A Financial Times néhány órája hozta nyilvánosságra, hogy az Apple vezetőjét választotta az év emberének.
A magyarázat egy februári sztorival indít: mi is megírtuk akkor, ahogy Cook kiakadt egy részvényesére a profit emlegetése miatt. Pontosabban az történt, hogy az egyik részvényes megpróbálta arra utasítani Cookot, hogy az kizárólag a profittal törődjön. A National Center for Public Policy Research (NCPPR) képviselője azt nehezményezte, hogy az Apple a nyereség maximalizálása helyett hülye környezetvédelmi szempontokat is szem előtt tart.
Amikor az NCPPR képviselője elkezdte kóstolgatni Tim Cookot, az sokáig bírta, próbált nem reagálni a provokációkra, de amikor egy nyílt támadást kapott, elöntötte a méreg. Az egyik NCPPR tag utasította: Cook ott és akkor jelentse ki, hogy kizárólag olyan dolgokkal foglalkozik majd, amik profitot hoznak.
A megfigyelők akkor látták először Cookot idegesnek, egészen elváltozott az arca. Az Apple vezetője elkezdte magyarázni, hogy az Apple számos dolgot csinál, amit helyesnek tart, és aminél nem a ROI az elsődleges szempont. Például:
Amikor az eszközeinket elérhetővé tesszük a vakoknak, nem érdekel a tetves megtérülés.
Még azt is kijelentette, hogy ha a kérdező azt várja, hogy mindent kizárólag a megtérülés miatt csináljanak, akkor nem kellene részvényt vásárolnia egyáltalán. Nem lassan, nyugodtan beszélt, ahogy szokott. Pergett a nyelve, és pattogtak a mondatai.
A fenti sztorinak nem kizárólagos, de bizonyos szerepe volt abban, hogy Cook kapta a díjat.
A lap leírja, hogy Jobs halála után iszonyú nehéz helyzettel kellett szembenéznie az új CEO-nak, sokan kiábrándultak az Apple-ből és azt gondolták, hogy az alapító nélkül nem folyhat érdemi munka a cégben, ráadásul aktivisták kereszttüzében állt a tevékenységük, akár a környezetvédelmi szempontokat, akár a munkaügyi kérdéseket vesszük figyelembe. És persze mindehhez csökkenő részvényárfolyam kapcsolódott.
Sokáig úgy tűnt, hogy Jobs után valóban nincs Apple.
Aztán Cook idén kilépett elődje árnyékából, és megváltozott a kép: a vállalat elkezdett szociális kérdésekkel foglalkozni és jó ügyeket támogatni, ami korábban egyáltalán nem volt rá jellemző. Piacra dobtak néhány remek terméket, ezt már én teszem hozzá, de a Mac Pro és az Apple Watch is annyi fejlesztést, izgalmat nyújt, hogy azokra még a Jobs-korszakban is büszke lehetett volna a vállalat, míg az iPhone 6 olyan rakat pénzt hoz, hogy nem győzik megszámolni, pedig az Apple-nél elég jók a pénzolvasásban. És közben a részvényárfolyam is az egekbe szökött, csak idén annyit erősödtek a papírok, amennyit az egész Google ér összesen.
Mindeközben az Apple környezettudatosabb vállalat lett, mint valaha, nagyobb hangsúlyt fektet a kínai beszállítóknál dolgozók munkakörülményeire és Cook coming outjával, ami az első CEO-szintű coming out volt a Fortune 500-asból, azoknak próbált segíteni, akik félnek saját maguk előtt is felvállalni nemi identitásukat. Ahogy a Businessweekben megjelent cikkben fogalmazott:
Nem tartom magam aktivistának, de belátom, mások önfeláldozása milyen sokat adott nekem. Szóval ha valakinek segít, hogy az Apple vezérigazgatója meleg, ha emiatt jobban el tudja fogadni, hogy ő kicsoda, ha ez vigasztalja a magányosságában, vagy arra sarkall másokat, hogy kiálljanak az egyenlőség mellett, akkor erre megéri elcserélni a magánéletem.
A FT cikkében aztán elemzik Cook komplex személyiségét is, a Disney egyik fejese, Bob Iger például arról mesél, hogy a CEO a felszínen hidegnek tűnik, de valójában nagyon szenvedélyesen tud képviselni egy-egy ügyet, legyen az szakmai, vagy személyes.
A Financial Times hosszasan sorolja még Cook érdemeit, amik mind egy dolgot bizonyítanak: Jobs sikerrel fejezte be fő művét, ami saját bevallása szerint nem valamelyik termék, vagy szolgáltatás volt, hanem maga az Apple, aminek az alapító szándékai szerint nélküle is sikeresnek kell lennie. Olyan vállalatot akart építeni, ami sokszorosan túléli őt, és ami képes lesz minden korábbinál nagyobb eredményeket elérni akkor is, amikor ő már rég nem lesz ott.
Jobs három éve halt meg, ami az informatikában hatalmas idő, a legújabb fejlesztések többsége már Cook alatt öltött testet. A vállalat hihetetlen sikere és a Financial Times mostani díja is azt bizonyítja, hogy Jobs jól választott, amikor Tim Cookot ajánlotta utódjának.
Magyarósi Csaba
2014.12.11. 15:14
Megjelent néhány új szolgáltatás a napokban, december kilencedike óta elérhető a Dailymotion, a The Scene, a Fusion és az UFC is.
Ezzel már 58-ra nőtt az Apple TV-n elérhető szolgáltatások száma, ami tök jó hír, nem igaz?
Nem feltétlenül. Ugyanis ha arra koncentrálunk, hogy a fentiek közül a magyar piacon melyik csatorna érhető el, már sokkal kevésbé vidám a helyzet:
Ez összesen 19 az 58-ból, szóval csak minden harmadik szolgáltatást tudjuk megcsípni. Igazság szerint el sem tudom képzelni, hogy milyen lehet az az Apple TV, aminek 58 ikonja van, egyrészt könyvtárak nélkül ez átláthatatlanul soknak tűnik, másrészt egy átlagos amerikai felhasználó szokásaihoz, igényeihez sokkal közelebb áll a kínálat, és ez a lényeg: egy floridainak annyi jóságot ad az Apple TV, hogy azt mi igazából fel se tudjuk mérni.