Az ilyen “próbáljuk ki, túlélünk-e egy napot a telefonunkkal” dolgok kicsit mindig álságosak, amikor a tesztelő egyébként nagyon is magával hordja a pénztárcáját, legfeljebb nem veszi elő. Az én mostani tesztem egy baleset eredménye, vagyis én TÉNYLEG pénztárca nélkül maradtam Budapest közepén. A feleségem tett ki az autóból, és indult haza. Nem a városban élünk, így gyakorlatilag a feladatom az volt, hogy lehúzzak egy munkanapot, teszteljek helyeket, mászkáljak a városban, majd jussak haza.

Legutóbb, amikor ilyet csináltam, nem volt itthon Apple Pay. Volt Simple és hasonló megoldások, ahol viszont az elfogadóhelyek száma volt mindig kérdés. Ahogy végigfuttattam a fejemben a lehetőségeket néhány éve, arra jutottam, hogy keresnem kell egy ismerőst, akitől pénzt kérek kölcsön, és rögtön el is utalom neki, különben végem.

Most azonban nemhogy nem éreztem ilyen késztetést, de még csak a gyanúja sem volt annak, hogy gondolkozni kellene rajta. Kiderült, hogy már jó ideje nem használom a pénztárcámat fizetésre: amióta az Erste kártyámat integráltam, szinte csak úgy fizetek. Ha szakit hívok, tűzifát rendelek, és hasonló szolgáltatásokat veszek igénybe, kell a készpénz. Az építőipar továbbra is szigorúan készpénzes. De erre nem volt késztetésem ott, akkor.

Lássuk, mit tudtam megvalósítani a mobillal:

  • vásároltam gyorsan egy tízes pakk BKV jegyet, automatából

img_3388.JPG

  • tudtam közben használni BuBit és Lime-ot is, bár előbbihez hideg volt, utóbbi meg drága, úgyhogy maradtak a jegyek
  • minden vendéglátóhelyen tudtam fizetni a kártyámmal, vettem pékségben kenyeret. A borravalót sajnos csak a kártyámmal tudtam adni, ilyenkor mindig megkérdem, nem baj-e, hogy így adom. Különféle jatt-elosztások vannak már, egyáltalán nem a készpénz az egyetlen módja ennek.
  • könyvesbolt, gyógyszertár, természetesen működött
  • hazamenni simán tudtam, a Stadionok buszpályaudvaron és a Keletiben is több automata terminálnál lehet távolsági jegyet venni, érintős technológiával

img_3400.jpeg

Szerintem nem is fogjuk fel, mennyire szerencsések vagyunk, hogy szinte alig van olyan hely, ahol nem lehet “érintősen” fizetni. Az USA-ban például egyáltalán nem evidens ez, ők kábé úgy számolgatják az elfogadóhelyeket, mint mi, amikor alternatív módok (pl. Simple) voltak csak terítéken. A Simple meg ma már inkább csak aládolgoz az Apple Pay-nek: akinek a bankja nem támogatja az Apple Pay-t, többek közt Simple fiókkal tud beférkőzni a virtuális kártyák közé a Walletben.

Viszont elkezdtem gondolkozni, hogyan juthatnék mégis készpénzhez a telefonnal. Mivel szorult helyzetben voltam, elkezdtem foglalkozni ezzel a kérdéssel is. Mi kell ehhez? NFC-s ATM. Épp az Oktogonnál voltam, ahol egy olyan Erste mellett mentem el, ahol vagy nyolc ATM volt a bejárat mellett. Én még ilyet nem láttam, úgyhogy bementem ebbe az ATM-mennyországba. Ha valahol van, akkor itt lehet. Nem volt NFC-s ATM, és nem is tudnak róla, hogy bárhol lenne.

Akik kínálnak ilyesmit, az az Euronet automaták, amiket turista-központokban raknak ki az utcára. Csakhogy a net tele van negatív értékelésekkel, a magas kivételi díjak miatt.De tudtam volna kivenni itt pénzt, drágán.

Volt még egy ilyen találatom:

img_3389.JPG

img_3390.JPG

Bitcoin automata, csakhogy itt az NFC másra van. Azzal vehetsz bitcoin-t minden ilyen automatában, de készpénzt nem ad kártyáért. Ez a példány egyébként vásárol is, ha van bitcoin-unk (készpénzre váltja). Az Oktogonnál, a Zingban találtam.

Egy nappal később pedig tök véletlenül futottam bele a kistarcsai kórházban:

img_3402.JPG

Szóval OTPnek van ezek szerint NFC-s automatája.

Amihez kellett volna pénztárca, de nekem nem kellett:

  • nem tudtam volna igazolni magam, ami egy rendőri intézkedésnél probléma (sosem volt rá példa)
  • nem tudtam volna igazolni egy esetleges diák jogviszonyt (nem kellett)
  • Jogosítvány, forgalmi nem lett volna, így autóba nem mertem volna így ülni, mert míg az utcán sétálva ok nélkül nem igazoltatnak, az úton ez simán megtörténhet (nem ültem autóba)
  • Bérletet sem tudtam volna mutatni (nincs bérletem)
  • Mindenféle olyan jogosultságok, amikhez nincs digitális alternatíva. De sok esetben ilyenkor lehet kérni alternatív belépést (pl. Metro áruház) vagy kártyapótlást (pl. IKEA, Aldi, Lidl stb. kártya).

Szóval egyáltalán nem volt megterhelő így a nap, és mint kiderült, egy kis plusz kutatással még készpénzt is csikarhattam volna ki a telefonommal. Kár, hogy a bankok erre nem fektetnek nagyobb hangsúlyt, sem technikai, sem marketing téren.