A Forbes-on olvastam az alábbi gondolatmenetet, ami egyszerre nyújt betekintést a PR színfalak mögé, és ad magyarázatot az Apple néhány lépésére.

Amikor Tim Cookék bejelentették az iOS 9-cel annak a lehetőségét, hogy fejlesztők reklámblokkolókat fejleszthetnek a készülékre, nem korbácsolták fel a tengert, hivatalosan alig történt valami. Eddig nem volt szabad, most már igen, kinek baj az? Az Apple liberálisabb lett, na és?

Valójában az a lépés egy jól felépített stratégia része volt. Nem, nem az Appleblogot vagy az Almalé és Kungfut akarták kicsinálni azzal, hogy újabb fronton adnak lehetőséget a hirdetések elbújtatására. A Google-t akarták bántani.

Az adblock soha nem látott népszerűségre tett szert, exponenciálisan növekszik azok száma, akik az ingyenes tartalomért cserébe sem processzoridő-csökkenést, sem színes izéket nem hajlandóak elviselni. Ami egy mobileszköznél még inkább érthető, hiszen a gyorsan merülő akksikat mindenáron meg kell védeni, még akkor is, ha emiatt intelligens reklámokat fejlesztenek ki, amiket akár kislányokkal is összekeverhetünk - via South Park. És ez a trend már az iOS 9 előtt is megfigyelhető volt, mostanra valószínűleg még inkább eszkalálódott a helyzet.

social_ogily_2015_adblockers.jpg

A Google-nek már az is fájt, hogy az emberek a desktopról a mobilra vonultak át, hiszen itt még nincs olyan kiforrott rendszere a cégnek, mint az asztali rendszeren, ráadásul a hirdetési árak is alacsonyabbak mobilon. A Google-nak nem olyan értékes egy mobileszközt használó, mint egy asztali gépnél ülő ember. Kivéve persze, ha tudja róla, hogy magasabb vagyoni státuszú, ezért számára tolni hirdetést jobban megéri.

És hol van több magas vagyoni státuszú mobilhasználó? Így van, az Apple-nél. iOS-t használnak.

És az Apple a hirdetésblokkolók engedélyezésével egy csapásra kizárta az iOS-es böngészők egy részéből a Google-t, a hirdetéseivel együtt. Sőt, betolták az Apple Newst is a rendszerbe, hogy a lapokat, és a tartalmukkal eladott hirdetéseket egy kézben tartsák, és profitálhassanak belőle.

Ez egy nagyon kifinomult politikai játszma, és a Google egyelőre nem lépett semmit. Kevés eszköze van a válaszra, és ha termonukleáris háborút nem is kaptak az Apple-től, az egyre erősödő, Tim Cook-féle privacy-lincshangulat mellé - amely kérdésben egyáltalán nem állnak nyerésre - még azt is végignézik, ahogy húzzák ki a lábuk alól a talajt, kihasználva a fogyasztói szokások gyors átalakulását.