Nem egy álom APR (Apple Premium Reseller) üzletet nyitni Magyarországon. Aki belelát a dolgok menetébe, inkább menne el inszeminátornak, mert persze az agráriumban is cseszegetés folyik, de az kismiska egy bolt felépítéséhez képest. Az Apple ugyanis nagyon szigorú követelményeket állít a kereskedők elé, APR-t nyitni nemcsak abból áll, hogy lecserélem az ABC-feliratot a bolt fölött, a karalábé helyére iMacet rakok, aztán jó napot. Legalábbis ezt mesélte el nekem egy, a boltnyitás menetét az Apple oldaláról ismerő szakértő.

A kaliforniai cég például megszabja, hogy mekkorának kell lennie a kirakatnak: legalább három méteresnek. A szabályozást komoly kutatás előzte meg, ami szerint 2,5 méteren nem tudjuk felfogni és megemészteni a kirakatba pakolt árukat. Nem mindegy, hogy mekkora tér fogadja a vásárlót, a teljes gépkínálatot ki kell állítani, kötelező demógépet vásárolni, és még azt is jobban tudják nálad Cupertinóban, hogy hol mutat a legjobban a saját boltodban az almalogó.

Megkérdeztem Handrást, az XMS tulajdonosát is a követelményekről, aki elmondta, hogy a boltnak minimum 60 négyzetméteresnek kell lennie látványos elhelyezkedéssel, megfelelő számú napi járókelővel a bejárat előtt, egyszóval egy sikátorban nem nyithatsz üzletet. Az APR terveit el kell küldeni az Apple-nek egyeztetésre, ami önmagában még nem lenne baj, viszont legalább két hónapig várhatsz a válaszra. Milliós kiadást jelent a megfelelő formájú és színű fehér bútorok elkészíttetése és így tovább, és így tovább.

De a neve elhallgatását kérő Apple-közeli ismerősöm mesélt az Apple agresszív üzletpolitikájáról is. Nem voltak korábban sem illúzióim, megírtam már Steve Jobs sajátságos elbocsátási módszereit, de mégis érdekes volt első kézből hallani a sztorikat. Kiderült például, hogy miután a kereskedőként válaszolsz az Apple emberének arra a kérdésére, hogy mennyi számítógépet tudnál egy év alatt értékesíteni, simán előfordulhat, hogy a távolról jött szakember odaír egy egyest a vállalt darabszám elé. Magyarul a finom becslésedet pozitív egész számokkal szorozgatják előszeretettel.

Aztán ha már megnyitottál, akkor sem hagynak békén: folyamatosan ellenőrzik, hogy hirdetsz-e, vagy hogy megfelelően szolgálod-e ki a vásárlókat. Informátorom elmondta, hogy egy cupertinói felmérés szerint például tíz magyar üzletből csak hatban fogadják köszönéssel a vásárlót, ami egyrészt elég lesújtó eredmény, másrészről jól mutatja, hogy itten bizony komoly ellenőrzés folyik.

Ez persze nem is baj, ismerve a hazai kereskedelmi szakma morális színvonalát, mindenki csak jól jár, ha legalább az APR-ekben kifogástalan kiszolgálásra lehet számítani.