Amikor tavaly nagy felhajtással megjelent a BYD Magyarországon, azt hittem, hogy ez is csak egy újabb kínai gyártó lesz, aki behoz néhány autót, amiből talán eladnak pár tucatot, majd szépen eltűnnek, hiszen ki akarna venni egy olyan autót egy olyan gyártótól, amiről alig tudunk valamit. Azonban ahogy elkezdtek megjelenni a YouTubeon a tesztek és az első példányok is felbukkantak az utakon, úgy döntöttem, érdemes lenne megnézni, mit is tudnak valójában a kínaiak. Végül 5 napot sikerült együtt töltenünk (szerencsére nem végig töltöttünk :P), és nem igazán akartam visszavinni.
Mára amúgy a BYD egy globális elektromos jelenséggé vált, amely tavaly 1.6 millió elektromos járművet értékesített világszerte, és Kínában a legkelendőbb autómárkává vált. Tavaly azt is bejelentették, hogy Magyarországon is gyárat létesítenek, méghozzá Szegeden, a gyártás jövőre kezdődhet. A BYD anyavállalat hatalmas, a világ városai tele vannak BYD elektromos buszokkal és még BYD monorail vasutakkal is.
A BYD elektromos autó kínálata magában foglalja a Seal sport szedánt, a Dolphin családi ferdehátút, a Seal U-t, és az Atto 3 SUV-ot. További modellek, köztük a Seagull hamarosan érkeznek. Egyértelmű, hogy a tengeri emlősök ihlették az autók neveit, de mi a helyzet az „Atto 3” névvel?
Nos, itt egy érdekes tény: Az Atto (az attoszekundum rövidítése, amely a legrövidebb időegység) 3 volt az első BYD, amely Európába érkezett. A márka eredetileg úgy tervezte, hogy a Dolphin-t Atto 2-nek, a Seal-t pedig Atto 4-nek nevezi el, azonban a BYD bátorságot merített, és meghagyta az eredeti neveket ezeknél az újabb modelleknél.
De ami még fontosabb: vajon jó autó? Erre a kérdésre keressük a választ cikkünkben.
A BYD Atto 3 egy jól árazott és jól felszerelt családi SUV, amely merész és karakteres belső tere mellett erős biztonsági besorolással és modern, kobaltmentes akkumulátorral rendelkezik.
Kényelmes is, azonban a vezetési élmény nem olyan teljes, mint sok alternatívánál, mivel a kormányzás kissé bizonytalan, és a finomhangolás sem kiemelkedő. Vannak jobban vezethető, gyorsabban tölthető és tágasabb alternatívák is, de az Atto 3 érték szempontjából nehezen figyelmen kívül hagyható.
Hatótáv és töltés
Az Atto 3 vásárlói idehaza egy akkumulátorváltozat közül választhatnak (néhány piacon elérhető kisebb akkumulátoros verzió is), amely hivatalosan 420 km-es WLTP hatótávot ígér. Ez az érték nem változik, akár a Comfort, akár a Design felszereltséget választják.
Valós körülmények között nagyjából 350 kilométeres hatótávra számíthatunk egyetlen töltéssel vegyes használat mellett. Ez valamivel kevesebb, mint amit a hosszú hatótávú MG ZS, a Kia Niro EV és a Hyundai Kona Electric kínál, de több, mint amit a Peugeot e-2008 vagy a Citroen e-C4 képes elérni.
Bár ez a hatótáv elfogadható, de nem kiemelkedő, jó látni, hogy a BYD minden modellnél alapfelszereltségként kínálja a hőszivattyút. Ez hideg időben kisebb hatótávcsökkenést jelenthet, szemben azokkal az alternatívákkal, ahol ez opcióként elérhető.
Egy másik hasznos alapfunkció a vehicle-to-load technológia. Ezt a Kia és Hyundai EV-kben is megtalálhatjuk – az autó akkumulátorát használhatjuk háztartási eszközök vagy szerszámok működtetésére, kvázi külső akkumulátorként.
Akkumulátor mérete és töltés
Ahogy a többi BYD modellnél is láthattuk, az Atto 3 a márka nagyra értékelt „Blade” akkumulátorcsomagját használja. Ez hosszú cellacsíkokat alkalmaz, amelyek az autó teljes hosszában futnak, eltérően sok rivális akkumulátortól. Ez a kialakítás nemcsak súlyt takarít meg és növeli a belső teret, hanem lítium-vas-foszfát (LFP) technológiát használ.
Mit jelent ez? Nos, ugyanezt az akkumulátortechnológiát találjuk az új Standard Range Teslákban is, amely olcsóbban gyártható, stabilabb és tartósabb működés közben. Az LFP akkumulátorokat a sok gyors töltés sem károsítja annyira az idő múlásával, mint a hagyományos lítium-ion akkumulátorokat, és ami különösen fontos, hogy a Blade akkumulátor nem igényel kobaltot, ami egy ritka földfém.
