almalé és kungfu Rólunk

Évente 500 forintba kerül tölteni az iPadet

Érdekes számolásba kezdett a non-profit Electric Power Research Institute (EPRI). A szervezetnél arra voltak kíváncsiak, hogy mekkora lehet néhány modern elektronikai eszköz éves fogyasztása. Leginkább az érdekelte őket, hogy a tízmilliós tételben elterjedő iPadek hogyan befolyásolják a háztartások éves energiafelhasználását.

Nem meglepő módon arra jutottak, hogy jelentős csökkenéssel lehet számolni. Az EPRI úgy kalkulált, hogy kétnaponta kell tölteni az iPadet - ami nem feltétlenül jelent hardcore-használatot, nálunk azért többnyire 25-30 százalékig merül minden nap a tablet.

Lényeg, hogy az EPRI szerint évente körülbelül 180 teljes feltöltéssel lehet számolni, ami a 42,5 wattórás akkumulátor mellett 11,86 kilowattórát jelent egy évre nézve. Ez lényegesen kevesebb, mint egy plazmatévé 358 kilowattórája, vagy egy átlagos laptop 72,3 kilowattórája és még a tipikus, 60 wattos izzó 14 kWh-s értékéhez képest is csökkenést jelent.

Elkezdek az iPad képernyőjével világítani.

Az EPRI ezek után kiszámolta, hogy az iPad töltése egész évben 370 forintba kerül. Nálunk a magasabb energiaárak miatt természetesen többe. Amennyire ki tudom venni, itthon 47 forint az ára 1 kWh-nak, így az iPad, amit kétnaponta töltenek, 557 forintot vesz ki a zsebünkből évente.

46 forintot havonta.

Másfelet naponta.

Wow!



Aggódnak az Apple és a Google kémrepülői miatt

2012-re úgy fogunk emlékezni, hogy akkor indult el az új térképháború. Az Apple és a Google is bejelentette a 3D-s, nagyfelbontású térképszolgáltatás fejlesztését, amihez a műholdak képe már kevés. Mindkét cég kamerával felszerelt gépekkel pásztázza, pásztáztatja (szép szó) a nagyvárosokat, a képekből pedig elkészítik az adott környék háromdimenziós modelljét.

google-maps-3d.png

flyover.jpg

Ez pedig aggodalommal töltötte el Charles Schumer New York-i szenátort, aki rögtön megbeszélést kezdeményezett a két céggel, a Google képviselőivel hétfőn találkozott, holnap pedig az Apple kerül sorra. A probléma az, hogy a cégek által begyűjtött fotók túl nagy felbontásúak, még egy 10 centis tárgyat is be lehet azonosítani állítólag. A szenátor pedig aggódik, hogy cégek katonai kémrepülőkhöz hasonló technológiát használnak, az emberek saját ingatlanját, kertjeit pedig ilyen módszerekkel teszik közszemlére, befotóznak az ablakokon, és mindenkinek megmutathatják, mit láttak.

Megint egy privacy issue, ami abban különbözik az eddigiektől, hogy a fő színtere nem az internet.

A Google, ami év végére 300 millió ember lakhelyét kívánja ilyen módon feltérképezni, megnyugtatta a közvéleményt: nincs szükség a képek elhomályosítására, mert azok nem elég élesek ahhoz, hogy aggodalomra adjanak okot. Az Apple viszont azt állította, hogy eltüntetik a személyek azonosítására alkalmas részleteket, a rendszámokat és az arcokat. Állításuk szerint a végső, 3D-s, optimalizált fotókról kikerülnek a mozgó tárgyak, autókat és embereket nem lehet majd látni.

A szenátor tervezi, hogy a Microsofttal és más jelentős cégekkel is egyeztet a kérdésről, hogy mindenki tudja, mihez tartja magát.



