almalé és kungfu Rólunk

Újságírót engedtek a rabszolgaüzemek egyikébe

Miután kiborult a Mike Daisy-bili, aminek a hőse végül is Rob Schmitz lett - neki tűntek fel a helyi ismeretei alapján az ellentmondások a történetben -, az Apple és a Foxconn úgy döntött, beengedi az újságírót a kínai gyárak egyikébe, hogy körülnézhessen, beszélgessen a dolgozókkal. Hogy úgy kapjon képet a helyzetről, hogy nem lebeg a feje felett: kötelező szenzációs anyagot szállítania, amiért cafatra olvassák a lapot, ha már kifizették a repülőjegyét és egy heti ott-tartózkodását, esetleg évek alatt milliókat kereshet a sztorival, ha elég érzékletesen adja elő.

Rob Schmitz korlátlan hozzáférést kapott, benézhetett mindenhová, látta valamennyi összeszerelési fázist. Egy rádiós interjúban el is mondta a gyárral kapcsolatos benyomásait, és nem meglepő módon sokkoló dolgokat nem látott, nem hallott. Videót is készíthetett, amiről egy rövid részletet már ki is tettek Youtube-ra:

A történet teljességéhez pedig az ő véleménye is hozzátartozik, lássuk, hogy látja ő a rabszolgatartást.

Egy 240 ezer főt foglalkoztató gyárba kapott bebocsátást, ami az elmondása szerint inkább egy egyetemi város benyomását keltette. Egyrészt mert bevásárlóközpontok, kosárlabdapályák, uszodák vették körül az üzemet, másrészt a dolgozók legnagyobb része 18-25 év között volt. A gyárban nem tapasztalta a korábbi jelentésekben szerepelő állapotokat, itt mindenki egy kényelmes ülőalkalmatosságon dolgozott.

A bejárat előtt is megállított dolgozókat, hogy a figyelő szemektől távol is hallhassa a véleményeket. Természetesen ekkor szembesült panaszokkal is, megtudta, mitől elégedetlenek az itteniek. Például az elmaradt fizetésemelés miatt, a Foxconn ugyanis a legutóbbi béremelést, amire nyilvánosan is tett ígéretet, eddig nem adta oda a dolgozóknak - emiatt tényleg nagyon dühös volt mindenki. A monoton munkát sem szeretik, de tudták, hogy ezért jöttek ide, és eszük ágában sincs életük végéig ezzel foglalkozni. Schmitz szerint majdnem minden itt dolgozó falvakból jött, ahol mezőgazdasági munkát végeznek napi néhány dollárért. Azért jönnek ide, hogy pénzt küldhessenek haza, és mivel erre lehetőségük van, általában pozitív véleményük van a Foxconnról. Gyerekmunkásokat és robbanásokat egyikük sem látott, biztonságban érzik magukat az üzemben.

Mike Daisy oknyomozó újságírásnak álcázott szenzációhajhászása egyébként nem maradt következmények nélkül, a seattle-i Cornish College of the Arts iskola korábban tiszteletbeli diplomával akarta jutalmazni a férfit, de ezt nemrég visszavonta, a kínai gyártással kapcsolatos negatív hangok pedig gyorsan halkultak el munkásságának köszönhetően.



Ellophatjuk az iPad nevét

A Business Weekben érdekes cikk jelent meg azt találgatva, vajon az iPad név nem lett-e túl gyakori, és nem fenyegeti-e az a veszély, hogy egyszerűen csak elcsórja több milliárd ember.

A lap úgy tudja, hogy sok embernek az iPad egyenlő a tablettel. Ez az egyetlen tablet, amit ismernek, és így az összes többi táblát is ezzel a szóval írják le. Hiszen az iPad nemcsak fölényes piacvezető, hanem kategóriát teremtett, amibe 2010 óta a többi gyártó próbál belecsöppenni. Az új tableteket az iPadhez hasonlítják, az iPad a logikai alaptengely, amihez képest lehet balra vagy jobbra haladni. És aki nem sokat tud a tabletekről - a vásárlók legnagyobb része pedig ilyen -, azoknak csak a logikai tengely neve van meg.

Ráadásul az iPad úgy teremtett kategóriát, hogy az új kategóriának igazán nincs neve. A tablet azért nem pontos, mert 2010 előtt egész máshogy álltak hozzá a kérdéshez. Noha hasonló termékek voltak, gyakorlatilag akkora volt a szemléletváltás az iPad érkezésével, hogy 2010 előtti és 2010 utáni tabletekről beszélhetünk. Vagy iPad előtt és iPad után. Vagy PC előtt és PC után, ahogy most az Apple kommunikálja.

De elkalandoztam. Szóval a Bloomberg cikk arról szól, hogy az iPad talán köznevesülni készül, és az Apple-nek erre figyelnie kell. Merthogy:

Egy vállalat legnagyobb félelme, hogy a brand elnevezését olyan gyakran használják egy általános termék megnevezésére, hogy a bíróság is úgy ítéli meg, túl általános név ez egy márkának.

Mint az aszpirin, a cipzár (zipper), a termosz, a jojó. Mind brandnévként kezdte, de az emberek a többi gyártó hasonló termékeire is elkezdték használni ezeket az elnevezéseket, és mire a vállalat észbe kapott, ellopták tőlük a milliókért felfuttatott márkát. Bíróságon sem tudták már érvényesíteni az igazukat, a nyelv nagyon gyorsan alkalmazkodott, és megette a gondosan kitalált nevet. Rotring, stilfűrész, cellux, kóla, zsilett, mirelit. Erdélyben meg adidasznak mondják a papucsot.