Az LFP akkumulátorok általában kevésbé energiasűrűek, mint a lítium-ionosak, de az Atto 3 62 kWh-s teljes kapacitása (60,5 kWh használható kapacitás) megfelelő hatótávot biztosít. Az egyetlen sajnálatos dolog, hogy a töltési sebességek nem kiemelkedők.
A megfelelő töltőknél, az Atto 3 csúcs DC gyors töltési sebessége 89 kW. Ez gyorsabb, mint a Niro EV, de a legtöbb más alternatíva már 100 kW feletti csúcssebességet kínál. A 10-80%-os töltési idő 37 perc, ami nem túl hosszú, de a legtöbb rivális 30 perc alatt is megoldja ugyanezt. Bár az autó átvételenél a Wallisban azt mondták, hogy esélytelen otthon hagyományos konnektorról tölteni az autót, én megpróbálkoztam vele: ha már van egy 8 kW-os napelem rendszerem, és háromszor 25 amperem, akkor gondoltam, megnézem így mire mehetek: nos csodát valóban ne várjunk tőle, maximum 1.5 - 2 kW-tal csorogtak az amperek, de 4-5 óra alatt így is képes voltam 10-12%-ot beleszuszakolni az autóba. Általában 40-50%-os töltöttségi szinttel értem haza, és mivel Budapest központjától 40 km-re rakom, ez pont annyit jelentett, hogy reggel nem kellett rögtön pánikolva töltőt keresnem.
Töltési sebességek:
- 7 kW AC töltés: 9 óra 45 perc
- 11 kW-os töltés: 6 óra 30 perc
- 50 kW-os gyors töltő (10-80%): 53 perc
- 150 kW+ gyors töltő (10-80%): 37 perc
Praktikum, beltér
Az Atto 3 talán a BYD leginkább családbarát modellje, így fontos, hogy ezen a területen kiemelkedjen.
Elöl biztosan nincs hiány helyből: a tágas utastér rengeteg fej- és lábteret kínál. Az alapfelszereltséghez tartozó panorámatető sok fényt enged be, ami a világos belső anyagokkal kombinálva kellemes, szellős légkört teremt az utastérben.
Hátul is megfelelő a lábtér, és bőven van hely a lábak kinyújtására. A sík padló és az egyenletes középső ülés lehetővé teszi, hogy egy harmadik felnőtt is kényelmesen utazzon rövidebb távokon, még akkor is, ha a vállterület kissé szűkös.
Azonban minden utas korlátozott fejteret tapasztalhat a hátsó üléseken – a 180 cm-nél magasabb utasok közelebb találják magukat a tetőhöz, mint a riválisok, például a Kia Niro EV esetében. Részben a panorámatető okolható ezért. Emellett sajnálatos, hogy a hátsó ülések nem csúsztathatók vagy dönthetők, mint néhány alternatív modellnél.
Legalább a gyerekülés felszerelése nem okoz gondot, köszönhetően a szélesre nyitható ajtóknak és a könnyen hozzáférhető ISOFIX rögzítési pontoknak. Az első ülésekben is találhatók ISOFIX pontok – elengedhetetlenek azoknak a szülőknek, akik több kisgyermeket is szállítanak.
Tárolóhelyek és csomagtér a BYD Atto 3-ban
Az Atto 3-ban bőséges tárolóhely áll rendelkezésre az apróságoknak. A középkonzolon van egy használható rekesz a középső kartámasz alatt, valamint két pohártartó, amelynek az alja eltávolítható, hogy nagyobb italokat is elhelyezhessünk.
A középkonzol alatt egy másik hasznos tároló található, emellett van egy megfelelő méretű kesztyűtartó és vaskos ajtózsebek. Ezek az ajtózsebek különlegességet rejtenek: a tárgyakat három piros húr tartja helyben, amelyek „hangolhatók”, mint egy gitárhúr, és még hangot is adnak, ha megpengetik őket, feleségem folyamatosan pengette, egyszerűen nem tudta megunni.
A hátsó ajtózsebekben is megtalálhatók ezek a gitárhúrok, ennek ellenére a zsebek mérete megfelelő, a középső kartámaszban két pohártartó is található, valamint kis és nagy zsebek is vannak az első ülések hátulján.
Bár a klímavezérlők menet közben lehetnének könnyebben hozzáférhetők, néhány gyorsgomb azért található a váltó körül. A BYD két évig ingyenes, vezeték nélküli frissítéseket (OTA) kínál, így a rendszer idővel javulni fog. Az egyik ilyen frissítés az Android Auto volt, amely eredetileg nem szerepelt az Atto 3-ban, de később elérhetővé tették (az Apple CarPlay mindig is alapfelszereltség volt).
A kormány tetején elhelyezett 5,0 hüvelykes műszerfal kijelző kevésbé lenyűgöző. A grafikák egyszerűek, és nem a legvilágosabb megjelenítésű, de legalább ott van, szemben néhány konkurenssel.
