Na, ezt kiböjtöltük. Mióta beszélünk erről? Hány éve? Hát, idén jön már, állítólag.

Amikor az Apple filmes streaming szolgáltatásáról írnak, az alábbi topikok kerülnek elő: milyen iparági vezetőket alkalmazott már az Apple ebben a szegmensben, valamint milyen egyedi, saját tartalomra szerződtek le, és kivel? És persze fontos, hogy az Apple jó szakemberekkel vegye körül magát. Az első két saját műsorát, a Planet of the Apps és a Carpool Karaoke részeket nagyjából önszorgalomból készítették el, be is zsebelték a vegyes kritikákat miatta. Utána kezdtek el levadászni a hozzáértőket.

És persze az egyedi tartalom is nagyon fontos: ma ez különbözteti meg egymástól a különféle szolgáltatókat (itt írtam arról, mik jönnek, itt pedig egy még újabb lista). Kijön egy új sorozat, exkluzív terjesztésben csak a szolgáltatónál - ezért is gyártják már eleve a szolgáltatók ezeket -, és máris egy rakás új előfizetést zsebelnek be. Az iTunes Store-ban még a régi iskola valósul meg: ami érdekel, azt kikölcsönözheted (neadjisten megveheted). Az új korban, ha ki akarsz kölcsönözni valamit, rögtön havidíjat fizetsz, hogy rákapj az ízére és maradj örökre.

Igaz, a havidíj alig több, mint az egyfilmes kölcsönzés.

Szóval szakemberek és egyedi tartalmak. De én nem hiszem, hogy csak ezekről kellene beszélni. Ezek szükségesek, de nem fedik le, mit is akar valójában megvalósítani az Apple a filmes streaming szolgáltatással. Lássuk, mi van még?

A meglévő filmek beszippantása

Az iTunes Store eleve egy rakás filmet tartalmaz. Hogy ezen filmeket úgy, ahogy vannak, át tudják-e tenni a stream-elő csomagba, nem tudni. Úgy lenne értelme.

A magyar kínálat ma már bővül a friss tartalmakkal, így például a tavaly októberben a mozikban megjelenő Venom már kölcsönözhető itt magyar felirattal update: sőt sztereó szinkronnal is, ami jó jel. Mindenesetre ha megnézzük, 2016 év végén hány magyar cím volt elérhető, és mennyi most, nem vagyunk teljesen meggyőzve. Kicsit több mint két éve már több mint ezer találat volt, és most nyilván több annál, de sok esetben nem számottevő az eltérés. Egyes kategóriákban 0-10%-os emelkedést láttam, de a horror és thriller kategória kétszeresére hízott. A két legnépszerűbb kategória, a dráma és akció filmjeit most nem tudtam összeszámolni, mert nincs oldallapozási lehetőség.

ke_pernyo_foto_2019-02-18_9_59_16.png

A széttöredezettség összerendezése

Talán a legjobb ígéret, amit a pletykákból ki lehetett olvasni, az a központosítás. Ugyanis épp a közepén vagyunk egy olyan folyamatnak, amikor mindenki saját stream-et akar, saját appal. Van ugye a Netflix, meg az Amazon Prime itthon, ami kiegészül olyannal, mint az HBO GO, amikor egy hagyományos csatorna lép ugyanerre a “vannak külsős és persze saját filmjeim” útra (Hulut most hagyjuk, koncentráljunk magunkra). Ehhez jön idén például a Disney+, ami a Disney saját exkluzív tartalmait mutatja majd be, miközben állítólag azért szerződésben maradnak a Netflix-szel is.

