Az App Store mostantól külön jelöli, rögtön a letöltés gomb alatt, ha egy alkalmazásban a fejlesztők használják az in-app-purchase megoldást. "Én szóltam" - kicsit olyan ez a figyelmeztetés, magára vessen, aki azt hitte, tényleg annyiba kerül a program, amennyiért megvette.

Screen Shot 2013-03-25 at 8.34.54 AM_1.png

Egyre nagyobb méreteket öltött az in-app-purchase-mánia, és ez sokaknak böki a szemét. Gondoljunk csak a legutóbb megjelent Real Racing 3-ra, ami tök ingyen letölthető a App Store-ból, ellenben alig játszható pénz költése nélkül. Nemcsak autók vásárlása, de az olajcsere, törésjavítás és hasonló mindennapi dolgok is pénzbe kerülnek, és ha nem akartunk játék helyett megalázva várakozni arra, hogy egy számláló döntse el, mikor játszhatunk, költeni kell. Simán azon kapják magukat sokan, hogy már 20-30 eurót elszórtak pár óra alatt, miközben ennyiért nem vették volna meg a játékot.

Én régimódi arc vagyok, szeretem tudni, mennyit költök. Azt ki is fizetem, de cserébe elvárom, hogy se reklámokat ne toljanak a pofámba, se az app alapfunkcióiért ne számítsanak fel külön költséget. De egy szót sem szólhatok, mi, vásárlók alakítottuk, hogy így legyen. Egy eurót is sajnáltak sokat alkalmazásért fizetni, hát tessék, most ingyen van.

Az Apple-nek nem is az olyanok miatt van problémája az in-app-purchase-szel, mint én, legutóbb egy belfasti gyermek miatt fordultak a vállalathoz körmüket rágó szülők: a kölyök 980 fontot, 350 ezer forintot költött virtuális fánkokra a Simpson játékban. Az Apple visszafizette a pénzt. Kicsivel korábban egy ötéves brit 1700 fontot költött hasonló célokra.

Amit én azért nem értek, mert kábé két éve lépett életbe az a szabályozás, hogy minden in-app-purchase-nél meg kell adni a jelszót, a korábbi gyakorlat, hogy 15 percig nem kéri újra az azonosítást, megszűnt. Ráadásul ki lehet kapcsolni az in-app-purchase-t az iOS-készüléken, mielőtt a gyereknek adjuk. "Tessék kisfiam, nem kapcsoltam ki a pénzköltést, úgyhogy vigyázz, egyébként a jelszóm a születési dátumod", vagy hogy?

Most egy újabb figyelmeztetést is kapnak a letöltésnél, de van egy olyan érzésem, hogy ez sem fog segíteni a helyzeten.