Kapcsolódási lehetőségek terén alapfelszereltségként vezeték nélküli okostelefon-töltést kapunk, és bár sokak szerint az Apple CarPlay vagy Android Auto használatához kábeles csatlakozás szükséges, nekem a Carplay kábel nélkül is gond nélkül csatlakozott. Egyébként az autóban elöl és hátul is USB-A és USB-C csatlakozók állnak rendelkezésre. A sztereó hangminőség nem különösebben kiemelkedő, de a hangszórókban pulzáló fényekkel szórakoztathatjuk az utasokat. Emellett van egy karaoke funkció is, ha szeretnénk, hogy a gyerekek fejfájást okozzanak nekünk.
Menet közben
A BYD nem kínál különféle teljesítményváltozatokat az Atto 3-ban. Minden verzió 201 lóerős elektromos motorral rendelkezik, amely csak az első kerekeket hajtja. Ez gyors gyorsulást eredményez, 0-100 km/h-ra 7,3 másodperc alatt gyorsul, ami körülbelül fél másodperccel gyorsabb, mint a Kia Niro EV.
Városi környezetben fürgének érződik, és autópálya sebességre is viszonylag gyorsan felgyorsul. Azonban érdemes óvatosnak lenni, amikor álló helyzetből vagy kanyarokból gyorsítunk (különösen nedves időben), mivel könnyen kipöröghetnek az első kerekek.
Az Atto 3 két regeneratív fékezési szintet kínál, de egyik sem különösen erős, a teljes egypedálos vezetést sem teszi lehetővé, de szerencsére a fékpedál használata természetes érzetű, a regeneratív és a hagyományos, súrlódásos fékezés közötti átmenet sima.
Mennyire biztonságos a BYD Atto 3?
Az Euro NCAP, az iparági törésteszteket végző szervezet, 2022-ben vizsgálta a BYD Atto 3-at, és a legmagasabb, ötcsillagos biztonsági minősítéssel jutalmazta. Ez a családi autók kategóriájában elvárt eredmény, de érdemes megjegyezni, hogy néhány rivális, például a legújabb Kia Niro EV és Hyundai Kona, csak négy csillagot kapott a teszteken. Ez tehát komoly győzelem a BYD számára, különösen az erős pontszámok terén, amelyek közé tartozik a felnőtt utasvédelem 91%-os és a gyermek utasvédelem 89%-os értékelése baleset esetén.
A BYD Atto 3 bővelkedik vezetőt segítő és biztonsági rendszerekben. A legfontosabbak közé tartozik az autonóm vészfékezés (amit az Euro NCAP különösen dicsért a gyors reakciói miatt), a sávtartó asszisztens, a holttérfigyelés, a közlekedési tábla felismerés és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés. Az adaptív sebességtartó automatika (alapfelszereltségként) is jól működik. A sávtartó asszisztens engem egyszer pont egy kanyarban lepett meg: nedves úton kapott bele a kormányba egy kanyar kellős közepén, ezzel erősen meglepve engem is, de szerencsére nem történt semmi gond. Többen javasolják, hogy érdemes lehet kikapcsolni ha bízunk magunkban, mert egyszerűen túl érzékeny a rendszer. A közlekedési tábla felismerés is kicsit furán működik, tapasztalatom szerint nem veszi észre, ha egy korlátozás megszűnt, és ez az adaptív tempomattal együtt érdekes dolgokat produkál: pl. ha autópályán belefutunk egy 80-as korlátozásba ami később megszűnik és visszaállunk a 120-130-as tempóra, akkor ha az autó úgy érzékeli, hogy lassítania kell, akkor mivel nem felejtette el a 80-as korlátozást, erőteljesen kezd el lassítani, ami érdekes vagy inkább kellemetlen pillanatokat is szülhet a gyorsforgalmi utakon. Persze egyik sem tragikus hiba, odafigyeléssel jól kezelhető, és a BYD is egyszerűen orvosolhatná ezeket egy szoftver frissítéssel.
Ami talán hiányzik, az a vezetői fáradtság- vagy figyelmeztető monitor. Néhány újabb riválisnál ez alapfelszereltség, de egyes autósok szerint ez gyakran inkább zavaró, mintsem hasznos biztonsági funkció. Ami viszont biztosan nem zavaró, az az alapfelszereltségként járó parkolószenzorok és a 360 fokos körpanorámás kamera, amelyek segítenek elkerülni a parkolási sérüléseket.
Riválisok és költségek
A BYD Atto 3 a zsúfolt SUV-piacon találja magát, számos alternatíva közül lehet választani. Legközelebbi versenytársai olyan modellek, mint a Kia Niro EV és a Hyundai Kona Electric, míg megfizethető opciók közé tartozik a Citroen e-C4 és az MG ZS EV.
