almalé és kungfu Rólunk

Itt az iOS 5.0.1

Megérkezett az Apple ötödik mobilrendszerének első frissítése, aminek elvileg egyetlen komolyabb feladata van: az iPhone 4S akkumulátorproblémájának kezelése. Kevésbé forradalmi, de az első generációs iPad-tulajdonosoknak fontos lehet, hogy ők is megkapják a multitask-gesztusokat, ezen kívül kapunk még két apróbb javítást.

Mivel nekem nincs 4S-em, az iPadem második generációs és nem tudok ausztrál akcentussal angolt beszélni, csak egy szempontból érdekes az update: ez az első, amihez nem kellett a számítógépre dugnom a mobilomat, egyszerűen töltésre raktam, wifin keresztül bejelentkezett az iTunes-ba, és elkezdődött a folyamat.

Az update egyébként elég kövér, 790 megabájtos, ráadásul az Apple support fórumain található bejegyzések szerint az akkuproblémát sem sikerült hibátlanul megoldani. Sokan panaszkodnak arra, hogy 1,5-2 óra alatt a kapacitás húsz százaléka is elpárolog komoly használat nélkül, sőt, van aki csak az 5.0.1 óta érzékeli a gyorsabb merülést.

Nálatok mi a tapasztalat, javult, vagy romlott a helyzet?



Egy zseni dilijei

Ajánlottam nektek pár napja, hogy olvassátok el a The New Yorker cikkét a Steve Jobs-életrajzról. Én is megtettem, és ki is emelnék nektek két részt, mert szerintem ezzel Steve Jobs egy olyan arcát ismerhetjük meg, amivel eddig csak áttételesen találkozhattunk.

Mindkettő arról szól, mennyire mániákus volt Jobs, ha a dizájn került szóba, mennyire öntörvényű módon állt mindenhez, és mennyire ragaszkodott ehhez akkor is, amikor egyébként semmi értelme nem volt. A Cupertinóban mondott beszédek között elejtette Jony Ive, hogy Jobsszal kihívás volt megszállni egy hotelben, mert öt perccel az érkezés után általában már távozott is egy másikba - felhúzta magát valamin, ami nem volt tökéletes a maga módján. Mindenki nevetett, mert ismerték a dilijeit, a mostani két példa után érthető lesz az a történet is.

Az egyik történet arról szól, hogyan választott Steve Jobs mosógépet. Felfedezte, hogy az európai mosógépek kevesebb mosóport és vizet használnak, viszont tovább tart velük a mosás, mint az amerikaiakkal. Ezt pedig meg kellett beszélni: melyiket vegyék? Steve Jobs nem választott maga, hanem úgy gondolta, a családdal együtt kell meghozni a döntést. Fontos a dizájn, de még fontosabb, hogy eldöntsék, mik az igényeik: megfelel-e nekik, hogy kétszer annyi ideig mos, cserébe környezettudatosabb, és energiát takarít meg? Úgy gondolnánk, beszéltek róla fél órát, és megvették a mosógépet. De nem fél órát, nem is egyet beszéltek erről, a kérdések két hétig minden egyes este visszatértek a vacsoraasztalnál, két hétig tartott, míg eldöntötték a mosógépkérdést.

A másik sztori: hatvanhét nővér vállalt munkát Jobsnál a betegsége alatt, három kivételével mindegyiket elküldte. Csak azt a hármat tartotta megbízhatónak. Életének a vége felé a tüdőorvos megpróbált feltenni rá egy maszkot a kórházban, miután erős nyugtatókat kapott. Jobs letépte a maszkot, és azt motyogta, hogy utálja a maszk dizájnját, és nem hajlandó viselni. Alig tudott beszélni, de kért öt potenciális maszkot bemutatásra, hogy kiválaszthassa, melyik legyen az, amit felvesz. Csakúgy, mint az Apple-nél, ott sem azt mondta meg, milyennek akarja látni a végeredményt, azt állította, ha látja a tökéleteset, fel fogja ismerni. Ez a rutin köszönt vissza akkor. Korábban az oxigénszint-érzékelő műszert is kifogásolta, megmondta az orvosoknak, hogy ronda és túl komplex.

Itt jut eszembe Csaba posztja a légkondikról. Csoda, hogy az Apple nem gyárt már orvosi műszereket is, mosógépet, villanyborotvát, meg mindent, ami kihozta Steve Jobsot a sodrából. De hát úgy látszik, sajnos ennyire volt idő.



Csapást mért a Nintendóra az Apple és a Google

A Nintendo elnöke igazi látnok volt, amikor 2010-ben a jövő ellenségének nevezte az Apple-t és az iOS-t: előre látta, hogy a gyorsan terjedő mobilplatform az App Store-ral és az egyre erősödő hardverrel nemsokára komoly csapást mérhet az eladásokra, és a jelek szerint igaza volt.

