Nagy szomorúság honol most Svájcországban, az óramívesek tamáskodva rettegnek a holnap vonatkozásaiban, az édes csokiból kifogyott az alpesi levegő: zuhan a 200-525 dolláros órák piaca, ki tudja, hol áll meg.

A lényeg: sorban a harmadik negyedévben tapasztal 10 százalék körüli visszaesést az iparág, hasonlóra legutóbb a 2009-es világválság idején volt példa. Elsősorban az ázsiai kereslet visszaesése miatt roskadt be az export és főleg a már korábban is említett ártartományban: itt 14,5 százalékos a mínusz.

440633-apple-watch.jpg

Ez egyébként pont az Apple Watch Sport vadászterülete, nem nehéz összerakni a képet, hogy mióta piacon van az okosóra, jelentősen csökkent a kereslet a drágább tucattermékek iránt. A több százezer, több millió forintos készülékek piacát még nem tudta felzabálni a Watch hiszen ebben a kategóriában nem elsősorban a funkció, hanem a presztízs és a hagyomány számít, de 50-100 ezerért már elsősorban olyan terméket akarnak venni a vásárlók, ami divatos, és ebben a versenyszámban az Apple most többet tud, mint mondjuk a Swatch.

Persze a divat gyorsan változik, és a svájci óraipar már több válságot is túlélt. Harminc éve a hagyományos modellekhez képest zseniális japán digitális órák miatt szakadt be az import, aztán idővel rájöttek az emberek, hogy nem akarnak számológépet, vagy napelemet a karjukon hordani és újra növekedésnek indultak a számlapos készülékek.