Érdemes figyelembe venni a Smart #1 modellt is az Atto 3 mellett, valamint a Honda e-Ny1 és Renault Megane E-Tech modelleket. A prémium alternatívák közé tartozik a Volkswagen ID.4 és a (valójában kisebb) Volvo EX30, azonban ha csak az ár-érték arányt nézzük, akkor a győztes egyértelműen a BYD.
Az autó igazán remek, nehéz belekötni, a pár zavaróbb apróságot pedig remélhetőleg hamarosan szoftveresen fixálja a BYD. Persze aztán nagy kérdés, hogy hosszútávon mennyire lesz tartós egy ilyen autó, és milyen hibák jelentkeznek majd az öregedéssel, de erről egyelőre senkinek nincs tapasztalata. Ha a fentiek alapján kellene tippelni, akkor azt mondanám, hogy nyugodtan válasszuk az Atto 3-mat, biztosan sokáig hű társunk lesz. Én legalábbis ezt tenném: ha lenen most 13-15 felesleges millióm, és új autó vásárlás előtt állnék, akkor lehet, hogy nem sokat gondolkoznék a választáson. De addig is, ha olvassák ezt a Wallistól: szívesen tesztelnénk az autót akár hosszabb távon is, szerintünk érdekes lenne látni, hogyan is teljesít valós életben, ha az ember az agglomerációból ingázik be mindennap Budapestre.
A teszt lehetőséget köszönjük a WALLIS MOTOR DUNA Kft-nek, a BYD hivatalos hazai forgalmazójának!
NSMedia
2024.09.10. 15:24
Címkék: watch apple watch 10 apple watch ultra
Az Apple tegnapi eseményét az órákkal kezdte – egy szinte teljesen újratervezett Series 10-zel és az Ultra 2 új megjelenésével. Kezdjük az új modellel.
Apple Watch Series 10
Ez az új generáció az eddigi legnagyobb kijelzővel rendelkezik bármely Apple Watch közül – igen, még az Apple Watch Ultra 2-t is beleértve – és ez a legvékonyabb óra is a vállalattól. Emellett a töltési sebesség is jelentősen felgyorsult. Röviden: ez olyan, mint egy karcsúbb Ultra, és még egy új titán változattal is rendelkezik.
Kezdjük a kijelzővel, mivel ez egy jelentős frissítés. Kicsit nagyobb, mint az Ultra (mindkét generáció esetében 1,92”), a nem Ultra generációkhoz képest pedig akár 30%-kal nagyobb kijelzőt kapott.
Az Apple-nek sikerült növelnie a frissítési sebességet percenkéntiről másodpercenkéntire. Ez azt jelenti, hogy az Always On Display most már mutathat egy másodpercmutatót (és vannak új óralapok, amelyek ezt a funkciót kihangsúlyozzák). Az AOD-felhasználók számára az új kijelző akár 40%-kal fényesebb lehet szögből nézve, így könnyebb csak rápillantani az információkra. Természetesen a nagyobb kijelző lehetővé teszi, hogy az alkalmazások több szöveget jelenítsenek meg, és könnyebbé teszi a gépelést az órán. Az Apple Watch Series 10 vékonyabb, mint valaha, most 9,7 mm-es (1 mm-rel kevesebb, mint a Series 9). Az alumínium változat körülbelül 10%-kal könnyebb is, mint a korábbi verziók.
Mindezek mellett az Apple megőrizte az akkumulátor élettartamát – egy töltéssel 18 órára számíthatunk. Igen, tehát továbbra is napi töltés szükséges. A jó hír az, hogy az Apple gyorsabbá tette a töltést – 30 perc alatt 80%-ra töltődik (korábban 45 perc volt). Az óra támogatja a MagSafe és a Qi 2 töltést.
Az alumínium változat rózsaarany és ezüst színekben, valamint egy új opcióban – Jet Black – érhető el. Ez az első polírozott alumínium kivitel egy Apple Watch-nál. De létezik egy még prémiumabb változat, amely még könnyebb.
Az Apple elhagyja a rozsdamentes acélt, mint anyagot az Apple Watch esetében, és helyette titánt használ. Ez 20%-kal könnyebb, mintha még mindig acélt használnának. Ez a verzió három színben lesz elérhető: természetes, arany és pala szürke. Az Apple frissítette a milánói szíjat és a link karkötőt, hogy illeszkedjen az új anyaghoz. A kijelzőt zafír védi. A Series 10 több szempontból is hasonlít az Ultrára, nem csak a fémválasztásban. A vízállóságot is fejlesztették, és van egy új mélységmérő, amely automatikusan bekapcsol, amint merülsz, és 6 m/20 láb mélységig képes követni, időzítővel a merüléshez és a maximális mélység jelzésével. Víz hőmérséklet érzékelő is van. A Series 10 tökéletes snorkelinghez, és még az Oceanic+ alkalmazást is megkapja. Emellett a karóra társad lehet horgászaton vagy kajakozás közben. Van egy új alkalmazás, amely mutatja az árapály-információkat, míg a Paddle Logger alkalmazás partvonal-információkat tartalmaz, és lehetővé teszi egy úszóterv létrehozását.
