Ajánlottam nektek pár napja, hogy olvassátok el a The New Yorker cikkét a Steve Jobs-életrajzról. Én is megtettem, és ki is emelnék nektek két részt, mert szerintem ezzel Steve Jobs egy olyan arcát ismerhetjük meg, amivel eddig csak áttételesen találkozhattunk.
Mindkettő arról szól, mennyire mániákus volt Jobs, ha a dizájn került szóba, mennyire öntörvényű módon állt mindenhez, és mennyire ragaszkodott ehhez akkor is, amikor egyébként semmi értelme nem volt. A Cupertinóban mondott beszédek között elejtette Jony Ive, hogy Jobsszal kihívás volt megszállni egy hotelben, mert öt perccel az érkezés után általában már távozott is egy másikba - felhúzta magát valamin, ami nem volt tökéletes a maga módján. Mindenki nevetett, mert ismerték a dilijeit, a mostani két példa után érthető lesz az a történet is.
Az egyik történet arról szól, hogyan választott Steve Jobs mosógépet. Felfedezte, hogy az európai mosógépek kevesebb mosóport és vizet használnak, viszont tovább tart velük a mosás, mint az amerikaiakkal. Ezt pedig meg kellett beszélni: melyiket vegyék? Steve Jobs nem választott maga, hanem úgy gondolta, a családdal együtt kell meghozni a döntést. Fontos a dizájn, de még fontosabb, hogy eldöntsék, mik az igényeik: megfelel-e nekik, hogy kétszer annyi ideig mos, cserébe környezettudatosabb, és energiát takarít meg? Úgy gondolnánk, beszéltek róla fél órát, és megvették a mosógépet. De nem fél órát, nem is egyet beszéltek erről, a kérdések két hétig minden egyes este visszatértek a vacsoraasztalnál, két hétig tartott, míg eldöntötték a mosógépkérdést.
A másik sztori: hatvanhét nővér vállalt munkát Jobsnál a betegsége alatt, három kivételével mindegyiket elküldte. Csak azt a hármat tartotta megbízhatónak. Életének a vége felé a tüdőorvos megpróbált feltenni rá egy maszkot a kórházban, miután erős nyugtatókat kapott. Jobs letépte a maszkot, és azt motyogta, hogy utálja a maszk dizájnját, és nem hajlandó viselni. Alig tudott beszélni, de kért öt potenciális maszkot bemutatásra, hogy kiválaszthassa, melyik legyen az, amit felvesz. Csakúgy, mint az Apple-nél, ott sem azt mondta meg, milyennek akarja látni a végeredményt, azt állította, ha látja a tökéleteset, fel fogja ismerni. Ez a rutin köszönt vissza akkor. Korábban az oxigénszint-érzékelő műszert is kifogásolta, megmondta az orvosoknak, hogy ronda és túl komplex.
Itt jut eszembe Csaba posztja a légkondikról. Csoda, hogy az Apple nem gyárt már orvosi műszereket is, mosógépet, villanyborotvát, meg mindent, ami kihozta Steve Jobsot a sodrából. De hát úgy látszik, sajnos ennyire volt idő.
Magyarósi Csaba
2011.11.10. 11:05
Címkék: google nintendo
A Nintendo elnöke igazi látnok volt, amikor 2010-ben a jövő ellenségének nevezte az Apple-t és az iOS-t: előre látta, hogy a gyorsan terjedő mobilplatform az App Store-ral és az egyre erősödő hardverrel nemsokára komoly csapást mérhet az eladásokra, és a jelek szerint igaza volt.
Ez történt az amerikai hordozható játékok piacán az elmúlt két évben:
Jól látható, hogy 2009-ben még a bevételek 70 százaléka a Nintendóé volt, 11 százalék jutott a Sony-nak és 19 százalék az épp erősödő iOS-nek és Androidnak.
2011-re megfordultak az arányok: a Nintendo piaci részesedése felére esett vissza, a Sony lassan láthatatlan lesz, míg a forgalom kétharmada már a két nagy mobilpatformhoz köthető.
