almalé és kungfu Rólunk

1,6 millióért vették meg az Apple alapító okiratát

1976. április elsején írta alá az Apple alapító okiratát Steve Jobs, Steve Wozniak és Ron Wayne. Utóbbinak tízszázalékos részesedése volt a cégben, amitől pár nappal később nyolcszáz dollárért szabadult meg. Ez a csomag ma 36 milliárd dollárt érne.

Az okiratot most 150 ezer dolláros kikiáltási áron dobták piacra, de kiderült, hogy annál sokkal többet ér: Eduardo Cisneros, a Cisneros Corp. vezetője 1,6 millió dollárt fizetett adókkal meg mindenféle egyéb költségekkel együtt a papírokért. 

Ügyesen kell papírozni, annyi a lényeg.



Nem megy az iAd

Az Apple újabb kompromisszumra kényszerül, ami ritkán történt meg eddig a cég "újkori" történetében. A dicsőségesen induló iAd ugyanis nem hozza a várt számokat, és főleg: nem mutat növekedést, de még stagnálni sem hajlandó.

Az IDC felmérése még nem mutat tragédiát, az Apple a harmadik az Egyesült Államok mobilokra készített reklámok bevételi listáján, ők, a Millenial Media és a Google uralják a piacot:

Az viszont már rosszabb hír, hogy az iAd nemhogy nem nő, de leginkább csökken.

Az Apple 2009-ben lépett be a mobilhirdetések piacára azzal, hogy megvásárolta a Quattro Wirelesst, aminek akkor 9 százalékos volt a piaci részesedése. A Google ekkor 27 százalékon állt. Láthatjuk, a Google egyre inkább helyreáll az iAd okozta sokktól, lassan visszaszerzi az akkori részesedését, miközben a Microsoft 10-ről 6-ra, a Yahoo 12-ről 8-ra csökkent. És úgy tűnhet, hogy az Apple egész jól muzsikál, de a 15 százalék valójában csökkenést mutat: tavaly 19-en állt a cupertinói cég.

A 2010-ben bejelentett mobil hirdetési rendszerrel kapcsolatban először csak elégedetlen hangok kezdtek megjelenni - az Adidas és a Chanel is kihátrált a megállapodásból a szigorú feltételek miatt -, aztán egyre kevesebb olyan kaliberű új megrendelő érkezett, mint mondjuk a Nissan, ami az egyik első megrendelője volt az iAd-nek. Szóval eresztett le a lufi.

Jelenleg a potenciális hirdetők úgy látják, a Google AdMobja jobb, mert nemcsak iOS-eszközökre, hanem a készülékek széles spektrumára nyomhatják vele a hirdetéseket, az Apple ráadásul magas belépési árat, magas díjakat határozott meg, és túlságosan beleszól a hirdetések kreatív részébe.

Az Apple is látja a bajt, egyértelmű, hogy ők a piac csúcsát célozták meg, de úgy látszik, ott is erősnek számítanak az iAd feltételei. Most újra csökkentették a beugrási árat, az eredeti, minimum egymillió dolláros megrendelés helyett ma már elég, ha egy hirdető 400 ezer dollárról mondja biztosan, hogy el akarja költeni. Minden ezer megjelentetett hirdetés után 10 dollárt kell fizetni (a Google esetében 4-12 dollár között változik), és további 2 dollárt, ha a felhasználó rá is bök a hirdetésre.

Ez a folyamatos visszafelé lépdelés meg valahogy furának hat az Apple-től. De legalább azt is láthatjuk, hogyan viselkednek szorult helyzetben. Az biztos, hogy gyorsan reagálnak a változásokra és a kritikákra, ami ígéretes.



Keményen trollkodik az Apple

A Digitude Innovations nevű "patent troll", vagyis szabadalomtroll cég beperelt egy csomó óriást múlt héten, így például a Research in Motiont, a HTC-t, az LG-t, a Motorolát, a Samsungot, a Sonyt, az Amazont és a Nokiát. Ebben még semmi meglepő nincs, hallottunk már olyan cégekről, akiknek ez az egyetlen bevételi forrása. Megvásárolnak szabadalmakat, felvesznek pár jó ügyvédet, akik a bíróságra járva kártérítést szereznek.

Az már érdekesebb, hogy az Apple nincs a listán, az meg egyenesen furcsa, hogy a hivatkozott szabadalmak közül kettő korábban az Apple nevén volt. Valahogy a Digitude-hoz kerültek.

A TechCrunch kiderítette azt is, hogy az Apple korábban egy tucat szabadalmat átadott a Cliff Island LLC-nek. Erről a cégről sok mindent nem tudunk, annyit viszont igen, hogy a telephelye ugyanaz, mint a Digitude egyik befektetőjének, az Altitude Capitalnak.