Az Apple kiterjeszti az óra egészségkövető funkcióit
Tudtad, hogy az alvási apnoéban szenvedők 80%-át nem diagnosztizálták? Nos, a Watch Series 10 rendelkezik alvási apnoé felismeréssel, amely reggeli jelentéseket készít az alvás közbeni légzési zavarokról. Minden 30 napos időszakban az óra elemzi az összegyűjtött adatokat, és figyelmeztet, ha alvási apnoé kockázata fenyeget. Az Apple várhatóan ebben a hónapban megkapja az FDA és más ügynökségek jóváhagyását a világ több mint 150 országában. Az Apple Watch Series 9 és az Watch Ultra 2 is hamarosan megkapja az apnoé felismerést egy frissítés formájában.
Az Apple-nek teljesen újra kellett terveznie az óra hangszóróját. Az új modul 30%-kal kisebb, és most már használható hangszóróként is – ez azt jelenti, hogy zenét vagy podcastokat hallgathatsz közvetlenül az órádról, nincs szükség fülhallgatóra. Természetesen hanghívásokhoz is használhatod. Itt az új, erőteljes chipset AI intelligenciát használ a zajcsökkentéshez, hogy javítsa a hívásokat.
Az Apple S10 egy 4-magos neurális motorral rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy bizonyos feladatokat a készüléken végezzen el. Az AI funkciók közé tartozik az is, hogy mindig tudja, melyik widgetet mutassa meg, és kiválasztja a legjobb fotót háttérként. Az Apple Watch Series 10 előrendelhető mától, és két hét múlva, szeptember 20-án lesz elérhető. A GPS modell ára 400 dollártól indul, a GPS+Cellular változat pedig 100 dollárral drágább.
Apple Watch Ultra 2
Az Apple Watch Ultra 2 gyakorlatilag egy új színt, a Satin Blacket jelenti. Ez egy matt kivitel, amelyet egy egyedi eljárás révén értek el, ami karcállóbbá teszi a külsőt. Az óra továbbra is titánból készült, pontosabban 95%-ban újrahasznosított 5-ös fokozatú titánból (a titán Series 10 is újrahasznosított anyagot használ). A hátlap kemény cirkóniából készült. Az új megjelenéshez az Apple új Titanium Milanese Loopot is tervezett. Ezt búvárok inspirálták, és búvároknak tervezték.
A hosszú távú partner Hermès is tervezett egy új csuklópántot, amely ezúttal a vitorlázás ihlette. Van egy hozzá illő óralap is – ha használod, az Action gomb egy tengerészeti témájú visszaszámláló időzítőre lesz beállítva.
Az Apple Watch Ultra 2 Satin Black változata mától előrendelhető, és szeptember 20-án lesz elérhető. Az ára változatlan, 800 dollár (minden Ultra óra GPS+Cellular).
NSMedia
2024.09.10. 12:53
Címkék: apple promax iphone16 iphone16pro
Ahogy tegnap láthattuk, a mesterséges intelligencia nagy szerepet kapott az Apple eseményen – az új iPhone 16 sorozat Apple Intelligence (így nevezi a cupertinói cég az MI-jét) számítási igényeire lettek tervezve egy új, 3 nm-es chippel. Az Action és a Camera Control funkciók is megváltoztatják majd, hogyan lépsz interakcióba az iPhone-oddal, ezek a dizájnelemek a Pro modelleknél is megjelennek.
iPhone 16 és 16 Plus
Kezdjük a kijelzővel. A panelek mérete változatlan: az iPhone 16 kijelzője 6,1 hüvelykes, az iPhone 16 Plus kijelzője pedig 6,7 hüvelykes, ami 0,2 hüvelykkel kisebb, mint a 16 Pro és a 16 Pro Max esetében. A frissítési gyakoriság továbbra is 60 Hz (nincs ProMotion), és a fényerő napfényben elérheti a 2000 nitet, míg sötétben akár 1 nitre is csökkenhet (ez a rész sem változott). A legújabb Ceramic Shield védelem 50%-kal erősebb, mint az eredeti változat, és (az Apple szerint) kétszer olyan erős, mint a más telefonoknál használt megerősített üveg.
Az idei nagy frissítés az Apple A18 chipset, amely két generációval előzi meg azt, amit az iPhone 15 és 15 Plus használt (azaz az A16-ot). Ez egy második generációs 3 nm-es chip, amely egyszerre erősebb és hatékonyabb.
