Mindenkit meglepett az Apple, amikor beengedett egy új böngészőt az AppStore-ba. Korábban egyértelművé tették, hogy ugyanazt a funkciót két program nem töltheti be, így a Safari mobilverziója kapott egy elég nagy és fenntartható előnyt.

Nekem azonban az az érzésem, hogy az Opera esetében szó sincs funkciókettőzésről. Erre pénteken jöttem rá, amikor elmentem Handráshoz elhozni egy 15 colos Core i5-ös MacBook Prót tesztelésre, és hazafelé metróval mentem (odafelé is egyébként). Elővettem az iPhone-omat, ránéztem a GPRS-t jelző körre, majd ellapoztam az első nap felejtésre ítélt operás ikonig. Elindítottam: jelentem, az Operát kineveztem metrós böngészőnek (esetleg GPRS browser).

Persze, iszonyú, hogy az oldal betöltésekor nem olvashatod a szövegeket, mert azok csíkokká torzulnak, nagyítani meg nem lehet normálisan, ha elkezded, egyből felkenődsz a betűkre, ha távolítasz, megint nem látsz semmit. De ha mobilnézetbe kapcsolsz, ugyan teljesen szétesnek az oldalak, mert egy hasábba pakol mindent, amiket egyébként is csak többé-kevésbé tud megjeleníteni megfelelően, de legalább olvasható azonnal. Kikerülhetjük a nagyítást.

Azt, hogy az Opera mennyire ismeri a szabványokat, az Acid3 teszt mutathatja meg. Az iSmashPhone lefuttatta a teszteket a Safarival és az Operával is, míg előbbi 100-ból 100-at, utóbbi csak 74 pontot ért el. Ez pedig manapság legfeljebb az Explorernek lehet elég. Mondjuk annak még sok is, elég nekik a 20 is.

Az Acid3 teszt a 100 pontban a különféle webes szabványok alkalmazását értékeli, de ezen felül pixelprecíziós és egyéb teljesítménymérést is végez. Tegyük hozzá, hogy száz pontja ellenére a Safari sem ment át a teszten, mivel a renderelési harcban elbukott. Mégis ez a mobilböngésző teljesített a legjobban összességében.

Én is lefuttattam, nekem 95 pontot ért el az Opera, mobilnézetben pedig 54-et. A tesztoldal azonban mindkét esetben szétesett, vagy meg sem jelent rendesen. De valójában nem a számok érdekelnek, mert egyrészt szerintem hamarosan jön a frissítés - valószínűleg az Operás fejlesztők is meglepődtek a nyitott kapuk előtt, és most gőzerővel dolgoznak. De addig is: ez egy fapados böngésző, ami rohadt gyors, annyira, hogy a Magyarországon gyakran felbukkanó GPRS jeltől sem esik kétségbe.

Egy teljesen új rést foltoz be tehát az Opera. És lehet utálni a megjelenítési hiányosságait, meg a körülményes használatát, de mégis adott valami újat, ami nekem hiányzott. És még csak nem is tudtam róla.