almalé és kungfu Rólunk

1,3 milliót játszott el a 13 éves fiú az iPaddel

A 48 éves Doug Crossan kedvét alaposan sikerült elrontani azzal a 3700 fontos, 1,3 millió forintos terheléssel, amit fia halmozott fel a hitelkártyáján. Az összeget olyan freemium játékokkal sikerült összehozni, mint a Plants vs Zombies, Hungry Shark, Gun Builder és a N.O.V.A. 3. Ezek mind ingyenesen letölthető programok, vagy legalábbis van bennük IAP, szóval ha gyorsabban akarsz előrejutni, extra lőszer, páncél vagy varázslat kell, az már pénzbe kerül. Cameron például 28 ezer forintot fizetett ki az egyik játékban egy láda aranyért.

Hát így.

article-2298771-18E86A37000005DC-210_634x406.jpg

Amikor az apa megtudta, hogy a 13 éves fiú mekkora összeggel terhelte be a hitelkártyáját, kérte az Apple-t, hogy térítse vissza a pénzt, de az megtagadta az együttműködést: a vállalat szerint megfelelő védelmet nyújt, hogy mindenféle ilyen költést le lehet tiltani, illetve ha aktív is a szolgáltatás, akkor is minden vásárlás előtt jelszót kér a rendszer. Mivel a fiú ezt megadta, az apja felelőssége az óriási számla, aki viszont ebbe nem akar belenyugodni.

Éppen ezért feljelentette a fiát. Rövidesen megérkeznek Doug kollégái, akik várhatóan bekísérik majd az őrsre Cameront, ahol majd jól megdolgozzák a kis szemétládát. Néhány óra kínvallatás után biztos elköpi, hogy az apja adta meg neki a költéshez szükséges jelszót.

Doug egyébként azt állítja, hogy nem a fiát akarja büntetni a feljelentéssel. A rendőr szerint szükség van egy hivatalos ügyszámra ahhoz, hogy eredményesen vehesse fel a harcot az Apple-lel. Cameron meg majd a kivégzésére várva egy életre megtanulja, hogy mit jelent a freemium üzleti modell.



Az Apple a falakon belül is mutatná, merre vagy

A Wall Street Journal írt először arról, hogy az Apple felvásárolta a WiFiSLAM nevű céget 20 millió dollár körüli összegért. Az Apple is elismerte az akvizíciót, de az okát nem árulta el. A szokásos szöveggel válaszolt: a cég időről időre felvásárol kisebb vállalatokat. Oszoljanakemberek nincsittsemmilátnivaló.

p1030831-600x600.jpg

Nem nehéz kitalálni, mihez kezdene az Apple az újonnan bekebelezett vállalattal. A WiFiSLAM ugyanis kifejezetten épületen belüli helymeghatározásra szakosodott, 2,5 méteres pontossággal képesek megmondani, merre vagyunk a falakon belül kizárólag az elérhető wifi-routerek adatai alapján.

A kulcs az alaprajzokban van: csak akkor van értelme az egésznek, ha az épületen belül a falakat is láthatod, vagyis az adott szolgáltatást előzőleg a megfelelő információkkal is el kell látni. A dolog egyébként nem újdonság, az androidos Google Indoor Maps szolgáltatása is hasonló lenne, a Menlo Park-iak több mint 10 ezer alaprajzot szereztek meg az elmúlt időben 13 országból. Lehetséges, hogy az Apple is ebben az irányban gondolkozik, bár a módszer még elméleti síkon is ködös. Ha ugyanis ez egy iOS-ficsör lenne, nem indulhatna el úgy a projekt, hogy légyszi támogassátok, és töltsétek fel a fájlokat a szervereinkre. Ez a Google asztala. Az Apple-nek magának kellene beszereznie ezeket, minél többet, hogy amikor élesedik a szolgáltatás, már használható is legyen - legalábbis a fontosabb piacok nagyvárosaiban.

És még ha össze is szednek 10 ezer rajzot - ami nem sok -, akkor is csak ott tartanak, mint most a Google. Egy olyan küzdőtéren (térképes szolgáltatások), ahol egyszer már nagyon kikaptak. Azért hajrá, de remélem van még a tarsolyban más is.



Az Apple figyelmeztet az appon belüli vásárlásra

Az App Store mostantól külön jelöli, rögtön a letöltés gomb alatt, ha egy alkalmazásban a fejlesztők használják az in-app-purchase megoldást. "Én szóltam" - kicsit olyan ez a figyelmeztetés, magára vessen, aki azt hitte, tényleg annyiba kerül a program, amennyiért megvette.

Screen Shot 2013-03-25 at 8.34.54 AM_1.png

Egyre nagyobb méreteket öltött az in-app-purchase-mánia, és ez sokaknak böki a szemét. Gondoljunk csak a legutóbb megjelent Real Racing 3-ra, ami tök ingyen letölthető a App Store-ból, ellenben alig játszható pénz költése nélkül. Nemcsak autók vásárlása, de az olajcsere, törésjavítás és hasonló mindennapi dolgok is pénzbe kerülnek, és ha nem akartunk játék helyett megalázva várakozni arra, hogy egy számláló döntse el, mikor játszhatunk, költeni kell. Simán azon kapják magukat sokan, hogy már 20-30 eurót elszórtak pár óra alatt, miközben ennyiért nem vették volna meg a játékot.

Én régimódi arc vagyok, szeretem tudni, mennyit költök. Azt ki is fizetem, de cserébe elvárom, hogy se reklámokat ne toljanak a pofámba, se az app alapfunkcióiért ne számítsanak fel külön költséget. De egy szót sem szólhatok, mi, vásárlók alakítottuk, hogy így legyen. Egy eurót is sajnáltak sokat alkalmazásért fizetni, hát tessék, most ingyen van.

Az Apple-nek nem is az olyanok miatt van problémája az in-app-purchase-szel, mint én, legutóbb egy belfasti gyermek miatt fordultak a vállalathoz körmüket rágó szülők: a kölyök 980 fontot, 350 ezer forintot költött virtuális fánkokra a Simpson játékban. Az Apple visszafizette a pénzt. Kicsivel korábban egy ötéves brit 1700 fontot költött hasonló célokra.

Amit én azért nem értek, mert kábé két éve lépett életbe az a szabályozás, hogy minden in-app-purchase-nél meg kell adni a jelszót, a korábbi gyakorlat, hogy 15 percig nem kéri újra az azonosítást, megszűnt. Ráadásul ki lehet kapcsolni az in-app-purchase-t az iOS-készüléken, mielőtt a gyereknek adjuk. "Tessék kisfiam, nem kapcsoltam ki a pénzköltést, úgyhogy vigyázz, egyébként a jelszóm a születési dátumod", vagy hogy?

Most egy újabb figyelmeztetést is kapnak a letöltésnél, de van egy olyan érzésem, hogy ez sem fog segíteni a helyzeten.




süti beállítások módosítása