Röviden összefoglalva: az A18 CPU 30%-kal gyorsabb, mint az iPhone 15 CPU-ja, és 60%-kal gyorsabb, mint az iPhone 12 CPU-ja. A GPU 40%-kal gyorsabb, mint az iPhone 15-é, és kétszer olyan gyors, mint az iPhone 12-é. Ha csak az iPhone 16-ot és a 15-öt hasonlítjuk össze, a 2024-es telefon ugyanazt a CPU teljesítményt nyújtja 30%-kal kevesebb energiafelhasználással, és ugyanazt a GPU teljesítményt 35%-kal kevesebb energiafelhasználással. Az Apple 17%-kal javította a rendszermemória sávszélességét is. Az NPU még lenyűgözőbb – a 16-magos kialakítás kétszer olyan gyors a gépi tanulási feladatokban, és ez teszi lehetővé, hogy az Apple Intelligence az iPhone 16-on és 16 Plus-on fusson, míg az 15-ön és 15 Plus-on nem.
Beszéljünk magukról a kamerákról. A 48 MP-es fő kamera nem sokat változott, f/1.6-os 26 mm-es lencsével és 1.0µm pixeles érzékelővel rendelkezik, plusz szenzoros stabilizálással (OIS). Ami változott, az a mögötte lévő képfeldolgozó rendszer. Az Apple egy köztes módot vezetett be, amely 24 MP-es fotókat készít – ezek több részletet nyújtanak, mint a 12 MP-es felvételek, és kisebb fájlméretekkel rendelkeznek, mint a 48 MP-es képek. Emellett 4K videót is rögzíthet Dolby Vision-nel 60 fps sebességgel. Az új MI-funkciók közé tartozik a szélzaj csökkentése a videók esetében. Még nincs dedikált telefotó lencse, de a fő kamera és a képfeldolgozó rendszer 2x zoomot kínál optikai minőségben 12 MP-en, vagy választhatod a nagy felbontású 48 MP-es opciót.
Van egy új ultraszéles kamera is – vagy mondhatnánk, hogy új az alapmodellek számára. Ugyanaz a 12 MP-es modul 13 mm-es lencsével, mint a tavalyi Pro modellek esetében. Automatikus fókuszálással rendelkezik, ami lehetővé teszi a makró módot. Emellett a fényesebb f/2.2-es lencse 2,6-szor több fényt képes befogni, mint korábban, így jobb éjszakai képeket készíthet. Ha megvásároltad a drága Apple Vision Pro-t, akkor is rögzíthetsz térbeli videókat (és most már térbeli fényképeket is), még akkor is, ha iPhone 16-ot vagy 16 Plus-t választottál a Pro modellek helyett. Az iOS 18 egy átdolgozott Fotók alkalmazást hoz, amely automatikusan rendezi a fotóidat az alapján, hogy ki van a képen, vagy hogy milyen utazást tettél. Ez teljesen testreszabható, természetesen. Az Apple Intelligence része lesz a Cleanup is, amely eltávolíthatja a képedbe belesétáló embereket (beleértve a tükröződésüket és árnyékukat is).
Következőként beszéljünk az Action gombról. Az Action gomb egy gyorsbillentyű – elindíthatja a hangjegyzet felvételét, felismerhet egy dalt, indíthat egy hangfordítót, bekapcsolhatja a zseblámpát, bármit, amit csak szeretnél. Ez a gomb az alkalmazásokon belüli műveletekhez is elérhető. Például zárolhatja és feloldhatja az autódat, ha az autód támogatja (az Apple a FordPass alkalmazást mutatta be). Az iOS 18-ban a műholdas kapcsolódási funkció nem csak vészhelyzetekre szolgál – chatelhetsz barátokkal és családdal, sőt, még tapback üzeneteket is küldhetsz. Ez a funkció először az Egyesült Államokban és Kanadában indul (ahogyan az eredeti műholdas SOS funkció is).
Az iPhone 16 és 16 Plus kerete repülőgép-minőségű alumíniumból készült (a borításban 85%-ban újrahasznosított anyag). Az élénkebb árnyalat érdekében a hátlap üvegébe van beágyazva a szín. Választhatsz Ultramarin, Tengerzöld és Rózsaszín közül, valamint a megszokott Fehér és Fekete színekből.
iPhone 16 Pro és Pro Max
Az iPhone 16 Pro 6,3 hüvelykes képernyővel rendelkezik, míg a Pro Max 6,9 hüvelykesre növekszik, ami új rekordot jelent a világ legnagyobb iPhone kijelzője tekintetében. A legújabb generációs Ceramic Shield (amely valójában még mindig nem kerámia) “fejlett összetételű”, amely állítólag kétszer olyan erős, mint bármely más okostelefon üvege, bármit is jelentsen ez. Az Apple ígérete szerint ezek a telefonok akár 20%-kal jobb tartós teljesítményt nyújtanak elődeikhez képest, köszönhetően a hőelvezetés és a hatékonyság javításának. Az A18 Pro 3 nm-es eljárással készült, és új, 16-magos Neural Engine-t tartalmaz. A teljes rendszermemória sávszélessége 17%-kal nőtt, ami az akár 20%-kal gyorsabb 6-magos GPU-t is előnyben részesíti az előző generációhoz képest.