Ilyen helyi átváltozások is vannak, az Egyesült Államokban Kleenexet kérnek papírzsebkendő helyett. A cég marketing vezére elmondta, nagyon sok energiát fektetnek abba, hogy ne jussanak az aszpirin sorsára. A Xerox is hasonló cipőben jár, a xeroxozni ige terjedése ellen a cég mindent megtesz. Egy 2003-as hirdetésben ez állt: Ha úgy használod a Xeroxot, mint az aszpirint, megfájdul a fejünk. Még 2007-ben is toltak ilyen köznevesülés-irtó reklámokat.

Hogy az Apple ezen az úton jár-e, nem tudni. A köznevesülés hosszú folyamat, és sokszor a nyelvészek sem tudják megjósolni, hogyan ítél a nép, mi hogyan kerül be a köznyelvbe. Lehet, hogy megvédi majd a szó előtti i betű, lehet, hogy nem. Szerintetek van ilyen veszély?



Ezúttal októberre várják az új iPhone-t

Az információ a Foxconn Taiyuan üzeméből jött, elég magas helyről. A gyár HR-vezetője csacsogott úgy az új iPhone piacra dobásának időpontjáról, mintha erre ő fel lenne hatalmazva, és nem tudná, hogy emiatt parázson áll majd hét napig. Nekünk ez persze csak jó.

A Maeil Business Newspaper nevű lap kereste meg a gyárat a rengeteg álláshirdetés miatt, amit kiadtak. Így terelődött a szó az Apple-re, a HR-vezér azt mondta, nemrég megkapták a megrendelést, október körül lesz a piacra dobás.

Múlt héten egy tobrozó iroda alkalmazottja volt jól értesült, viszont ő teljesen más időpontot mondott. Egy japán tévécsatorna forgatott náluk, az alkalmazott elmondta, az iPhone 5 miatt 18 ezer embert vesznek fel a Foxconnak (Kínában 5-ösként hivatkozna a hatodik generációs iPhone-ra). Majd hozzátette: júniusban érkezik.

Azt gondolhatnánk, hogy a felsőbb helyről érkezett információ a biztosabb, szerintem viszont a toborzó irodás ember is túl magasan van, hogy rálásson a dolgokra. Tapasztalatom szerint a takarítónőket kell megkérdezni, ők tudják az igazságot. Mindennel kapcsolatban.

Ezzel kapcsolatban van egy sztorim. Az egyik cégnél, ahol dolgoztam, épp a folyosón sétáltam, és azon morfondíroztam - már akkor pár napja ezen törtem a fejem -, hogy felmondjak-e, és ha igen, mikor és hogyan. Szembejön a takarító, akivel tulajdonképpen ugyanannál a vállalatnál dolgoztunk, azt mondja: hallom, felmondasz. Ez engem is meglepett, mert én még nem tudtam, de végül felmondtam, igaza lett.

Ezért mondom, hogy talán Tim Cook még nem tudja, mikorra sikerül legyártani a teljes induló készletet, de valahol, valaki már tisztában van vele, mit fog dönteni.



Húsvét 2012

Sokak szerint a húsvéti hagyományok elavultak. Én még jó 15 éve vidáman locsoltam, de ma már alig valaki indul neki egy büdös kölnivel a családi körnek. Ráadásul az egész biznisz elanyagiasodott: én tojásért szívtam végig a rokonoknál és barátoknál a napot, ma már százasokért, kétszázasokért megy a büdösítés.

Szóval egyrészt elmúltak már azok az idők, másrészt, és ez a jó hír, annak is van esélye, aki csak most akar rácsatlakozni a kihalófélben lévő húsvéti hagyományokra, de nincs már élő ember a környezetében, aki elmagyarázná neki, hogy is mentek annak idején a dolog.

Van ugyanis egy rakás alkalmazás az App Store-ban, ami az ünnepi hangulatra épít.

Ott van például az Easter Egg Matchy Matchy, ami egy nem túl bonyolult memóriajáték. Az összetartozó tojásokat kell megtalálnunk fondorlatos módon:

IMG_0640.jpg

Hasonló megközelítést alkalmaz az Easter-Spot the Difference is, amiben meg a húsvéti állatok közti különbséget kell megtalálnunk. Remek szórakozás kisebb gyerekeknek, akik most hallanak először az ünnepekről.

IMG_0644.jpg

Aztán van persze egy rakás tojásfestős alkalmazás, például az Easter Egg Coloring Book, vagy a Beautiful Easter Eggs Free. Lehet válogatni:

IMG_0642.jpgIMG_0643.jpg

Egyértelműen saját kategóriát kell megszavazni az Easter Bunny Egg Hunt 3D-nek, amiben egy nem normális pszichedelikus nyulat irányítva kell begyűjtenünk a tojásokat, mielőtt azok felrobbannak, vagy valami más szörnyűség történik velük. Az irányítás rettenetes, másodpercek alatt hányingert kapsz tőle, ráadásul folyamatosan idegesítő hirdetések villognak a képernyőn, de hát ez az ára az alkohol nélküli szédülésnek húsvétkor.

IMG_0641.jpg

Aztán ott vannak az üdvözlőlapos alkalmazások, az Easter Cards vagy a Kívánsággyár Húsvét:

IMG_0639.jpgIMG_0647.jpg

Illetve két fizetős hazai alkalmazás, az egyik a netről is leszedhető locsolkodós versek csodálatos gyűjteménye:

IMG_0645.jpg

Míg a másik ugyanez, csak van benne egy digitális kölni is, aminek a legnagyobb előnye, hogy nem marad utána semmilyen szag:

IMG_0646.jpg

Ezek után ahogy a művelt nigériai mondja: boldog nyuszit!

update: részesedést fogunk kérni a két fizetős magyar alkalmazás készítőjétől!!!




süti beállítások módosítása