Oké, azért megtippelni azt, hogy mennyit vesznek majd az Apple telefonjából 2012-ben, meglehetősen varázsgömbnézős trükknek tűnik, én legalábbis nem hinném, hogy még csak közelítő becslésekkel is elő lehetne állni. Ugyanis nem tudjuk, mire készülnek Cupertinoban, fogalmunk sincs arról, miféle visszavágáson töri a fejét a konkurencia, hogyan terjed majd az Android, miként újul meg a Windows Mobile, vagy a Nokia. A trendeket figyelembe véve azonban arra jutott az RBC Capital Markets elemzője, hogy a 2012-es pénzügyi évben már az Apple szállítja a világon forgalomba kerülő mobiltelefonok 5,7 százalékát.
Sokkal jobban áll a társaság, ha csak az okostelefonokra koncentrálunk, ezen a piacon 16,3 százalékos részesedés várható a jelenlegi 13,8 százalékos helyett. Mivel a piac egésze nő, és az Apple az elemzők szerint még nagyobb erősödést produkál, az RBC úgy látja, hogy 2012-re elérheti a 82 milliós darabszámot az iPhone.
Mike Abramsky szerint a vállalatnak nincs sok félnivalója, mert a konkurensek az elmúlt két évben sem tudták lemásolni az érintésérzékeny felülettel együttműködő GUI-t, nem sikerült hasonlóan integrálniuk a multimédia-képességeket, ráadásul a készülékekhez készült alkalmazások is nagy elmaradásban vannak az App Store kínálatához képest. Bónuszként még az Apple mellett van az erős brand, a folyamatos innováció és a vásárlók lojalitása, így összességében remek időszak előtt áll a kaliforniai cég.
Az Appleblog mindenesetre árgus szemekkel figyeli majd, hogy három év múlva megvalósulnak-e a jóslatok, aztán a történtek fényében dönti el, hogy a későbbiekben érdemes-e hinni Mike Abramsky-nak, és úgy általában az RBC-nek.
Magyarósi Csaba
2009.08.20. 07:48
Címkék: itunes
Az iTunes lett a legnagyobb amerikai zeneáruház az NPD szerint. A piacelemző azt állítja, hogy az Apple online boltjáé a piac 25 százaléka, míg a második helyezett Walmartnak, ami fizikai adathordozókon értékesíti a dalokat, csak 20 százalék jutott. Az iTunes részesedése folyton nőtt, 2008-ban még csak 21, 2007-ben 17 százalék jutott a boltnak, a folyamat megállíthatatlannak látszik.
Ahogy a cd-eladások csökkenése is, hiszen 2009-ben már csak 65 százalék jutott az optikai lemezeknek, az eladások 35 százaléka digitális formában történt. Nemsokára, úgy tűnik, meglesz a paradigmaváltás.
Magyarósi Csaba
2009.08.19. 17:09
Címkék: európa business negyedéves
Egyre jelentősebb az Apple részesedése az európai okostelefonok piacán. A vállalat lépésről lépésre közelítette meg a csúcsot, 2008 második negyedévében például kétszázezres darabszámmal még csak 1,3 százalék jutott az amerikai vállalatnak. Tavaly a Nokia volt az élen kilencmilliós darabszámmal és 71 százalékkal, második a Blackbarry volt, kilencszázezer darabbal, 7,2 százalékos részesedéssel.
Mostanra átrendeződött a piac: bár 2009 második negyedévében még mindig a Nokia volt az élen 64 százalékkal, a második helyre viszont feljött az Apple. Az iPhone-ból 1,9 millió darabot adtak el három hónap alatt, ezzel 13,6 százalékos részesedést szerzett meg a készülék az európai okostelefonok piacán. A Nokia előnye tehát még mindig egyértelmű, az egyetlen modellel versenyző Apple azonban egyértelműen elkezdett rámászni a számos készüléket a tűzben tartó finn gyártóra.

Ilyenkor rossz Nokiának lenni, mert miközben a piacvezető részesedése csökkent, a második és a harmadik helyezett is erősödött: a Blackberry kétszeres darabszámmal 10 százalékon zárt.
Legrosszabb persze "egyéb" gyártónak lenni, az összes többi cég ugyanis alig 12 százalékát szerezte meg a piacnak a tavalyi 20 százalék után.
Mindebből kiderül, hogy a Nokia, az Apple és a Blackberry mellett az összes többi versenyző láthatatlan.
szucsadam
2009.08.19. 12:35
Tudom, volt már egy hasonló poszt, amiben azt írtuk, hogy az iTunes és az AppStore egyre növekvő forgalmát szolgálja majd az az óriási adatközpont, amit az Apple a kedvezményes adózás miatt éppen Észak-Karolinában húz majd fel. Az Apple ezzel vállalta, hogy kilenc éven belül egymilliárd dollárt fektet a szerverparkba.