Ez pedig azt jelenti, hogy az Apple gyakorlatilag átadta a saját szabadalmait egy szabadalomtroll cégnek. Erre két oka lehetett: az egyik, hogy az egyre kuszább, és egyre kevésbé valószerű szabadalomcsatában felbéreljen egy orvlövészt, aki elvégzi azt a piszkos munkát, amire az Apple jogászainak már nincs ideje. A másik lehetőség, hogy a Digitude kikényszerítette a szabadalmak átadását az Apple-től, cserébe nem perelik be egy másik ügy miatt, és úgy általában békén hagyják. Ez jellemző egyébként az ilyen vállalatokra: egyre több és értékesebb szabadalmakat szereznek meg, amivel egyre nagyobb értékű kártérítéseket követelnek az óriáscégeken. Ha meg pénzt nem kapnak, elfogadnak szabadalmat is.

Akármelyik történt is, nem vet jó fényt az Apple-re, hogy ilyen férgekkel állt le egyezkedni. Nincs fél éve, hogy a Lodsys nevű szabadalomtroll cég az iOS-fejlesztőket kezdte el rémisztgetni perrel, és az Apple-nek kellett kiállnia mellettük. A termékek egyes országokból való kitiltása miatt az eddig viszonylag békésnek tekinthető, nagyvállalatok közötti viták is egyre élesebbek lettek, ebbe a fortyogó trutyiban ez a hír nem éppen a napsugarat jelenti egy esős nap végén.

Már ha szeretitek a képzavart.



iTunes 10.5.2 és egyéb nyalánkságok

Az Apple kiszórta az iTunes 10.5.2-t, a frissítés leginkább az iTunes Match-csel kapcsolatban tartalmaz javítást, vagyis minket nem igazán érint. Bizonyos CD-k esetében fellépő hangtorzulást is javítottak.

A Thunderbolt Display firmware-ből is kijött az 1.1-es verzió, aki vásárolt Thunderbolt kijelzőt, annak kötelező darab. Javít egy olyan hibát, ami zavaró ventillátorhangot eredményezett bizonyos esetekben, és úgy általában stabilitást ígérnek.

Hétfőn kijött még a iOS 5.1 beta 2 is a fejlesztőknek, akik örömmel nyugtázták, hogy az új bétában egyesével is lehet már törölni a képeket a Photo Streamből. Őszintén szólva nehezen lehetett védeni az Apple álláspontját, ami szerint csak kiüríteni lehetett a felhőben tárolt képeinket. Hát most már nem is kell megvédeni, ha a következő frissítés után kitörölsz egy képet a telefonon, a felhőből is törlődik. Fákje.

Hétfőn kiadták az Apple TV firmware-ének egy új bétáját is, szóval nem lazsálnak Cupertinóban, az egyszer szent.



100 millió letöltés a Mac App Store-ban

Az Apple ma bejelentette, hogy kevesebb mint egy év alatt 100 millió letöltést sikerült elérniük az OS X számára létrehozott online üzletben, amit több ezer ingyenes és fizetős appal értek el. A revolúcióra hivatkozva a sajtóközlemény gyorsan megemlíti az AppStore-t is, ami félmillió appal és 18 milliárd letöltéssel büszkélkedik.

Az AppStore annak idején mindenképpen nagyobbat szólt, bár a platformokat össze sem lehet hasonlítani. Mindenesetre az akkor negyedévente legfeljebb pármillió eladott iPhone-on, iPod touch-on 9 hónap alatt egymilliárdszor nyomtak a vásárlást jelentő gombra, vagyis tízszer ennyien.

A Mac App Store január 6-án nyitott kizárólag Snow Leopardon, a Lion már csak ezen keresztül volt elérhető. Ezzel az Apple egészen egyedi módját találta fel egy operációs rendszer eladására: akinek nincs, mindenképp meg kell vásárolnia a Snow Leopardot, ha Liont akar (szabadalom egyelőre még nem védi ezt a találmányt). Én úgy tekintek erre, mint egy átmeneti időszakra, amit túl kell élni az érintetteknek - jobbat nem tehetnek.

A Mac App Store ezzel az eredményével mindenesetre a legnagyobb és leggyorsabban növekvő számítógépes szoftverüzlet a világon - állítja Phil Schiller a közleményben. És mivel egyre több program eleve csak itt lesz elérhető - gondoljunk csak a Logic Próra és a MainStage-re -, egyre fontosabb lesz a Mac-júzerek számára a bolt.




süti beállítások módosítása