Az Apple az utóbbi időben komolyan belekezdett a vészhelyzet-eseti fejlesztésekbe. Az USA-ban 2015-ben bevezették az Hybridized Emergency Location (HELO) nevű szolgáltatást, amit az AT&T és a T-Mobile is támogatott. A lényege, hogy aki a 911-et hívja, annak a helyzetét a közeli wifi-routerekből, a biometrikus adatokból és a GPS információkból megosztja az operátorral az iOS. Így felgyorsítható a segélykérés helyének felmérése.

iphone_large.jpg

Nálunk ekkoriban, 2014-ben kezdték el bevezetni egyáltalán a 112-es Egységes Segélyhívó Rendszert (ESR), amivel egyidőben Szombathelyen és Miskolcon két nagy call centert hoztak létre, a bejövő hívásokat itt dolgozták fel. Sok panasz érkezett azóta a rendszerre, de talán a legdühítőbb az, hogy az operátoroknak fogalmuk sincs, honnan hívták őket. Szóban kérdezgetnek, és próbálnak eligazodni, az index beszámolója szerint pedig előfordult olyan is, hogy a Pest megyei Tóalmás helyett a Nógrád megyei Tolmácsra indították el az egységeket.

Közben az Apple tovább fejlesztett a rendszereket. Az iOS 12-vel pontosítja a HELO-t, de ami nekünk, európaiaknak még sokkal fontosabb: az iOS 11.3-mal támogatni kezdték az AML-t, vagyis az Advanced Mobile Location-t, a HELO itteni változatát. Ezt a rendszert nem az Apple fejlesztette, hanem a British Telecom, az EE Limited és a HTC közösen, abból a célból, hogy vészhelyzetben be lehessen azonosítani a segélykérő helyzetét, ha már a telefonja egyébként ezt tudja. Ezt az adatot egyébként eléggé praktikus módon, SMS-ben küldi el a hívással egyszerre, így nem mondhatni, hogy ördögi bonyolultsággal állunk szembe. A Google már 2016-ban bejelentette, hogy - visszamenőleges hatállyal - a Gingerbread OS-sel támogatja az AML-t.

Valami aztán nálunk is elkezdett mocorogni ez ügyben idén. Lehetett olvasni, hogy az új autók csak akkor kapnak típusbizonyítványt, ha támogatják az eCall rendszert, vagyis hogy a fedélzeti számítógép baleset esetén - például kinyíló légzsák - automatikusan elküldi a 112-es operátoroknak a baleset helyét. Ahogy azonban elkezdtem utánajárni, a rendszer egyáltalán nem tűnt 2018-asnak. Valójában az okostelefonok előtti korban találták ki, és fektették le az alapjait, csak sokáig tartott, míg átfutott a rendszeren. Mindenki érteni fogja, mit értek elavult technológia alatt, ha elmondom: hangvonalon, tone jelekkel közli a koordinátákat az autó.

Végül megkerestem az ORFK sajtóosztályát, hogy árulják el terveiket az AML rendszerek bevezetésével kapcsolatban, hiszen most már a Google és az Apple is támogatja a dolgot, a vészhívások nagy hányada okostelefonról érkezik, így logikus lenne, ha kezdenének valamit a kinyerhető információval Szombathelyen és Miskolcon.

A válasz jobb volt, mint a mire számítottam.

A Belügyminisztérium felügyelete mellett az AML rendszer bevezetésén az ESR 112 rendszert működtető Országos Rendőr-főkapitányság és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közösen dolgozik. A műszaki dokumentációk elkészültek, az előzetes teszteket eredményesen lefolytatták.

Tehát a dolog már az előzetes tesztfázisban van, és ugyan fogalmam sincs, innen még mennyi idő a bevezetés (lásd eCall), de remélhetőleg nemsokára itthon is élvezhetjük a kényelmet halálfélelem esetén is. Csak nyomogatjuk a Power gombot, gyorsan egymás után, ami után egy gombnyomással hívhatjuk az operátort, elküldve neki a helyzetünket, így akár menekülés közben, egy szó nélkül is kommunikálhattunk a potenciális segítséggel.

És közben hol tart az Apple a fejlesztésben? Elárulták, hogy szerintük az AML csak egy lépés a sokból, és valójában az appok jelentik majd az igazi áttörést, amikor nem csak egy lokációt kaphat a segítséget nyújtó, hanem egyéb információkat is, akár videóhívást, akár chat-lehetőséget felajánlva, ha arra - képközvetítésre vagy csendes kommunikációra - van szükség. De így is azt állították, egyedül az AML a következő 10 évben 7500 életet ment majd meg.