almalé és kungfu Rólunk

Most már biztos: az Apple-nek fogalma sincs a saját fejlesztéséről

Emlékeztek, amikor megírtam, hogy az Apple azért tiltotta le a Drafts alkalmazás widgetét, mert azt sem tudják, mire jó a widget? Meg hogy ez a bizonytalankodás a Notification Center körül elég gáz?

Na, most kitalálták, hogy mégsem tiltják le a Drafts widgetét.

Félreértették.

Mármint nem a Draftsot, hanem a saját fejlesztésüket.

Megint.

draftsappupdate.jpg

Mi a Notification Center? Szerintem a felhasználók nagy része, ha tudja egyáltalán, mi az, ezt válaszolná: amit felülről lefelé húzunk, általában véletlenül. A baj az, hogy az Apple is kábé így definiálhatja fejben. Most lehet rajta gomb vagy nem, indíthat-e másik appot vagy nem, végezhet-e számítást vagy nem: teljes a káosz.

Az egész azért borzasztóan fura, mert pont az Apple az a cég, ahol az ötleteket addig polírozzák a megjelenés előtt, hogy ha a “hogyan” nem is, de a “miért” feltétlenül egyértelmű és világos. Nem jellemző rájuk, hogy csak azért toljanak widgeteket, mert azt úgy illik. De most úgy látszik, épp ez a helyzet.



Itt a háttérsztori a legjobb karácsonyi Apple-reklámhoz

Szerintem a mostani karácsonyi Apple-reklámfilm a legjobb kereskedelmi holiday hirdetés, sőt megkockáztatom, hogy benne van a top10 Apple commercial listában is.

Most kiadtak egy The story behind “The Song” videót, ami elmagyarázza, hogyan énekelt fel egy nagyi egy bakelitre, amit aztán az unoka feldolgozott Garage Banddel.

A 35 centes “vedd fel magad ajándékba” fülke nagyon jó cucc, überromantikus, ahogy az emberek beállnak, és egy esélyük van az ajándék elkészítésére, a saját hangjukkal.

Sajnos a történetből kimaradt, hogy egy átlag zenész csaj, aki rábukkan egy régi bakelitre, hogyan importálja azt Garage Band-be, de ne firtassuk. Egy fasza reklámfilm izgalmas háttérsztorija ez.



Az Apple többé nem árul egységes árakon az EU-ban, Magyarországon durva áremelés jöhet

Levélben értesítette a fejlesztőket az Apple, hogy január 1-től az Európai Unió App Store-jaiban különféle árakat számítanak ki majd ugyanazokra a dalokra, programokra, könyvekre. Eddig ugyanis egységes ÁFA-t alkalmaztak a teljes térségre, mostantól viszont az egyes országoknál külön végeznek számítást.

Ami azt jelenti, hogy azokban az országokban, ahol magasabb az ÁFA az átlagosnál, áremelkedésre lehet számítani. Aki még ettől nem sikítana, annak elárulom: nálunk a legmagasabb az ÁFA egész EU-ban. Ilyen ráták vannak ugyanis:

1 x 27% (Magyarország)
3 x 25%
2 x 24%
4 x 23%
3 x 22%
5 x 21%
6 x 20%
2 x 19%
2 x 18%
1 x 15% (Luxemburg, jövőre 17% lesz)

Az átlag 21,4%.

scream.jpg

De legalább előttünk még nem zárták be az online boltot, mint az oroszoknál.



Oroszországban bezárt az Apple Store

A rubel mélyzuhanása miatt az Apple leállította az online kereskedést Oroszországban. Most már lassan ott tartottak, hogy ha kiírnak rubelben egy termékárat, nem biztos, hogy a nap végére tartani tudják az összeget - legyen akármennyi is a biztonsági tartalék benne. Az előző hónapban az Appel 25 százalékot emelt a orosz árakon, de most már ez is kevés, nem folytathatták tovább az árusítást.

rubel.jpg

Az Apple egyébként nem sokat szarozott, a store.apple.com/ru címre betették angol menüvel a szokásos hamarosan jövünk oldalt, ahonnan átkattintva az egyesült államokbeli üzlet jön be.

screen_shot_2014-12-17_at_11_54_58.png

Korábban ez volt (a menü is oroszul természetesen):

screen_shot_2014-12-17_at_11_57_44.png

Az orosz piac egyébként nem létkérdés az Apple-nek, 2013-ban az iPhone-ok kábé 1 százaléka fogyott itt. A zárás hatására az egyik moszkvai üzlet eladta a teljes iPhone 6 és iPad Air készletét, szerintem ha ez így megy tovább, akkor még az iPod touch-okat is mind megveszik.

Én az Apple helyébe az összes eladatlan szaromat ide szállítanám. Pánikkereskedelem.



Nem bűnös az Apple a digitális zenei piac monopolizálásában

Tíz éve húzódik az ügy, a bíróság pedig végre ítéletet hirdetett: nem bűnös az Apple abban, hogy a DRM használatával úgy hozott hátrányos helyzetbe más online zenei bolt szolgáltatókat, hogy nem engedte lejátszani a dalaikat saját készülékein. A kérdéses DRM-vita a 2006 és 2009 között eladott iPodokkal összefüggésben merült fel, a készülékek csak az iTunes Store-ban vagy cédéről grabbelt dalokat játszottak le.

A tárgyalás során a szokásos “nem azt mondom amire gondolok” eljárás ment. Miközben a felhasználók jogainak csorbulásáért támadták az Apple-t, azt állítva, hogy a korlátozással kárt okoztak a saját vásárlóiknak, közben inkább a tönkrement ex-versenytársak érdekei álltak a háttérben, felmerült a Real Networks és a Music Match neve is. Utóbbival kapcsolatban egy elég egyértelmű Steve Jobs levelet is találtak:

“Biztosra kell mennünk, hogy amikor a Music Match elindítja a zeneboltját, az ott vehető zenéket nem játssza le az iPod. Ez megoldható?”

Hogy mindez hogyan illik bele a Jobsról alkotott globális képbe, itt írtam bővebben.

SteveJobsTime.jpg

A felhasználóknak okozott kárt tehát nem sikerült bizonyítani, hiszen nem volt egyetlen bizonyíték vagy személy, aki azt állította volna, vásárolt akkor iPodot, és panaszt nyújt be. A DRM-ről pedig bebizonyították, hogy innováció, aminek mellékhatása csak a korlátozás. Ezt próbálta a felperes megcáfolni, sikertelenül. Zseniális ügyvédek, na.

Erre az ítéletre Steve Jobs nyílt viselkedése miatt egyébként nem számítottam, azt hittem elmarasztalják az Apple-t. Ezek szerint Jobs úgy volt pimasz, hogy - legalábbis ez esetben - tisztában volt a jogi következményekkel is.




süti beállítások módosítása