19 pines dokkoló jöhet az új iPhone-ba

Régóta beszélnek már arról, hogy az Apple az idén megjelenő iPhone-nal vezeti be az új, kisebb dokkolót. Ezt a pletykát aztán megerősítették azok a fotók is, amik állítólag az új telefon hátlapjáról készültek, ezek alapján készült például ez a renderelt kép is, amin jól lehet látni az új méretet:

-6.png

A TechCrunch most még tovább ment az ügy felgöngyölítésében: azt is megtudta több gyártótól, hogy a Thunderbolt csatlakozó méretével pontosan megegyező nyílás mögé egy 19 pines megoldást fabrikálnak, ismeretlen elrendezéssel. Ez válthatja a mostani, 30 pines megoldást, ami a harmadik generációs iPod Classic megjelenése, vagyis 2003 óta változatlanul része minden iOS-eszköznek.

Kérdezek mindenkit, aki egyébként nem gyárt üzletszerűen dokkolós kiegészítőt iPhone-hoz: örülünk?



Négy kijelzőt is kezel az új MacBook Pro

Az Other World Computing blog kihozta a Retina MacBook Próból a maximumot. Noha az új, nagyfelbontású Pro laptopok specifikációjában csak két külső monitor kezelése szerepel, kiderült, hogy nincs probléma a négykijelzős használattal sem.

macbook_pro_retina_4_monitor.jpg

A képen látható két iMacet Thunderbolt/DisplayPort csatlakozóval kötötték rá a MacBook Próra, mindkettő 2560 x 1440 pixeles felbontással hasít, míg a bal oldali LG monitort HDMI-vel csapták a rendszerhez, ez 1920 x 1200-on világít. A tesztelők szerint képek és médiafájlok mozgatása semmilyen laggolással nem járt, mind a négy kijelzőn tudtak videót lejátszani hiba nélkül.

macbook-air-2012-dual-thunderbolt-displays.png

Az új MacBook Airek is fejlődtek ezen a téren. Ugyan nem növesztettek HDMI-csatlakozót, de két külső monitort már támogatnak Thunderbolton keresztül. Ehhez viszont le kell tölteni a nemrég megjelent "Mac OS X Lion Update (Mid-2012 MacBook Air)" nevű frissítést.



Olcsó autókba is kerül Siri-gomb

A Siri a premier óta keresi a helyét, azt a területet, ahová a legjobban passzol, de az autós felhasználás például az egyértelmű telitalálatok közé tartozik. Vezetés közben életveszélyes bármilyen műveletbe kezdeni a telefonnal, de a szükség néha ráviszi a sofőröket a kamikaze akciókra.

A Sirivel ezt a problémát egycsapásra megoldhattuk volna, de csak meg kellett nyomni egy gombot a telefonon ahhoz, hogy aktiváljuk a bigét, ami még mindig nem volt egy életbiztosítás. Ezért is volt tök jó hír, hogy az idei WWDC-n bejelentették az együttműködést az autógyártókkal. A kormányon kap egy gombot a Siri, az mindig kéznél van és úgy tudjuk bekapcsolni az asszisztenst, hogy egy pillanatra sem kell félrenézni.

Ezek a gyártók lesznek a partnerek:

A bejelentéskor elsősorban olyan márkákon akadt meg a szemem, mint a BMW, a Mercedes és az Audi, szóval biztos voltam abban, hogy csak a 8-10 milliós kategóriától felfelé lesz elérhető a szolgáltatás.

Erre a Chevrolet most bejelentette, hogy két modelljébe is Siri-gombot szerel: a Sparkba és a Sonicba, méghozzá egy éven belül.

A Spark neve sokaknak lehet ismerős, hiszen itthon is forgalmazzák a típust. A Sonic talán kevésbé rémlik, de ennek csak annyi az oka, hogy nálunk más név alatt fut: a Chevrolet Aveóként adja el a régióban, ami viszont egy meglehetősen ismert márkanév Magyarországon is.

Nyilván nem az alapváltozatokba kerül majd be a plusz gomb, de az bizakodásra ad okot, hogy a két típus már 2,3 illetve 3,5 millió forinttól elvihető, de a Spark esetében például a csúcsmodellért sem kell 3 milliónál sokkal többet fizetni.

Szóval nem luxuskiváltság lesz a Siri-gomb, hanem sok esetben az átlagos autók része.




süti beállítások módosítása