Nemrég felbukkant egy szabadalom, amiben az Apple levédeti, miként lehetne MVNO, vagyis olyan virtuális mobilszolgáltató, aminek nincs saját infrastruktúrája, hanem ezt a nagyoktól bérelve nyújt elérést ügyfeleiknek. 

Kicsit olyan levédetni ezt, mintha én arról nyújtanék be szabadalmat, hogy valamikor akár pék is lehetek. Legyél öcsém, szerezd be a papírokat, kösd meg a megfelelő szerződéseket, és taps.

A dolognak még különösebb ízt ad, hogy a beadvány 2006-os, de csak most került elfogadásra. Az Apple lassan tíz éve tervezi ezt, mégis, a szabadalom hírére reagálva most is a leghatározottabban utasították el az általuk is aláírt papírral megtámogatott pletykát. Általában nem szólnak hozzá a találgatásokhoz, de most elég gyorsan léptek: nem - mondták a CNBC-nek reagálva - nem akarunk mobilszolgáltatók lenni.

Pedig van benne fantázia.

sim.jpg

Képzeljük el, hogy megvesszük az iPhone-t valahol, egy APR-ben mondjuk. A bekapcsolás után a készülék megkérdezi, mely szolgáltatónál szeretnénk ügyfelek lenni (ez a mostani iPad-felhozatal esetében több készülékkel is megy tőlünk nyugatra Apple SIM szolgáltatással). A listában lenne az Apple is, ami egy vagy több szolgáltató infrastruktúráját használva esetleg nagyobb lefedettséget lenne képes elérni, mint a szolgáltatók egyenként, miközben versenyképes árral és egyéb plusz prémium szolgáltatásokkal tenné vonzóvá az ajánlatot. A számlázás Apple ID-ra megy, tehát ennyivel is kevesebb a stressz. 

És gondoljuk meg: az Apple a 2014-es egyesült államokbeli ügyfél-elégedettségi ranglétrán a 15. helyet kapta meg, a tech-cégek közül az Amazon mögött másodikként. A nagy mobilszolgáltatók eközben valahol a lista alján foglaltak helyet. A piac tehát kiált egy szerethető szolgáltatóért az USA-ban, aki akár lehetne az Apple is.

Természetesen a pletyka az USA-ról szól elsősorban, de azért játsszunk el a gondolattal, hogy Magyarországra jönne Tim Cook valamelyik basharja, és leülne a mobilszolgáltatókkal egyeztetni az Apple Mobile létrehozásáról.

Érzitek a feszültséget?

"A szolgáltatók eleve védik a saját érdekeiket, és nem kockáztatják meg azt, hogy a saját, erős versenytársukat neveljék ki MVNO-ként. Tehát nagyon szigorú szerződéseket kötnek, alig adnak valamekkora szabadságot, és a szerződésekben kikötnek minden apróságot" - mondta el Koi Tamás, a HWSW újságírója, a hazai mobilpiac egyik szakértője.

A legyőzhetetlen kőfal és a megállíthatatlan ember ülne le egy asztalhoz. Ráadásul Magyarországon a mobilszolgáltatók körében nincs már olyan jó renoméja az Apple-nek, vége van már a kezdeti lelkesedésnek, amikor mindenki aláírt akár előnytelen szerződéseket is az iPhone árusításáért. Azóta jól tudják itthon, hogy lehetnek buktatói is annak, ha megegyezel a cupertinóiakkal.

Az egyetlen esélye az Apple-nek egy ilyen környezetben az "oszd meg és uralkodj", vagyis az egyes szolgáltatóknak nyíltan megmondani: 

figyelj, az előfizetőid egy részét elveszem, de ugyanígy elveszem a többiek ügyfeleit is. A különbség az, hogy te kapsz ezután pénzt, a többiek meg nem.

tim2.jpg

Csakhogy az Apple a mostani szabadalom szerint pont az ellenkezőjét akarja: A Google Fi kétszolgáltatós modelljével szemben ők mindenkivel leszerződnek, hogy szuperhatalomként szabadon szörföljenek az összes hálózaton, és arról szolgálják ki az ügyfelet, amelyikről csak akarják. Közben, ha alacsonyabb árat nem is tudnának tartani, de ingyenes 20 gigás iCloud tárhelyet, meg free Apple Music hozzáférést simán hozzácsaphatnak bónuszként, ami máris vonzóvá tenné a júzerek szemében az Apple Mobile-t. Gondoljuk meg: mi érné meg ebben a mobilszolgáltatóknak?

"Ennek több szintje is lehetséges, kezdve onnan, hogy te csak a brandet adod, minden mást - ügyfélszolgálatot, számlázást - a hálózat tulajdonosa nyújtja, egészen odáig, hogy MVNO-ként saját magad lépsz kapcsolatba az előfizetőkkel, és saját számlát állítasz ki számukra. De az egyik alapvető különbség az USA és az EU és Magyarország között, hogy itt azért van egy hatóságilag előírt összekapcsolási díj, amit akkor kell fizetni, ha az egyik szolgáltatótól a másik hálózatára kapcsolnak át" - teszi hozzá Koi Tamás.

Vagyis itt egy a multiszolgáltatói modell nemhogy lehetetlen, de veszélyes is. És fordítva.

"Ráadásul én nem látom a kellő tömeget emögött, ami miatt érdemes lenne belevágni Magyarországon" - mondja az utolsó érvet Tamás, úgyhogy azt hiszem, kellően kivégeztük a lehetőséget, még mielőtt egyáltalán az eszébe jutott volna bárkinek.

Szóval a helyzet az, hogy az Apple virtuális szolgáltatóvá válása egy jó ötlet, ami papíron megérne - és meg is ért - egy próbálkozást, de a piac betonfala egyszerűen úgy kötött be, hogy akármilyen bika módon is tárgyalnak a cupertinóiak, akármennyire is ott áll mögöttük a világ fizetőképes előfizetőnek jelentős része, ezt a harcot még azelőtt elvesztették, mielőtt egyáltalán elkezdték volna a tárgyalásokat.