A Business Weekben érdekes cikk jelent meg azt találgatva, vajon az iPad név nem lett-e túl gyakori, és nem fenyegeti-e az a veszély, hogy egyszerűen csak elcsórja több milliárd ember.

A lap úgy tudja, hogy sok embernek az iPad egyenlő a tablettel. Ez az egyetlen tablet, amit ismernek, és így az összes többi táblát is ezzel a szóval írják le. Hiszen az iPad nemcsak fölényes piacvezető, hanem kategóriát teremtett, amibe 2010 óta a többi gyártó próbál belecsöppenni. Az új tableteket az iPadhez hasonlítják, az iPad a logikai alaptengely, amihez képest lehet balra vagy jobbra haladni. És aki nem sokat tud a tabletekről - a vásárlók legnagyobb része pedig ilyen -, azoknak csak a logikai tengely neve van meg.

Ráadásul az iPad úgy teremtett kategóriát, hogy az új kategóriának igazán nincs neve. A tablet azért nem pontos, mert 2010 előtt egész máshogy álltak hozzá a kérdéshez. Noha hasonló termékek voltak, gyakorlatilag akkora volt a szemléletváltás az iPad érkezésével, hogy 2010 előtti és 2010 utáni tabletekről beszélhetünk. Vagy iPad előtt és iPad után. Vagy PC előtt és PC után, ahogy most az Apple kommunikálja.

De elkalandoztam. Szóval a Bloomberg cikk arról szól, hogy az iPad talán köznevesülni készül, és az Apple-nek erre figyelnie kell. Merthogy:

Egy vállalat legnagyobb félelme, hogy a brand elnevezését olyan gyakran használják egy általános termék megnevezésére, hogy a bíróság is úgy ítéli meg, túl általános név ez egy márkának.

Mint az aszpirin, a cipzár (zipper), a termosz, a jojó. Mind brandnévként kezdte, de az emberek a többi gyártó hasonló termékeire is elkezdték használni ezeket az elnevezéseket, és mire a vállalat észbe kapott, ellopták tőlük a milliókért felfuttatott márkát. Bíróságon sem tudták már érvényesíteni az igazukat, a nyelv nagyon gyorsan alkalmazkodott, és megette a gondosan kitalált nevet. Rotring, stilfűrész, cellux, kóla, zsilett, mirelit. Erdélyben meg adidasznak mondják a papucsot.

Ilyen helyi átváltozások is vannak, az Egyesült Államokban Kleenexet kérnek papírzsebkendő helyett. A cég marketing vezére elmondta, nagyon sok energiát fektetnek abba, hogy ne jussanak az aszpirin sorsára. A Xerox is hasonló cipőben jár, a xeroxozni ige terjedése ellen a cég mindent megtesz. Egy 2003-as hirdetésben ez állt: Ha úgy használod a Xeroxot, mint az aszpirint, megfájdul a fejünk. Még 2007-ben is toltak ilyen köznevesülés-irtó reklámokat.

Hogy az Apple ezen az úton jár-e, nem tudni. A köznevesülés hosszú folyamat, és sokszor a nyelvészek sem tudják megjósolni, hogyan ítél a nép, mi hogyan kerül be a köznyelvbe. Lehet, hogy megvédi majd a szó előtti i betű, lehet, hogy nem. Szerintetek van ilyen veszély?