Persze ne felejtsük el, a grafikonok részesedést, és nem bevételt jeleznek. A torta mérete ugyanis 2,7 milliárdról 3,3 milliárdra nőtt, így 2011-ben még csak 1,89 milliárd dollárt ért a Nintendo kétharmada, most 1,2 milliárdot az egyharmad. Ez azonban még így is súlyos visszaesést mutat, meg azt is, hogy milyen hatalmas bevételre tett szert az iOS és az Android fejlesztőtábora.
A nagy változás egyébként nemcsak az újdonság varázsának, hanem az eltérő piaci szemléletnek is köszönhető: a két mobilra egyrészt sokkal könnyebben vásárolhatunk programokat az online boltokon keresztül, másrészt sokkal olcsóbban is, és az emberek rászoktak arra, hogy inkább vesznek 5-6 néhány dolláros programot, mint egy 25 dollárost.
szucsadam
2011.11.10. 07:29
Címkék: adobe flash player
Mérföldkőhöz ért a mobileszközök fejlődése, a mostani bejelentés egy kicsit az Apple-közösségnek is szól. Az Adobe hivatalos blogján Danny Winokur, a Flash Client Platform vezetője megerősítette, hogy az Adobe nem fejleszti többé a mobil eszközökre optimalizált Flash Playert. Helyette inkább koncentrálnak a HTML5-re. Ez azt jelenti, hogy nem érkezik fejlettebb verzió a 11.1 után, csak kritikus biztonsági hibákat és bugokat javítanak.
Éppen Steve Jobs volt az, aki azt állította, a mobileszközök jövője nem az erőforrásigényes, böngészős Flash Playerben van, és az iOS-eszközökből következetesen kihagyta ezt a lehetőséget. A portolt Flash-játékoknak viszont szabad a kapu az AppStore-ba (nemrég beszélgettünk egy fejlesztővel, aki elmondta a véleményét az ilyen programokról). Jobs jóslata, ahogy számítani lehetett rá, kicsit önbeteljesítő is volt, hiszen az egyre növekvő iOS-tábort nem lehet figyelmen kívül hagyni az Adobe-nak sem, aki kénytelen átcsoportosítani az erőforrásait. Danny Winokur úgy fogalmazott, hogy a HTML5 a nagy mobilgyártók által támogatott technológia, sok esetben kizárólag ez az út járható. És ez teszi a HTML5-öt a legjobb választásnak a multiplatform fejlesztésekre.
Az irány az AIR, amivel az Adobe gyakorlatilag elismeri, hogy a jövő a mobilkészülékekre külön elkészített alkalmazásokban van, amit az online üzletekből tölthetnek le a vásárlók. Ez pedig látszólag nagy változást jelent az eddigi állapotokhoz képest, valójában az az irány, ami minden app store-tulajdonosnak közös érdeke.
Magyarósi Csaba
2011.11.09. 17:36
Címkék: ipad2 iphone 4s
A DigiTimes szerint a kaliforniai cég arra kérte távol-keleti beszállítóit, hogy fogják vissza a termelést és ütemezzék át az alkatrészek szállítását. Állítólag több tételt is átraktak az idei utolsó negyedévről 2012. első negyedévére, és átlagosan 10-15 százalékkal csökkentették a 2011. hátralévő részére vonatkozó megrendeléseket. A társaság várt nyeresége hasonló mértékben csökkenhet, hiszen a profit legnagyobb része az iPhone-ból és az iPadből származik.
A döntésre több magyarázat is van. Az egyik szerint egyszerűen nem viszik annyira a mobiltermékeket, mint várták, ezért kell visszafogni a gyártást. Ennek ellentmond, hogy az iPad 2 még mindig nagyon jól fogy, az iPhone 4S meg minden korábbi rekordot megdöntött, pillanatok alatt elfogy minden új piacon, hisztéria van a mobil körül.
Sokkal inkább arról lehet szó, hogy egyes partnerek nem tudják tartani az ütemtervet, ezért az Apple arra kéri a többieket, azok is fogják vissza a termelést, ha nem akarnak hetekig raktározni részegységhegyeket.