almalé és kungfu Rólunk

Maga az Apple kottyantotta el a következő macOS verzió ütőkártyáit

A MacGeneration szúrta ki, hogy a macOS 10.13.4 hatodik bétájának a francia leírása a titokzatoskodó angollal ellentétben egészen konkrétan lerántja a leplet a várható nyalánkságokról. Ezek alapján úgy tűnik, hogy két korábban bejelentett, lényeges dolog is jöhet az új verzióval:

Az újabb Mac modellek mostantól hivatalosan is támogatják majd a külső GPU-kat. Az eGPU integráció már tavaly júniusban, a WWDC-n szóba került, akkor 2018 tavaszi megjelenést ígértek, aminek ugye a hideg idő ellenére is itt van az ideje. A 9to5mac már tesztelte is a támogatás meglétét a bétával, és állítólag nem érheti szó a ház elejét.

A második valóban említésre méltó dolog az iMessage Business Chat. Aki nem emlékezne, még ez is a tavaly lett belengetve. A rendszer lényegében úgy működik, mint amikor a vállalkozások Facebook chaten keresztül lépnek kapcsolatba közvetlenül ügyfeleikkel. A dolog szépséghibája, hogy egyelőre még nyilván csak az USA-ban és Kanadában lesz elérhető, de bízhatunk benne, hogy pár hónapon belül itthonról is használhatóvá válik, ellentétben mondjuk a magyar nyelvű Sirivel.

Ha már itt tartunk, van pár változás a Safariban is, a hibajavításokon felül lett egy új shortcut (Cmd+9), amivel a jobb szélső tabra ugorhatunk, többféleképpen rendezhetjük a könyvjelzőinket és biztonsági szempontból is átgondoltabb lett: mostantól csak akkor tölti ki automatikusan a user és jelszó mezőket, ha azokra kattintunk. A High Sierra 10.13.4 mostmár nagyon hama-hama ki kell, hogy jöjjön, elképzelhető, hogy ezt a nem rég bejelentett március 27-i eseményre tervezik.



Január óta megduplázódott az Apple-autóflotta mérete

Figyelitek milyen gyakoriak mostanában az autós hírek Cupertinoból? Pár hete írtuk ugye, hogy az a hír járja, hogy mégiscsak teljes autó készülgethet a platform helyett, tegnap ugye az Uber-es gázolás, ma pedig itt a következő, azt írja a sajtó, hogy figyeldoda:

robbanásszerű növekedésnek indult az Apple autonóm Lexus-flottája

A kutatás-fejlesztés új fázisba léphetett, ugyanis exponenciálisan nő a kocsipark mérete. 2017 áprilisában három autóval indultak, ami idén januárra 27-re hízott, mostanra pedig a California Department of Motor Vehicles nyilvántartása alapján összesen 45 ilyen autó rója az állam útjait - kutatta ki a Financial Times.

dmyv6ozvoaazcip.jpg

A dolog jelentőségét emeli, hogy a nyilvántartások alapján ez több, mint amennyit az Uber, a Tesla vagy a Google Waymo-ja üzemeltet Kaliforniában, igaz ők mostmár inkább Arizonába helyezték át a menetpróbák fők helyszínét. A tesztflotta mérete egyébként az államon belül csak a General Motors Cruise Automation nevű alvállalatáétól marad el, akik most épp 110 járműnél járnak. 

Ennek fényében újra elkezdett felpörögni a vita arról, hogy akkor most mi is a helyzet a Project TITAN-nal. Az Apple még mindig nem osztotta meg, hogy mégis mit akar kezdeni a technológiával, egyedül az autók létét és tulajdonjogát ismerte el.

Sokan a komplett elektromos autót emlegetik, én inkább a közösségi autós cégek számára fejlesztett platformra és kapcsolódó AI fejlesztésekre tippelek. Egyelőre nincs se okunk, se bizonyítékunkennél komolyabbat feltételezni. Ti mit gondoltok?

(Egyébként van fejlemény az Uber-gázolásos ügyben is, Tempe rendőrfőnöke szerint nem a technológia a hibás, a hölgy árnyékból lépett a mozgó jármű elé, olyan körülmények között, amit semmilyen módban, akár emberi vezetővel sem lehetett volna elkerülni.)

 



Az EU most már tényleg az Apple sarkára léphet adófronton

A hírek szerint szerdán az Európai Bizottság egy komoly és átfogó adóreform-tervezetet fog bejelenteni, amelynek egyik fő rendelkezése alapján az Apple és a hozzá hasonló "digitális média cégek" mostantól ott lesznek kötelesek adót fizetni, ahol bevételük képződik, nem csak ott, ahol főhadiszállásukat felállították Európában.

A cél egyértelműen az olyan tendenciák visszaszorítása, mint amit az Apple és a techóriások Írországban csináltak, ahol komoly adókedvezmények és jogi-adózási kiskapuk vártak rájuk. A részletekről keveset tudni egyelőre, csak annyit, hogy adózni ezek után majd ott kell, ahol a legtöbb eladást generálják.

Persze az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak ugyanúgy jóvá kell hagyni a reformokat, és valószínűleg a sémák legnagyobb nyertesei, az írek és a luxemburgiak komoly ellenállást fognak kifejteni a tervezet ellen és a kisebb országoknak az sem fog tetszeni, hogy ebből is megint a nagyok járnak majd jól.