Az új 6-magos CPU “a leggyorsabb egy okostelefonban”, két teljesítménymaggal és négy hatékonysági maggal rendelkezik, amelyek ugyanazt a terhelést 15%-kal gyorsabban tudják végrehajtani, mint az iPhone 15 Pro, miközben 20%-kal kevesebb energiát fogyasztanak.
A többi iPhone 16-hoz hasonlóan a Pro modellek is rendelkeznek Camera Control funkcióval – egy gombbal, amely nem gomb, vagy ahogy az Apple szereti mondani, “az átgondolt hardver- és szoftverintegráció eredménye”. Van egy tapintási kapcsolója, amely biztosítja a kattintás élményét, egy nagy pontosságú erőérzékelő, amely lehetővé teszi a könnyű nyomás gesztusát, és egy kapacitív érzékelő, amely lehetővé teszi az érintéses és csúsztatásos interakciókat. Ezt használhatod a kameraalkalmazásban a zoom, az expozíció és a mélységélesség beállítására, és “később ősszel” egy kétlépcsős zár funkciót is kapsz. A fejlesztők saját alkalmazásaikban is használhatják majd ezt.
A kamerákról szólva, van egy új 48 MP-es Fusion fő kamera “gyorsabb, hatékonyabb” négy pixelből álló érzékelővel, amely támogatja a 4K120fps videófelvételt Dolby Vision-ben, elsőként egy okostelefonon. Az Apple nullás záridőt is ígér a 48 MP-es ProRAW és HEIF képeknél. Mindkét iPhone 16 Pro most már térbeli fotókat is készíthet a videók mellett. Négy új “stúdióminőségű” mikrofon is bekerült.
Az iPhone 16 Pro és Pro Max csatlakozhat a legközelebbi műholdhoz, hogy szövegeket, emojikat és Tapback üzeneteket küldhessen és fogadhasson iMessage-en és SMS-en keresztül, miközben nincs mobilhálózat vagy Wi-Fi lefedettség.
Az iPhone 16 Magyarországon szeptember 13-án 14:00-tól előrendelhető és szeptember 20-tól kapható. Az árak a következőképp alakulnak:
- iPhone 16 – 399.990 Ft
- iPhone 16 Plus – 449.990 Ft
- iPhone 16 Pro – 499.990 Ft
- iPhone 16 Pro Max – 599.990 Ft
A két nem Pro modell 128 GB, 256 GB és 512 GB tárhellyel érhető el. A Pro modell 128 GB-ról, míg a Pro Max 256 GB-ról indul, de ezek esetében az 512 GB mellett egy 1 TB-os változat is elérhető, ahogyan tavaly is. Az áraik megegyeznek a tavalyi széria áraival.
NSMedia
2024.09.09. 09:52
Címkék: apple iphone16
Az Apple ma mutatja be az új iPhone 16-os sorozatot, összeszedtünk mindent, amit eddig tudhatunk a telefonokról.
A fontosabb kérdés az, hogy mikor lesznek elérhetők az új telefonok. Mark Gurman szerint mind a négy iPhone 16 modellnél gyorsan indulhat az előrendelés (közvetlenül az esemény után), és a megjelenés várhatóan szeptember 20-án lesz.
Az Apple Intelligence állítólag késik, és nem lesz elérhető a megjelenés napján, helyette októberben várható egy frissítés formájában, de Európában egyáltalán nem lesz elérhető. Az Intelligence késése azonban nem befolyásolja az iPhone 16 bevezetését.
A dizájn
A sima iPhone dizájnja az iPhone 11 óta nem változott jelentősen, hacsak nem számítjuk a "dinamikus sziget" megjelenését "jelentősnek". A 16-os széria általános megjelenése is megmarad, de néhány finomítást is mutatnak a fotózott dummy modellek.
A téglalap alakú kamera szigetet vízszintesen összenyomják, a két kamerát függőlegesen igazítva. Ez a LED vakut is elmozdítja a szigetről.
A mintadarabokból az is kiderül, hogy milyen színekben lesznek elérhetők a modellek. Ezek valószínűleg élénkebb árnyalatok lesznek, mint a Pro modelleké, amelyek hagyományosan csak a legvilágosabb színeket kapják.
Action és Capture gombok
A mintadarabok oldalsó nézetein jól láthatóak a jelenleg ideiglenesen Action és Capture néven említett gombok. Az előbbi egyedi műveleteket aktiválhat, míg az utóbbi a kamera zárkioldó gombjaként funkcionálhat. Azonban ez azt is jelenti, hogy az Alert Slider el fog tűnni. A jelek szerint a Capture gomb inkább egy kapacitív érintőpad lesz, mintsem egy fizikai gomb, így lehetőséget ad a simító gesztusokra is – például ezzel lehetne szabályozni a zoomot.
Kijelzők
Az iPhone 16 egy 6,1 hüvelykes kijelzővel érkezik, míg az iPhone 16 Plus nagyobb, 6,7 hüvelykes kijelzővel rendelkezik majd, akárcsak tavaly, a Pro változatoknál ezek 6,3 és 6,9 hüvelykes átmérőjűek lesznek. A kávák vékonyabbak lesznek, így a standard és a Plus modellek kicsit kisebb méretűek lehetnek (a Pro modellek pedig néhány milliméterrel nagyobbak lesznek).
