Pár napja egy iPhone XS Max-nek próbálgatom a kameráját, ami a DxOMark szerint a Huawei P20 után a legjobb mobilos fényképező. Volt mindig is ez a kérdés, már nagyjából az iPhone 4 óta, hogy rábízhatom-e magam, elindulhatok-e otthonról kompakt fényképező nélkül, vagy elég ez? Mondjuk nekem speciális a helyzetem, ugyanis az Egy nap a városban blogra vagy az Én Menő Lakásom blogra is készülnek képek, kajafotók, lakásfotók, épületfotók, utcafotók. Fontos, hogy kicsi legyen, gyorsan előkapva és automatikusan tudjon jó képeket lőni.

Tegnap nappal készítette pár fotót a két éves Sony RX 100 II-vel és az iPhone XS Max-szel egymás mellett, olyan körülmények között, amik gyakorinak számítanak, nappali fénynél, mindkét készüléket full automata módban kattintva. Nemsokára jelentkezem a félhomályban készített képekkel és videókkal is, addig nézegessétek ezeket (iPhone X-szel összehasonlítva már épp eleget láthattatok a neten).

1ip.jpg

1ipn.jpg

1rx.JPG

1rxm.JPG

2ip.jpg

2ipn.jpg

2rx.JPG

2rxn.JPG

3ip.jpg

3ipn.jpg

3rx.JPG

3rxn.JPG

Kajafotóknál látszik az XS Max előnye. A zsíros, olajos csillogást kiemeli, élesebb képeket készít, jobban bánik a reflexiókkal.

4ip.jpg

4ipn.jpg

4rx.JPG

4rxn.JPG

6ip.jpg

6ipn.jpg

6rx.JPG

6rxn.JPG

Ellenfényben részletgazdagabb képeket készít a telefon, ami azt jelenti, hogy minden hátrányos és előnyös tulajdonságát kiszűri az ellenfénynek. Ez jó hír azoknak, akik véletlenül fotóznak ellenfényben, rossz azoknak, akik direkt. Ezenkívül látható, hogy vihar előtti időben mást gondolnak a színekről a gépek.

11ip.jpg

11ipn.jpg

11rx.JPG

11rxn.JPG

12ip.jpg

12ipn.jpg

12rx.JPG

12rxn.JPG

Itt látható, emlyik gép mit tart fontosnak az apróságnak tűnő részletek közül vagy a háttérből.

13ip.jpg

13ipn.jpg

13rx.JPG

13rxn.JPG

8ip.jpg

8ipn.jpg

8rx.JPG

8rxn.JPG

9ip.jpg

9ipn.jpg

9rx.JPG

9rxn.JPG

Megint a reflexiók. Látható, hogy az iPhone-nak kevésbé zavaró lefotózni valamit egy üvegtábla mögött, ha azonban a téma absztrakt - mint mondjuk a fa a vizes autóablak mögött -, akkor abból inkább készít egy modern festményt, mintsem egy élethű képet.

14ip.jpg

14ipn.jpg

14rx.JPG

14rxn.JPG

16ip.jpg

16ipn.jpg

16rx.JPG

16rxn.JPG

Megint: kevésbé művészi indíttatású, viszont részletgazdagabb.

17ip.jpg

17ipn.jpg

17rx.JPG

17rxn.JPG

Ez egy érdekes összehasonlítás. Az iPhone képe zöldebb, élénkebb, de teljesen elveszíti az erdei aljnövényzet a szépségét a fotón.

És végül: vannak természetesen olyan képességei az iPhone-nak, amikkel egy ilyen kaliberű kompakt nem versenyezhet. Például a slow motion:

De a képstabilizálás is nagyon jól jön, ha autóval zötykölődünk:

Vagy a portrémód, amivel egyébként nem csak portrékat lehet lőni, utólag pedig állítható a háttér elmosódottsága (a lenti két képen ezt utólag állítottam):

img_0038_2.jpg

img_0038_ma_solat.jpg

Persze ez mégiscsak portréra lett kifejlesztve, azért észre lehet venni még hibát.

Tehát összességében az iPhone XS Max fotói pontosak, élénkek, szépek. Talán túlságosan is: az évek során egyre inkább fejlődő képprocesszor, algoritmusok, érzékelők és dupla lencse lehetővé tették, hogy a szemünk által látott képet minél inkább megközelítsék a fotókkal, de egy pontnál úgy döntöttek, hogy ennél is tovább mennek. Színesebb, élénkebb, vidámabb fotótkat készít az iPhone XS Max a valóságnál, így egy borongós hangulat vagy egy eső utáni erdei csendélet átadására már kevésbé alkalmas a készülék, pont az igen fejlett “Disney-maszk” miatt.

Ételfotókra, épületekre nappali fénynél viszont ugyanolyan jó vagy esetenként jobb, mint a kompaktom, ellenfényben és a megcsillanó zsír lefotózásában pedig verhetetlen a telefon.

Disclaimer: A készüléket Aqua Webshoptól kaptuk. Itt tudjátok csekkolni a cég Apple-kínálatát. Itt pedig a többit.