Gondolom, páran már hallottatok a Jitti nevű ingyenes alkalmazásról, ami tulajdonképpen egy közösségre épülő, okostelefonokra fejlesztett, real-time adatokat mutató forgalomfigyelő rendszer. Többek között iPhone-ra is elkészült a mű egy korai verziója, amit ingyenesen letölthettek az AppStore-ból.
A név az angol Just In Time Traffic Information összetételből ered, ami arra utal, hogy a forgalom többi szereplőitől gyűjti az információt, vagyis a többi Jittistől, így ha valaki előttünk egy kilométerrel dugóba került, azonnal láthatjuk. Annyira izgalmasan hangzik ez a magyar kezdeményezés magyar közösséggel, hogy megkerestük a cég iPhone-fejlesztés felelősét. Váradi Györgyöt kérdeztük.
Azt hiszem minden autós iPhone-tulaj nevében beszélek, amikor azt mondom, nagyon örülünk a kezdeményezésüknek, a Jittinek. Elsősorban arra lennék nagyon kíváncsi, hogy hogyan működik pontosan a program?
A GPS vevővel rendelkező okostelefonok 2-3 percen belül, azaz szinte azonnal forgalmi információkkal tudnak szolgálni, ezek alapján a program könnyen áttekinthetően megmutatja a forgalom sebességét, így segíti a dugók elkerülését. A GPS-szel mért sebességet és a forgalmi helyzetről szóló információkat a rendszer összesíti, majd a forgalom sebességtérképét automatikusan kijelzi a felhasználók telefonján, internetkapcsolatukon keresztül.
Ha jól értem, minél többen használják a Jittit, annál pontosabb és részletesebb lesz a dugófigyelő alkalmazás.
Igen ez így van, mert a központban az adatokat összegezzük, s azok pontossága annál jobb minél több felhasználó küldte be azokat. ráadásul a több felhasználó több utat is jár be, aminek következtében a felhasználók több információt nyernek. A fejlesztők korábbi számításai szerint nagyjából napi ötszáz aktív használóra van szükség ahhoz, hogy például Budapest teljes forgalmi térképét meg lehessen rajzolni. Később meglepetten tapasztaltuk, hogy ennél jóval kevesebb Jittis is elegendő a pontos dugótérképhez, hiszen az emberek nagyjából egyszerre – értelemszerűen például a csúcsforgalomban – autóznak.
Gyűlnek az adatok?
Jelenleg bár sokkal több iPhone felhasználónk van mint WinMo, mégis alig töltenek fel több adatot az iPhone-osok, aminek az az oka, hogy bejövő hívás esetén gyakorlatilag megszűnik a feltöltés. Azt is elárulhatom itt, hogy van egy Bubble nevű állapotgép a rendszerünkben, ami azt csinálja, hogy mindenki útjának az elejét és a végét nem küldi fel a szerverre. Sajnos ez, akkor is igaz, ha menet közben hívás érkezik, mert ekkor az oprendszer gyakorlatilag leállítja, majd újraindítja a Jittit. Ezen a funkción egy kicsit még dolgoztunk, és a most AppStorba kerülő verzió már észreveszi, hogy nem elindulás történt, hanem az oprendszer indította újra a Jitti-t. Persze a tökéletes megoldás a multitasking lenne, ezért mi nagyon várjuk az OS4-et.
Ez azonban folyamatos GPS-vételt feltételez, ami ugyan könnyebben megoldható az iPhone OS 4-gyel és a multitaskkal, mégis sok energiát zabál. A kommentek között olvastam olyat is, hogy töltőre dugva is egyre meríti az iPhone-t. Ez igaz?
Igen, ez sajnos így van.
Hogy lehet ezen javítani?
Az energiazabálás sajnos főleg a GPS miatt van, amin nem nagyon tudunk segíteni. De próbálkozunk a CPU/GPU terheltéségnek és a hálózat használatával az energiafogyasztáson is optimalizálni.
Milyen térképet használ a progi? Én Győrben csekkoltam magam, de valami egészen más utcarendszerben találtam magam.
A térképet a Cartographia New Mediától vásároltuk.
Mekkora adatforgalmat generál? Edge is jó vagy csak 3G-re lett tervezve?
Kliens oldalon a térképeket cache-eljük, aminek következtében az első használat alkalmával többet, majd ugyanazon az útvonalakon már kevesebbet fogyasztunk. Bálint kollégám, aki átlagos felhasználó (napi 1-2 órás autózás, jellemzően ugyanazokon az utakon) belefér a havi 100 megabájtba. Főleg városban kell a 3G a gördülékeny használathoz, autópályán az EDGE is elegendő.
Honnan jött az ötlet?
Bálint találta ki, egy dugóban üléskor, hogy egy mai okostelefonban jellemzően minden megvan ennek a rendszernek a kiépítésére: GPS, adatkapcsolat és nagy kijelző.
Mik a távlati célok? Nyilván nem egy ingyenes program, feltételezem ez csak a bevezetés, minél több user megszerzése az információözönhöz.
Ebben a fázisban számunkra is a közösség a legnagyobb érték, ennek az építésén dolgozunk. Nagyon fontos itt megjegyeznem, hogy az alapszolgáltatás, azaz a forgalmi információ szolgáltatása a tagoknak mindig ingyenes lesz. Természetesen vannak ötleteink, olyan prémium szolgáltatások megvalósítására, melyek már fizetősek lennének. De vannak ötleteink arra is, hogyan lehetne más forrásokból is pénzhez jutni, pl.: location based marketing, adatok értékesítése, vállalati ügyfeleknek egyéb szolgáltatások.
Bővül később az alapszolgáltatás?
Persze, a jelenlegi 2-szer 4 kilométeres belátható terület például a közeljövőben 5-ször tíz kilométeresre bővül.
Hogy éri meg üzletileg? Mennyi pénzt kell belefeccölni, amíg megtérül?
Hát most még csak belefeccölünk, de ha sikerül minden tervünket megvalósítani, és a piaci reakciók is megfelelőek lesznek, akkor szerintem megéri.
Magyarország után lesz más ország is?
Jelenleg már túl vagyunk egy sikeres külföldi piloton, s mindenképpen tervezzük más országokban is elérhetővé tenni a rendszert. Ennek jelenleg csak az időpontja kérdéses.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.