A tegnapi nagy nap volt az iTunes Store életében az egész világon. Egyrészt egy csomó országban megjelent az iTunes in the Cloud mellett az iTunes Match is, másrészt bővült a felhőből elérhető termékek száma. Eddig ugyanis csak az Egyesült Államokban volt elérhető az iTunes in the Clouds a filmekre vonatkozóan, most viszont már egy rakás országban, köztük nálunk is.
Lássuk az első, és régóta várt szolgáltatást, az iTunes Match-et. A 25 euró kicsengetése után annyi történik, hogy az iTunes könyvtárunkban található zenéket megvizsgálja, és ami elérhető a Store-ban, azt 256k AAC formátumban megkaphatjuk (és a fenti összegért egy éven át, összesen legfeljebb 25 ezer dalt válthatunk így meg). A metaadatok, amiket esetleg kitöltöttünk korábban a fájljainkhoz, megmaradnak. Első lépésnek csak listázza a match-es dalokat, aztán ahogy hallgatod őket, tölti le a borítót hozzá. Indítás után kb. 8-10 másodperc, mire elkezdi lejátszani a dalt.
Itt látható a folyamat iOS-en, látszik, ahogy a lejátszás után tűnnek el a felhő piktogramok:
Az iTunes Match-csel együtt értelemszerűen megjelent Magyarországon az iTunes in the Cloud a dalokra - az értelme a match-elésnek ugyanis pont az, hogy elérhetőek legyenek a dalaink a felhőben az 5 gigabájtos alapcsomag tárhelyén kívül (mivel ezek iTunes-ból származó tartalmakra érvényesek, és a Match-csel egy összegben elérhető ez a feltétel).
Az viszont nagy meglepetés, hogy az iTunes in the Cloud filmekre is megjelent. Ez azt jelenti, hogy ha megvásárolok egy filmet mondjuk az iPhone-on, már a töltés alatt megjelenik a tartalom letöltési lehetősége az asztali gépen is.
A jobb felső sarokban láthatjuk az új, Purchased menüpontot:
Rákattintva pedig láthatóak a korábban vásárolt filmek. A rövidfilmet az asztali gépen, a The Royal Tenenbaumsot egy iOS-készüléken vettem meg, ezért látható mellette a felhő - így bármikor letölthető erre a gépre is. Meg a többi iTunes-ban regisztrált eszközre.
Mindenki írja be a naptárába a július 19-ét, ez az a nap, amikor az Apple-nek hivatalosan sikerült megbirkóznia a magyar jogvédő szervezetekkel, és elindítania az iTunes Match szolgáltatást. Jelenleg ugyan még a motor indítási fázisában vagyunk, vagyis még nem állt fel teljesen a rendszer, de remélhetőleg órákon belül startol a szolgáltatás.
Délután már figyelmesek lehettünk arra, hogy szoftverfrissítéskor új szerződési pontokat fogadtattak el velünk. Ezeket:
Ebből már egyértelmű volt, hogy hamarosan itt a Match.
Jelenleg még nem jelenik meg az iTunes-ban oldalt a Match menüpont (nálam legalábbis) - ahogy egyébként kellene neki -, de egy direkt linkkel odavarázsolhatjuk. Ez még nem nagy szám, ezt eddig is tudtuk, de amikor a Purchase-re nyomtunk, a korábbiakban hibakóddal kiküldött minket a program.
Most viszont kapcsolódik, gondolkozik, mérlegel, szerződést írat alá, de a végén csak ezt kapjuk a pofánkba:
Lehetséges, hogy a szerver túlterhelt, az is lehet, hogy más a baj (az biztos, hogy az nem, amit ír). A lényeg, hogy dolgoznak rajta, a manók a gépházban lapátolják a szenet, úgyhogy bízom benne, hogy hamarosan több is lesz ennél.
update: az iTunes Match menüpont megjelent az iTunes-ban, elvileg már mindenhol megy, lehet nyomni a Purchase-t
Távirati stílusban: alig néhány hete jelent meg a Google Chrome böngésző iOS-verziója, máris mérhető részesedést szerzett magának. A TechCrunch felmérése szerint a platform vezető böngészője 85,7 százalékos súllyal továbbra is a Safari, a Chrome viszont már 1,4 százaléknál tart. A maradék 12,9 százalékon osztozik az összes többi konkurens, ezek időnként feltört iPhone-okon futó alternatív böngészők.
A Chrome növekedése elsőre nem tűnik valódi áttörésnek, de bizonyítja, hogy van helye a böngészőháborúnak az iOS-en is.
A bírósági tárgyalások során került elő ez a prototípus, amit valamikor 2002 és 2004 között készítettek. Az iPad 2 mellé rakva jól látszanak a különbségek: ez a gép még 13 colos volt és jóval vastagabb, mint a végül megjelent készülék, a fehér borítás meg sokkal inkább egy iBookot, mint egy tabletet juttat az eszünkbe. Nem is csoda, simán elképzelhető, hogy az Apple akkori legmenőbb laptopjától indultak el a fejlesztések, legalábbis a dizájnban.
A Beszeljukmac remek találata volt az a Fancy Dress Costumes-ön megjelent cikk, ami az 1994-es Forrest Gump egyik lényegtelennek tűnő jelenetével foglalkozik.
Ebben a főszereplő 1975 szeptemberében levelet kap Dan hadnagytól. A levélben az szerepel, hogy a rákászatból származó pénz egy részét valami gyümölcsvállalkozásba fektette az üzlettárs. Ahogy Forrest kinyitja a levelet, kiderül, hogy Dan hadnagy ügyesen Apple-részvényeket vásárolt.
A brit oldal nekiállt kiszámolni, hogy mennyi pénze lehetne ma Forrestnek. A filmből nem derül ki, hogy pontosan mekkora összegből vásároltak Apple-rszvényeket, de a sztori szerint a levél írásának a pillanatában a BB-Gump már egy több millió dolláros vállalkozás volt, szóval nagyot nem lehet tévedni, ha a befektetést százezer dollárra tesszük.
Apró baki, hogy a levél írásának pillanatában még csak ötlet szintjén sem létezett az Apple, de nevezhetjük ezt valamiféle előzetes befektetésnek is - figyelembe véve, hogy az első befektetők 500 ezer dollárjukért 15 százaléknyi tulajdonrészt kaptak a vállalatban, Forresték pénze az Apple majdani papírjainak három százalékára lehetett elég.
A könyv 1986-os megjelenésére ez az összeg már 46 millió dollárra kúszott, míg a film 1994-es premierjekor 91,5 millió dollárt értek a papírok. A következő években aztán vesztett valamennyit Forrest a részvényeken, de ha nem adta el őket, akkor mára brutálisan gazdag lett: az eredeti papírok jelenleg 7,2 milliárd dollárt érnek, ennyin osztozik tehát a főszereplő és Dan hadnagy.
A blogon található valamennyi írás, valamint a fényképek egy része a szerző saját tulajdonát képezik, amelyek másolása, terjesztése kizárólag előzetes engedéllyel lehetséges.