Miközben a piacon komplett cégek kelnek el dollármilliókért azért, mert egy megfelelő algoritmussal javítani tudnak pár százalékkal az automatikus ajánlások pontosságán, addig az Apple láthatóan egyre kedvetlenebbül vesz részt ebben a harcban.

Most azt látjuk, hogy az App Store-ban kicserélték az olyan algoritmus-alapú kategóriákat, mint a "New" és "What’s hot", a helyükre pedig szerkesztők által készített listák kerültek. Eltűnt az "All iPhone (Free & Paid)" szekció is, ami ABC-sorrendben nyomta elénk az appokat, és ami miatt sok fejlesztő AA meg AAA meg AAAAA névindítással adott ki programokat. Hogy legalább ott elöl legyenek.

A “Best New Games” és “All Time Greats” szekciókat már a szerkesztők készítik, és hetente frissülnek.

screen-shot-2015-06-01-at-12-13-08-pm.png

A változtatásoknak egyes fejlesztőkre elég komoly hatása van: a fórumokon valakinek a tizedére esett vissza a letöltésszáma. Az biztos, hogy aki a marketingstratégiáját az algoritmus-visszafejtésre alapozta, most rosszabbul jár. Azok a független fejlesztők viszont, akiknek egyszerűen "csak" jó a terméke, de nincs pénze marketingre, több esélyt kapnak a kitörésre.

Vegyük észre, hogy az Apple ugyanezt a stratégiát folytatja a zenei ajánlásoknál, már ha igazak a pletykák. Az új szolgáltatásukhoz egy csomó híres zenészt kérnek fel, hogy készítsenek lejátszási listákat, amiket a rajongók, vagy egyszerűen csak a hasonló zenéket kedvelők hallgathatnak.

Az algoritmusok általában a big data-elemzésből élnek, és az "aki ezt kedvelte, ezeket is kedvelte" kapcsolatokon alapulnak, egy kis műfajegyeztetéssel meg hasonlókkal. Így aztán az eredmény az lesz, hogy csőstül kapjuk a nyakunkba a tök hasonló zenéket, amiből nehéz kitörni bármerre, pedig egy alkotói igénnyel összerakott, izgalmas, változatos lista sokkal nagyobb élményt adhat.

Az Apple, úgy tűnik, erre szavaz. Megfizeti az élő munkát, a szerkesztőket, a zenészeket, hogy emberi válogatás eredménye legyen az ajánlás. Kézműves listákat hoznak tehát létre, amit én például sokkal szívesebben böngészek.