Néhány új információ derült ki a szerverparkról. Tudjuk már, hogy 46 500 négyzetméteres lesz az alapterülete, vagyis tényleg bazi-bazi nagy lesz. Hogy hány bazit kell elé írni, jól mutatja, hogy az Apple jelenlegi newarki adatközpontjának alapterülete 10 ezer négyzetméter. Az új központ nagyobb lesz (alapterületre), mint a Microsoft és a Google legutóbb felhúzott szerverparkja.
"Az a cég, amelyik a legnagyobb adatközpontot építi fel, a leginkább elkötelezett az online szolgáltatások piacán" - mondta erre Rich Miller szakértő, a Data Center Knowledge szerzője.
Tényleg? Nagyobb ambíciói vannak ilyen téren az Apple-nek a Google-nél?
Gondoljunk csak arra, hogy a két cég között egyre erősebb a rivalizálás, mióta Eric Schmidt elhagyta az Apple bársonyszékét. Trösztgyanú merült fel a két cég között a hasonló termékek miatt, és eddig úgy gondoltuk, hogy a mobiltelefonos OS, az Android és a Google fejlesztés alatt lévő operációs rendszere miatt kerültek szembe egymással. Nem teljesen értettük, hiszen egyik termék sem közvetlen vetélytársa az Apple-nek.
Lehet, hogy nem is a Google vált az Apple konkurenciájává, hanem fordítva? Rich Miller szerint lehetséges, hogy a cupertinóiak nem csak a MobileMe és az iTunes Store növekvő igényei miatt építik az adatközpontot, hiszen a már meglévő szolgáltatások felhasználóinak gyarapodása nem indokol ekkora méretet. Az új iTunes-ban a pletykák szerint már lehetnek bizonyos social networking-szolgáltatások, és a szakértő szerint lehet, hogy az Apple is beszáll a cloud computing szolgáltatók közé, persze a maga módján. A pletykák arról szólnak, hogy a Google Grand Centraljához hasonló érkezik, és szó van arról is, hogy az iTunes könyvtárainak tartalma átkerülne az Apple szervereire.
Persze lehet tovább gondolni, idővel az iWork és az iLife is átmehet online szolgáltatásba (előbbi már részben meg is tette), a hópárduc után pedig megérkezhet majd a Mac OS X Veréb is.
Persze az is lehet, hogy inkább költségcsökkentésről van szó, hiszen az Apple erőforrásait eddig főleg külsős partnerek adták, például az Akamai. Igaz, ennek egyik tulajdonosa az Apple, szóval itt valószínűleg kedvező konstrukcióval bérel. De hát amennyi szabad tőkéje az Apple-nek van, simán gondolkozhat a negyven éves megtérülésben is.
Magyarósi Csaba
2009.08.19. 07:41
Címkék: ipod iphone kajszibarack

Mostanában egyre több Apple-termék tört gazdája életére, sokszor csak a szerencsével határos módon nem ment végbe komplett családirtás. Gondoljunk csak a briteknél felrobbanó iPodra, vagy arra az iPhone-ra, ami spontán képernyőtörés által próbált véget vetni tulajdonosa szeme világának. Meg is sérült a retina.
Mivel az Apple megpróbálta eltussolni ezeket az eseteket, sőt, egyenesen odáig ment, hogy vásárlóit le akarta fizetni a hallgatásukért cserébe, az Európai Uniónál betelt a pohár, ezért úgy döntött, felderíti az ügyet.
Első körben a hivatal emberei próbálják meg összegyűjteni, feltárni az eseteket, hogy kiderüljön, mégis hány érintettről van szó. Nemcsak az európai ügyekre kíváncsiak, felvették a kapcsolatot az amerikai kollégákkal is, hogy teljes képet kapjanak az emberevő Apple-termékekről.
De ami a legfontosabb: felszólították az Apple-t, hogy végre nyilatkozzon a gyilkos természetű készülékekkel kapcsolatban.
A vállalat első körben mindenesetre azt nyilatkozta, hogy véletlenszerű, elszigetelt esetekről van szó.