almalé és kungfu Rólunk

Nem köti le a felhasználókat az AppStore

A Pinch Media felmérést készített az AppStore-ról, a kapható alkalmazásokról és a vásárlói szokásokról. Eddig is sejtettük - magunkból kiindulva -, hogy a legtöbb letöltött programot nem is igazán használjuk, de hogy mennyire, arra ez a tanulmány világít rá igazán.

Ha valaki letölt egy ingyenes programot, az eseteknek csak húsz százalékában indítja el az alkalmazást másnap is. Ahogy telik az idő, egyre csökken az esély egy következő futtatásra. Ha három hónapig nem indítanak el újra egy alkalmazást, akkor a túlélési esélye, vagyis hogy gazdája ránéz még valaha is, gyakorlatilag nulla.

Ami még érdekesebb, hogy a fizetős alkalmazásokkal hasonló a helyzet. A fejlesztőket ez nem annyira zavarja, hiszen ekkor már fizettek a programért.

Persze az ingyenes alkalmazások is hozhatnak bevételt, ha reklámokkal bombázzák a felhasználót. Csakhogy a tanulmány készítői és a fejlesztők szerint nem lehet annyit kérni egy hirdetésért, ami visszahozná a befektetett költségeket. Átlagosan 8-9 dollárt kellene keresni ezer megjelenésenként (CPM), hogy megérje a dolog, de a piac csak 50 cent és két dollár közötti összeget hajlandó kifizetni. A tanulány készítője elmondta, csupán az alkalmazások 5 százaléka elég erős ahhoz, hogy képes legyen reklámokból megélni.

A játékok viszont máshogy viselkednek: hosszabb ideig nyomogatják őket. Rövid távon a sporttal összefüggő programok, hosszú távon a szórakoztató alkalmazások szerepelnek jobban.

Az AppStore programjait ennek ellenére szorgalmasan tölti mindenki, így a toplistákra kerülés is egyre nehezebb. Fél éve még tíz-, ma már húszezer letöltés kell a top 25-höz, ötezer pedig a top 100-hoz - ez a szám hat hónapja még csak ezer letöltés volt.

Ez persze nem jelenti, hogy nincsenek jó programok az AppStore-ban, inkább csak azt, hogy az egyre több program közül kevés érdemli meg, hogy napi-heti rendszerességgel használjuk. Nekem hatvan program van letöltve a telefonra, ebből az elmúlt két hétben ötöt indítottam el. Hát ti?



Hitelkártyányi iPhone-t álmodtak

Ez lesz a harmadik generáció, és jelenleg nem nagyon látok olyan technológiai fejlesztést, amivel növelni lehetne a forgalmat. Minden fontos hardver benne van a mobilban, néhány alkatrész képességeinek szoftveres kibővítése nem új telefont, csak egy sima firmware update-et jelent, a negyedik generációs mobilhálózatokra meg 2010-ig várni kell, úgyhogy értelmetlen lenne idén egy másodpercenként 50-60 megabites letöltési sebességet nyújtó eszközt piacra dobni. Nem nyújtana ugyanis annyit.

Lehetne persze erősíteni a hardvert, amit nem is mernék kizárni, de jelenleg elsősorban olyan funkciók beépítése miatt lenne ennek értelme, mint a Flash. Az Apple a hivatalos álláspont szerint azonban a mai napig szarik az Adobe platformjára, azt meg nem hinném, hogy az új hardver nyújtotta előnyöket jobb játékok, alkalmazások engedélyezésére használná a vállalat, hiszen egy ilyen döntéssel alig egy évvel az App Store indulása után arcul csapná az összes korábbi iPhone-vásárlót. Nem állítom, hogy az Apple az ölében babusgatja felhasználóit, de egy ilyen lépés után a bizalomvesztés nagyobb lenne, mint a várható nyereség: szerintem még nem jött el a hardvererősítés ideje, vagy annak nem a játékok új generációjának eljövetele lesz a célja.

Akkor tehát mi marad? Hát a dizájn, az. Létrehozni még vékonyabb, még szebb, még ízlésesebb telefonokat, amik még tovább bírják egyetlen feltöltéssel. Hogy megőrülj attól, hogy neked nincs meg az új.

Aztán 2010-ben jöhet a 4G-s iPhone változatlan formával, erősebb, házon belül fejlesztett processzorral és grafikus gyorsítóval, totális hazai kiképzéssel.

Mindenesetre a 9to5Macen megjelent néhány újabb koncepciókép, amik alapján a kijelzőméret maradt, de minden egyéb eltűnt, így hitelkártya-méretű lett a mobil. Izgalmas, izgalmas:



Máshogy lesz kapható az iPhone

Toni Sacconaghi elemző egy asztalhoz ült Tim Cookkal, Peter Oppenheimerrel és Phil Shillerrel, hogy Cupertino jövőjéről érdeklődjön. Sokat persze nem tudott meg, ilyenkor minél több a résztvevő, annál kevesebb konkrét válasz hangzik el. Kettesben még talán kicsalható egy-egy infó a fejesekből, de falkában még jobban félrebeszélnek.

