A tablet bejelentése előtti másfél évben újra és újra felröppent az a pletyka, hogy az Apple egy saját netbookkal lép piacra. Megírták ezt külföldi lapok, itthon is többen értekeztek róla, én azonban minden alkalommal elmondtam, hogy a felvetés hülyeség: az a fajta felhasználói minőség, amit egy netbook testesít meg, egyszerűen elfogadhatatlan Steve Jobs, vagy az Apple számára. 2008 decemberében egy hosszabb elemzést is írtam arról, hogy a kaliforniai cég miért nem dobhat piacra netbookot: mert az túl lassú lenne, ráadásul az Apple képtelen lenne komoly eredményeket elérni ezen az árérzékeny piacon.

Aztán utólag kiderült, hogy ti még nálam is jobb elemzők vagytok, a kommentekben ugyanis a következő mondatok bukkantak fel:

Nem szeretné szerinted SJ bebizonyítani, hogy itt is képes forradalmasítani, és esetleg kétkezes tapi netbookot főznek?

vagy például:

Már van Apple netbook, úgy hívják, hogy iphone. Csak sajnos nagyon pici a kijelzője és nincs billentyűzet hozzá :-)

Igazunk lett, Steve Jobs végül nem egy mindenre, de igazán semmire sem jó netbookot dobott piacra, hanem a pc-ipart némiképp személyre szabva egy érintésérzékeny, óriási iPhone-t.

Amikor először próbáltam ki az iPadet, biztos voltam benne, hogy azt az eszközt fogom a kezembe, ami a netbook szeretett volna lenni. Persze tudom én, hogy akadnak olyanok, akik normális munkára használják az apró, harmatgyenge gépeket, de azokon a piacokon, amiken a legtöbb netbook megy el, ezek csak második, harmadik gépek. A gyártók sem tagadják, hogy egy netbook nem tud kiváltani egy hagyományos rendszert, így a legtöbben nem is akarnak ilyesmit helyettesíteni vele: inkább csak arra használják, amire az iPadet sokkal jobban lehet. Netezésre, levelezésre, képek mutogatására, éppen ezért csak idő kérdése volt, hogy az Apple tablet elkezdje felzabálni a netbookok piacát.

Eljött az idő: egy kutatás szerint az iPad megjelenése óta drasztikusan csökkent a netbookok forgalmának növekedése, sőt, szinte megállt: míg tavaly nyáron még 641 százalékos volt az erősödés az elmúlt év azonos időszakához képest, addig az iPad megjelenése után ez a szám 5 százalékosra csökkent.

Ebből persze még nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, hiszen a csökkenés folyamatos volt az iPad megjelenése előtt is, ráadásul valószínűleg nincs másról szó, mint a piac telítődéséről: 641 százalékos növekedés után nem lehet megint három számjegyű a bővülés.

Sokkal látványosabb viszont az a grafikon, ami a vásárlói szokások változását mutatja be: hogy milyen eszköz helyett választják az iPadet a júzerek. A grafikont átnézve kiderül, hogy a netbookok piaca az Apple-vásárlói és a pc-s felhasználók oldaláról is sérül, mindkét táborban 20 százalék körül van a váltók aránya.

Természetesen a legnagyobb szívást az iPad Touch szenvedi el, hiszen az apró gép nem sokkal olcsóbb, mint az iPad, ráadásul ugyanarra használható, csak kevésbé jól. Érdekes módon azonban kezd beigazolódni az az állításom is, hogy számos júzernél még az első számú számítógépet is kiválthatja az iPad, hiszen a vásárlók 13-14 százaléka asztali rendszer helyett választja a tabletet. Természetesen kell, hogy legyen otthon egy olyan gép, amivel szinkronizálni tudjuk az iPadet, a bővítés azonban elmaradhat, késhet.

Öt éven belül kiderül, hogy igazam volt-e, és az iPad tényleg átalakítja-e az otthoni számítástechnikát. Az első jelek mindenesetre biztatók.