Eljön a nap, amikor a laptopodat lecseréled, a több évig hűségesen szolgáló munkatársadat eladod. Így teszek most én is a MacBookommal. Már majdnem azt gondoltam, kész vagyok mindennel, letöröltem a vinyó tartalmát, és újrahúztam a szűz operációs rendszert, amikor iDoki megkérdezte tőlem: és hogyan törölted az adatokat? Ja, csak egyszer? Akkor visszafejthetőek a fájlok, vigyázz.

Hát ez megér egy próbát.

Bevittem a laptopomat, iDoki először kikapta a merevlemezt.

Csatlakoztattam USB-n egy másik Machez.

Amin elindítottuk a Data Rescue 3-at.

A Deep Scant választottuk, ezzel elszüttyögött a program néhány órát a 80 gigás merevlemezen. A végeredmény: a fájlok típus és kiterjesztés szerint különválogatva vártak rám. Filmek, képek, rengeteg email, a zenéim - ezeket mondjuk pont leszarom -, egy rakás olyan információ, amihez csak nekem van közöm.

Nem mondom, hogy minden megvolt, de kényes mennyiségről beszélünk, úgy tűnt, hogy ahol az operációs rendszer felülírta a területeket, az már elveszett. Persze ez nem feltétlenül van így, ezeken a helyeken is vissza lehet fejteni az előző információt.

Elmondom, mit kell tennetek, hogy ne kerüljetek hasonló helyzetbe. A Lion pendrive-ról (vagy korábbi operációs rendszerek esetében a DVD-ről) indítsátok el a telepítőt. Lion esetében középen ki lehet választani a Disk Utilityt, korábbi verzióknál a felső menüből gördül le. Itt jelöljétek ki a merevlemezt, majd az Erase fülön a Security Options-nál a csúszkát húzzátok a Most Secure felé. Lehet 3-szori, de akár 7-szeri újraírást is kérni, sokak szerint a hétszeri már felesleges.

Lefuttattam a 3-szorit, ami megint eltartott 1-2 óráig. Utána a Data Rescue alig talált valamit, leginkább értéktelen, és visszafejtésre alkalmatlan morzsákat söpört össze. Ez minden:

Szóval mielőtt eladjátok a laptopot, mindenképpen érdemes a biztonságos törlést kérni, legalább háromszor.

A másik, amit érdemes még elvégezni, az a számítógép leválasztása az accountunkról, ezt az iTunes - Store - Deauthorize this computer… menüpontnál végezhetjük el. 5 számítógépet engedélyezhetünk egy Apple accounttal, de akkor sincs tragédia, ha elfelejtjük leválasztani a régi gépeinket, és elfogy a lehetőség. Ilyenkor az iTunes Store-ban jobb fent az email-címünkre bökve az Accountot válasszuk, majd itt nyomjuk a Deauthorise All (sic) gombot. Ekkor az összes hozzánk kötött gépet eldobhatjuk, és elölről lehet nyomni minden eszközön az Authorize this Computert.