Az Apple-marketing és az érdekfeszítő irodalom közös halmaza: a titok. És persze az ígéret a változásra. Ezúttal is így épült fel a beszélgetés. Az elsőből persze kaptunk már eleget, de ezúttal Cook és Schiller egy nagyon izgalmas évet ígérnek az iPhone-nak. És változást az üzleti modellben.

Abban mind megegyeztek, hogy az Apple telefonja mindig is képes lesz böngészőt futtatni, és eléri az AppStore-t. A vezérek ebben a kettőben látják a telefon elsődleges sikerszivattyúit.

Az is biztos, hogy a jövő iPhone-ja nem kap fizikai billentyűzetet. Beszéltek olyasmiről, hogy milyen nehéz lenne a különféle, soknyelvű billentyűzeteket a telefonba erőltetni, meg hogy a programozóknak is szabadságot jelent, ha az érintőképernyő az elsődleges beviteli eszköz. De a legerősebb az üzleti megfontolás, hiszen így a telefonokat módosítás nélkül lehet más-más országokba szállítani.

Tim Cook alatt már bemelegedett az igazgatói szék, elmondta, hogy hárman már felülvizsgáljék a telefon üzleti modelljét (figyelem, nem négyen), és szeretnének változtatásokat eszközölni. Új koncepció várható tehát az árra és az árképzésre vonatkozóan.

2007-ben az iPhone maximális ára hétszáz dollárról négyszázra esett le, ekkor lett a telefon elérhető sokkal szélesebb rétegnek. Aki elit kategóriára vágyott, ekkorra már megvette magának a telefont, a többiek meg ekkor kezdtek elgondolkozni a dolgon.

2008-ban 300 dollárra esett le a maximális ár, és a szolgáltatóval kötött megállapodás is megváltozott: a korábbi bevételmegosztásos modellnek vége lett, és a mobilszolgáltatóknak magas árat kellett fizetni minden egyes megvásárolt készülékért. Most ez is megváltozhat, az Apple valószínűleg a telefon tömeges feltörési lázára kíván válaszolni.

Van egy tippem, hogyan. Csakhogy a független iPhone, a szolgáltatók anyagi hozzájárulása nélkül, sajnos csak drágább lehet.

Konkrétum tehát nem hangzott el, az elemző tartja magát előrejelzéseihez: nyáron új iPhone, márciusban új iMac.



Szívás Magyarországon Apple-boltot nyitni

Nem egy álom APR (Apple Premium Reseller) üzletet nyitni Magyarországon. Aki belelát a dolgok menetébe, inkább menne el inszeminátornak, mert persze az agráriumban is cseszegetés folyik, de az kismiska egy bolt felépítéséhez képest. Az Apple ugyanis nagyon szigorú követelményeket állít a kereskedők elé, APR-t nyitni nemcsak abból áll, hogy lecserélem az ABC-feliratot a bolt fölött, a karalábé helyére iMacet rakok, aztán jó napot. Legalábbis ezt mesélte el nekem egy, a boltnyitás menetét az Apple oldaláról ismerő szakértő.

Tovább olvasom


A Mozilla és a Skype az Apple ellen

A Mozilla és a Skype is az EFF mellé állt a harcban. Az Electronic Frontier Foundation nemrégiben hozta nyilvánosságra kezdeményezését, amivel azt akarja elérni, hogy az iPhone feltörése ne minősüljön szerződésszegésnek. Persze itt nem az unlockra gondolnak, és valószínűleg a hekkelt AppStore programok beszerzését sem támogatnák. Viszont a szabad kódáramlást igen.

Az Apple válaszát már hallottuk: 2500 dollárt szedne minden kis féregtől, aki feltöri a telefonját, mivel az anyagilag károsítja őt vagy partnereit.

Szóval szépen elbeszéltek egymás mellett. Ez óhatatlan, hiszen mindkét félnek igaza van. A feltörést mindenki arra használja, amire akarja - valaki külső programokat telepít, valaki meg AppStore programokat szerez be ingyen.

A Mozilla ugyan az ügy mellé áll, de akkor sem fejlesztene böngészőt a telefonra, ha a dolog sikerrel járna. Mint a cég képviselője elmondta, az SDK kikötései világosak, valószínűleg fel sem vennék a Firefox mobilverzióját, a Fennecet az AppStore-ba. Arról nem tettek említést, hogy korábban már hivatalosan is elutasították a Mozillát.

Nagyobb meglepetés a Skype, ami az eBay révén nagyon is érdekelt az Apple online üzletében, illetve annak korlátozásaiban. Szerintük a felhasználónak meg kell adni a szabadságot, hogy alacsony költségen, vagy ingyen telefonálhasson, vagyis kihasználták az alkalmat, és egy kis ingyenreklámot is elsütöttek. Az iPhone-on egyébként vannak már VoIP alkalmazások, de ezek csak wifin keresztül működnek.

Kíváncsi leszek, nyilatkozik-e még valaki az ügyben. Az Opera esélyes lenne még a felszólalásra, a Google is legszívesebben az ügy mellé állna, de valószínűleg ahogy nőnek, úgy tartják fontosabbnak az üzleti kapcsolatokat a szimpatikus vagánykodással szemben.




süti beállítások módosítása