Sajnos megvan az önvezető autók első áldozata

Most kell nagyon figyelni, hogy mi történik, ugyanis megtörtént, amire sokan számítottak, egy Uber által tesztcélokra használt önvezető elgázolt egy nőt Tempében, Arizonában még vasárnap este. A hírt nagydobra verő The New York Times cikke szerint annak ellenére történt ez meg, hogy elvileg volt a fedélzeten biztonsági ember, aki átvehette volna az irányítást. A baleset egy gyalogosátkelőnél történt - ennél többet azonban nem tudunk és ha belegondolunk, a mi szempontunkból nagyrészt irreleváns is.

Persze, a hiba kijavítása érdekében igenis lényeges, hogy mi okozta a tragédiát, de ha meggondoljuk ez inkább szól arról, hogy eme amúgy is sokak által ferde szemmel nézett technológia vetett bizalom mennyire ing meg. Ez pedig komoly mérföldkő lehet. Bár az Uber autóinak nem ez az első ütközése, sőt a Teslánál az ártatlan koccanásokon felül még a "berepülő pilóták" közül is életét adta egy a technológiáért, ez az első alkalom, amikor külsős az áldozat.

Az eset következményei az Apple fejlesztéseire is komoly kihatással lehetnek, akár platformot fejlesztenek, akár ismét komplett autót, ahogy a legutóbbi híresztelésekről mi is beszámoltunk. Bár vannak akik már a teljes bizalomvesztés szóösszetételt mantrázzák, a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a baleset komolyabb kormányzati felügyeletet és szigorúbb szabályozást eredményez majd. 

Az Apple már jó ideje teszteli saját rendszereit, érzékelőkkel és kamerákkal telipakolt Lexus RX450h-k formájában, s eddig nem tudunk még koccanásos balesetről sem, amihez közük volt. A legtöbb ilyen teszt helyszínéül szolgáló Arizona és Kalifornia államok területén általában egyébként biztonsági sofőrök ülnek vész esetére, de az utóbbi államban ez egy februári határozat értelmében április 2-ától többé nem lesz kötelező. 

Érdemes lesz nézni, hogy mennyiben változtat a dolgok folyásán ez a sajnálatos incidens, bár az nyilvánvaló, hogy a folyamatot csak meglassítani tudja, visszafordítani valószínűleg nem. Egy biztos, komoly vitákat fog gerjeszteni és tuti, hogy látunk majd pár erősen túlzó, horrorfőcímet is az újságokban.



Titokban saját microLED kijelzőket fejleszt az Apple

Már korábban is felmerült többször ennek gyanúja, most azonban nem kisebb lap hozta le, mint a Bloomberg techrovata. A helyszín állítólag titkos, bár annyira mégsem, mert tudni vélik, hogy egy az Apple Parktól negyed órányira levő helyszínen, cirka 5700 négyzetméteren, 300 mérnök részvételével zajlik a fejlesztés, ehun e:

apple_microled_facility.jpg

Célja a még mélyebb vertikális integráció és az újabb, a céget a Samsunghoz kötő köldökzsinór elvágása. A cégen belül állítólag csak T159 néven emlegetett projekt helyszíne nyilvánvalóan nem elég egy nagyobb ütemű sorozatgyártáshoz, de akár komplett tesztszériák is elkészülhetnek. A lap forrása szerint az Apple komoly összegeket tolt bele eddig a létesítménybe.

Cupertino régóta ismert modus operandija, hogy házon belül fejleszti ki a komponenseket és a gyártásukhoz szükséges mérnöki megoldásokat, mielőtt a tömeggyártás megkezdése előtt kiadnák a know-howt az ázsiai gyártópartnereknek, a nyilvánvalóan lepcses szájú ellátólánci szivárogtatók miatt. Így történik ez általában a TSMC által gyártott A és S szériás processzorok esetében is. A cél az, hogy a technológiát és specifikácóit minél tovább titokban tartsák, hogy a bejelentéskor előnyre tudjanak szert tenni vele,

Az üzem elvileg már 2017 végén Apple Watch méretű kijelzőket gyártott és mostmár kisebb ütemű sorozatgyártásra is képesek. Mivel jelenleg OLED technológiák terén az iPhone X-hez a Samsung, míg a Watch-hoz az LG megoldását használják, a T159 lehet az Apple olyan próbálkozása, ahol teljesen az ő kezükben van gyeplő. A microLED ráadásul energiatakarékosabb, világosabb és vékonyabb is, nyilván jóval komplexebb gyártási folyamatok mellett.

A korábbi próbálkozásokból a Bloomberg arra következtet, hogy az új technológia a következő generációs Apple Watch-okban jelenhet meg először, mielőtt az iPhone-ok is megkapják a paneleket - pont ahogy korábban az OLED esetében is történt. Az Apple érdeklődése a microLED iránt 2014 óta tudható, akkoriban kezdtek el felvásárolgatni ilyesmikkel foglalkozó startupokat, vállalatokat.

A hírt kommentáló AppleInsider arra is visszautal, hogy tavaly év végén az Apple elkezdte leépíteni a tajvani kijelzőtechnológiákat kutató központját arra hivatkozva, hogy az USA-ba szeretnék áthelyezni az ilyen jellegű K+F tevékenységeket.




süti beállítások módosítása