Ez történt az amerikai hordozható játékok piacán az elmúlt két évben:

Jól látható, hogy 2009-ben még a bevételek 70 százaléka a Nintendóé volt, 11 százalék jutott a Sony-nak és 19 százalék az épp erősödő iOS-nek és Androidnak.

2011-re megfordultak az arányok: a Nintendo piaci részesedése felére esett vissza, a Sony lassan láthatatlan lesz, míg a forgalom kétharmada már a két nagy mobilpatformhoz köthető.

Persze ne felejtsük el, a grafikonok részesedést, és nem bevételt jeleznek. A torta mérete ugyanis 2,7 milliárdról 3,3 milliárdra nőtt, így 2011-ben még csak 1,89 milliárd dollárt ért a Nintendo kétharmada, most 1,2 milliárdot az egyharmad. Ez azonban még így is súlyos visszaesést mutat, meg azt is, hogy milyen hatalmas bevételre tett szert az iOS és az Android fejlesztőtábora.

A nagy változás egyébként nemcsak az újdonság varázsának, hanem az eltérő piaci szemléletnek is köszönhető: a két mobilra egyrészt sokkal könnyebben vásárolhatunk programokat az online boltokon keresztül, másrészt sokkal olcsóbban is, és az emberek rászoktak arra, hogy inkább vesznek 5-6 néhány dolláros programot, mint egy 25 dollárost.



Nem frissítik többé a Flash Playert mobileszközökre

Mérföldkőhöz ért a mobileszközök fejlődése, a mostani bejelentés egy kicsit az Apple-közösségnek is szól. Az Adobe hivatalos blogján Danny Winokur, a Flash Client Platform vezetője megerősítette, hogy az Adobe nem fejleszti többé a mobil eszközökre optimalizált Flash Playert. Helyette inkább koncentrálnak a HTML5-re. Ez azt jelenti, hogy nem érkezik fejlettebb verzió a 11.1 után, csak kritikus biztonsági hibákat és bugokat javítanak.

Éppen Steve Jobs volt az, aki azt állította, a mobileszközök jövője nem az erőforrásigényes, böngészős Flash Playerben van, és az iOS-eszközökből következetesen kihagyta ezt a lehetőséget. A portolt Flash-játékoknak viszont szabad a kapu az AppStore-ba (nemrég beszélgettünk egy fejlesztővel, aki elmondta a véleményét az ilyen programokról). Jobs jóslata, ahogy számítani lehetett rá, kicsit önbeteljesítő is volt, hiszen az egyre növekvő iOS-tábort nem lehet figyelmen kívül hagyni az Adobe-nak sem, aki kénytelen átcsoportosítani az erőforrásait. Danny Winokur úgy fogalmazott, hogy a HTML5 a nagy mobilgyártók által támogatott technológia, sok esetben kizárólag ez az út járható. És ez teszi a HTML5-öt a legjobb választásnak a multiplatform fejlesztésekre.

Az irány az AIR, amivel az Adobe gyakorlatilag elismeri, hogy a jövő a mobilkészülékekre külön elkészített alkalmazásokban van, amit az online üzletekből tölthetnek le a vásárlók. Ez pedig látszólag nagy változást jelent az eddigi állapotokhoz képest, valójában az az irány, ami minden app store-tulajdonosnak közös érdeke.



Csökkentette megrendeléseit az Apple

A DigiTimes szerint a kaliforniai cég arra kérte távol-keleti beszállítóit, hogy fogják vissza a termelést és ütemezzék át az alkatrészek szállítását. Állítólag több tételt is átraktak az idei utolsó negyedévről 2012. első negyedévére, és átlagosan 10-15 százalékkal csökkentették a 2011. hátralévő részére vonatkozó megrendeléseket. A társaság várt nyeresége hasonló mértékben csökkenhet, hiszen a profit legnagyobb része az iPhone-ból és az iPadből származik.

A döntésre több magyarázat is van. Az egyik szerint egyszerűen nem viszik annyira a mobiltermékeket, mint várták, ezért kell visszafogni a gyártást. Ennek ellentmond, hogy az iPad 2 még mindig nagyon jól fogy, az iPhone 4S meg minden korábbi rekordot megdöntött, pillanatok alatt elfogy minden új piacon, hisztéria van a mobil körül.

Sokkal inkább arról lehet szó, hogy egyes partnerek nem tudják tartani az ütemtervet, ezért az Apple arra kéri a többieket, azok is fogják vissza a termelést, ha nem akarnak hetekig raktározni részegységhegyeket. 




süti beállítások módosítása