem lesz Apple-netbook. Na, azóta még egy elemző világgá kürtölte, hogy kedvenc kaliforniai cégünk egy nagyon olcsó számítógép kiadásán töri a fejét, amit én továbbra is fenntartásokkal kezelnék, de azért megosztom a víziót veletek.

A hétvégi őrület Ezra Gottheiltől származik. A Technology Business Research elemzője szerint az Apple már nem engedheti meg magának, hogy egy exkluzivitásra építő brand legyen, hiszen a világválságban az emberek csak olcsó termékeket vesznek (ez megmagyarázza az iPhone sikerét).

Éppen ezért Ezra szerint a nagyjából stabil árakkal dolgozó Apple-nek most be kell néznie az alsóbb régiókba is, ami mellett ugyan továbbra is megmaradhatna a közép- és felsőkategóriában, de már eséllyel indulna a fejlődő országokban (a vállalat hagyományos piacain tehát, Pápua Új-Guineában és Mozambikban). Mindenesetre a 999 dolláros MacBook Ezra szerint kétszer annyiba kerül, mint a konkurensek belépőmodelljei, ezért az Apple-nek komoly lépésre kell elszánnia magát, amennyiben túl akarja élni a válságot. Szerinte ezekben a napokban nem lehet kétszeres árat kérni egy számítógépért.

Éppen ezért az elemző szerint 2009 első felében a vállalat piacra dob egy netbookot, méghozzá 599 dolláros áron, ami Gottheil szerint már elég alacsony ahhoz, hogy jelentősen növelni tudja az Apple bázisát.

Na most azért érdemes lenne az elemző figyelmét felhívni, hogy bizony léteznek olyanok a világban, hogy prémiummárkák. Ott van a Jaguar: a legolcsóbb modell jóval többe kerül, mint az Opelé, de többet is tud annál. Ráadásul jöhet itt aztán bármilyen válság, a Jaguar akkor sem gyárt majd kétmilliós kisautót, kurblizós ablakemelővel meg feláras fordulatszámmérővel, ha piaci elemzők brékelnek a fejükön a gyár előtt.

Persze van egy óriási különbség a Jaguar meg az Apple között: utóbbi a válság ellenére prosperál, az iPhone Amerika legsikeresebb mobilja, a fekete pénteken a MacBookok voltak a legkeresettebb laptopok a tényleg filléres modellek után, a cég piaci részesedése folyamatosan nő és különben is van 25 milliárd a bankban. Szerintem ha Steve-nek választania kell a presztízs feladása (és az azzal járó hosszú távú branderodálódás ), vagy a tartalékok elviselhető csökkenése között, akkor utóbbit fogja választani.

Viszont most már annyit írtam arról, hogy nem lesz Apple netbook, hogy óriási lesz a pofára esés, ha mégis lesz.