Mind a négy modell széles Dynamic Island kamerakivágást kap a kijelzőben, és ez a jövő évben sem valószínű, hogy változik az alapmodellek esetében (a Pro modelleknél viszont elkezdhetik a hardvert a kijelző alá mozgatni).
És nem, nem lesz ProMotion sem, mind az iPhone 16, mind a 16 Plus kijelzője 60 Hz-en fog futni, akárcsak a régi időkben. Ez az, ami 2025-ben változhat az alapmodellek esetében, ha addig ki tudod várni.
Apple A18 chipek és mesterséges intelligencia mindenkinek, kivéve nekünk és az EU-nak
Már említettük, hogy az Apple Intelligence késni fog – de ami a legfontosabb, végül elérkezik az iPhone 16 és 16 Plus modellekre is. A 15 és 15 Plus modellek nem kapják meg a régebbi chipek (A16) és a korlátozott RAM kapacitásuk (6GB) miatt.
Ez azonban nem lesz így a 16-os szériánál. Az Apple, akárcsak a többi tech cég mostanság, úgy látja, hogy az AI (mesterséges intelligencia) a következő nagy dolog. Ez azt jelenti, hogy az új telefonokban lesz egy elég gyors NPU az eszközön történő gyors feldolgozáshoz, és elegendő RAM, hogy a viszonylag nagy MI modellek elférjenek.
Ez nem jelenti azt, hogy az Apple vadul növelné a RAM kapacitásokat, legalábbis egyelőre nem. Idén az alap és Plus modellek várhatóan 8GB RAM-mal rendelkeznek majd, a jövő évi utódok akár 12GB-ig is felmehetnek. A Google növelte a RAM kapacitását a Pixel 9 sorozatban, de annak egy részét fenntartotta, hogy az MI modell mindig memóriában maradjon – készen arra, hogy azonnal reagáljon. Hogy az Apple is így tesz-e, az még kérdéses.
Az alapmodellek kevesebb GPU magot kaphatnak, de ez nem kellene, hogy befolyásolja az MI teljesítményt. És a 60 Hz-es kijelzőik mellett nincs is szükség extra GPU teljesítményre.
Hason(-szerű) kamerák
Ahogy már láttuk, az iPhone 16 és 16 Plus két kamerával érkezik – itt nincs meglepetés. A pletykák szerint a két telefon pontosan ugyanazt a 48 MP-es főkamerát fogja használni, mint az előző 15-ös széria. A váltás a 12 MP-ről a 14-es szériában és a régebbi modellekben elég nagy volt, így nem várható el hasonló javulás minden évben.
Ami az ultraszéles kamerát illeti, az nagyrészt ugyanaz marad, kivéve egy frissített lencsét – fényerősebb, f/2.2 rekeszértékkel (az f/2.4-hez képest), ami javítja a gyenge fényviszonyok melletti teljesítményt. Még jobb, hogy autofókusszal is rendelkezik majd, lehetővé téve makró fotók készítését. Hallottunk más változtatásokról is, például a JPEG XL támogatásáról a kamera alkalmazásban (HEIC alternatívájaként). A Capture gombot pedig már korábban említettük.
Csak egy rövid áttekintés arról. hogy az elemzők 2025-re mit jósolnak: ez lehet a nagyobb Plus széria végének kezdete, amely állítólag átadja a helyét az iPhone 17 Slim-nek. Ennek kissé kisebb, 6,6 hüvelykes kijelzője lesz, Jeff Pu elemző szerint, ami tovább különbözteti majd meg a Pro Max modelltől (6,9 hüvelyk).
Mind az iPhone 17, mind a 17 Slim megtartja a Dynamic Island funkciót, de egy továbbfejlesztett 24 MP-es szelfikamerával fog rendelkezni. A Pro modellek kisebb Islandet kapnak majd, így lesz egy érezhető különbség az alap és Pro modellek között. Legalábbis az alapmodellek végre magas frissítési rátájú kijelzőket kapnak.
Mindenesetre most rengeteg pletyka kering az iPhone 17 generációról, és ezek hitelessége elég kétséges. Például hallottuk, hogy az iPhone 17 Slim csak egy hátsó kamerával fog rendelkezni, de drágább lesz, mint a 17 Pro Max. Lehet, hogy egyik vagy mindkét állítás nem igaz. Ennek ellenére fontosnak tartottuk megemlíteni ezeket is, hogy kontextust adjunk az iPhone 16 sorozat fejlesztéseinek jelentőségéhez.
Fontos még megemlíteni az iPhone SE 4-et is, amely teljessé teszi az Apple átállását az OLED kijelzőkre. Az új SE várhatóan 2025 első negyedévében érkezik.