Az Apple tavaszi bejelentése pedig állítólag tartalmazza, hogy ezekre a szolgáltatókra egy helyen fizethetünk elő, sőt, a tartalmakat is egy helye, a cég saját TV appjában láthatjuk, minden Apple platformon. Tehát nagyon optimális esetben ez úgy nézhetne ki, hogy a 3-4-5 szolgáltató összes tartalmát láthatnánk egy összesített felületen, egyetlen konténerbe öntve, és ha érdekel mindket valami, ott azonnal elő is fizethetünk az adott csatornára, és akkor nézhetjük, azonnal. Nem kell kilépni, appot keresni, jelszót beírni.

Az Apple pedig egy lesz az itt látható szolgáltatók közül, szintén saját és külsős tartalommal.

Kérdés, hogy a cég miként különbözteti meg magát egy olyan felületen, ahol egyből a versenytársait is magával hozza? Hiszen a versenyhivatal árgus szemmel nézi majd, hogy nincs-e a TV appban részrehajlás, vagy versenyt korlátozó módszer. Erre is mondanak egy jót az iparági pletykák, sőt mindjárt kettőt:

  • az Apple saját videós streaming szolgáltatását a Netflix árai alá lőné be
  • az Apple csomagban kínálná az Apple Music / News / Videó streaming csomagjait, így az Apple-használóknak nagyobb evidencia lesz, hogy eleve előfizetői a filmeknek. Így csak akkor mennek át máshoz, ha ott exkluzív tartalmat találnak.
Hát ezt várom én az év elejétől. És noha mindez elég jól hangzik, vannak kétségeim is.

Egyrészt az Apple szépen ráugrik most erre a szolgáltatás szekérre, hogy ennek hátán majd kimásznak a kínai iPhone-eladások miatt keletkezett bevételi űrből, és egy fenntarthatóbb növekedési pályát valósítanak meg. Ez nem is baj. Csakhogy, ahogy Jobs állította annak idején, fókuszálni kell, nem lehet mindennel egyszerre foglalkozni, mert elaprózódsz. És már most lehet látni, ahogy a cég a hardverfrissítéseket eltolja, hanyagolja, az ígéreteit sem mindig tartja be a megjelenéseket illetően.

Közben hígul a menedzsment, ugyanis nyakra-főre érkeznek be a filmes, kiadó szakmából olyan arcok, akik nagyon ismerik már a dörgést. Az ilyen arcok mindig nagy kihívást jelentenek egy olyan saját kultúrával rendelkező cégnek, mint az Apple. És lehet, hogy olyan mellényű arcok érkeznek, akiket lehetetlen lesz betörni.

Számomra a külső filmek kínálata is túlságosan uniformázált. Nagyon kellene jó művészfilmeket, minőségi címeket összeszedni, olyan alkotóktól, akik ugyan nem keresnek dollármilliókat, és nem is képesek kasszát robbantani, de baromira hiányzik ez a mostani stream-elő palettáról. Szégyen, hogy az ilyeneket még mindig csak torrentről érhetik el az emberek. Az Apple felkarolhatná őket, hogy közönséget találjon számukra, egyúttal megkülönböztesse magát a többiektől. Valódi ízléssel, nem trendkövető hip-hoppal, mint az Apple Music esetében.

Az egyedi tartalmak pedig rengeteg energiát visznek el, különösen hogy a cég itt nagyon ráerőlteti a saját vállalati kultúráját a készítőkre. Ami azt jelenti, hogy meztelenség és erőszak inkább nem, könnyed, családi jellegű tartalmak. Meg akarták venni a Jóbarátok jogait, de inkább kotlik még rajta a Netflix 100 millióért. Vagyis kínálatban a Disney+-t sejtem megközelítő iránynak.

Közben viszont, különös módon, a magyar üzletben a horror és a thriller tartalmak nőnek, tehát egy épp ezzel ellentétes folyamat zajlik a külsős filmek körében (tudom, Magyarországon).

Na, ennek a sok kérdésnek, kétségnek és lehetőségnek kell összeállni egy hatalmas bejelentéssé nemsokára. Reméljük, minden puzzle a helyére kerül, és nem maradunk kétségek között.