Toni Sacconaghi elemző egy asztalhoz ült Tim Cookkal, Peter Oppenheimerrel és Phil Shillerrel, hogy Cupertino jövőjéről érdeklődjön. Sokat persze nem tudott meg, ilyenkor minél több a résztvevő, annál kevesebb konkrét válasz hangzik el. Kettesben még talán kicsalható egy-egy infó a fejesekből, de falkában még jobban félrebeszélnek.

Az Apple-marketing és az érdekfeszítő irodalom közös halmaza: a titok. És persze az ígéret a változásra. Ezúttal is így épült fel a beszélgetés. Az elsőből persze kaptunk már eleget, de ezúttal Cook és Schiller egy nagyon izgalmas évet ígérnek az iPhone-nak. És változást az üzleti modellben.

Abban mind megegyeztek, hogy az Apple telefonja mindig is képes lesz böngészőt futtatni, és eléri az AppStore-t. A vezérek ebben a kettőben látják a telefon elsődleges sikerszivattyúit.

Az is biztos, hogy a jövő iPhone-ja nem kap fizikai billentyűzetet. Beszéltek olyasmiről, hogy milyen nehéz lenne a különféle, soknyelvű billentyűzeteket a telefonba erőltetni, meg hogy a programozóknak is szabadságot jelent, ha az érintőképernyő az elsődleges beviteli eszköz. De a legerősebb az üzleti megfontolás, hiszen így a telefonokat módosítás nélkül lehet más-más országokba szállítani.

Tim Cook alatt már bemelegedett az igazgatói szék, elmondta, hogy hárman már felülvizsgáljék a telefon üzleti modelljét (figyelem, nem négyen), és szeretnének változtatásokat eszközölni. Új koncepció várható tehát az árra és az árképzésre vonatkozóan.

2007-ben az iPhone maximális ára hétszáz dollárról négyszázra esett le, ekkor lett a telefon elérhető sokkal szélesebb rétegnek. Aki elit kategóriára vágyott, ekkorra már megvette magának a telefont, a többiek meg ekkor kezdtek elgondolkozni a dolgon.

2008-ban 300 dollárra esett le a maximális ár, és a szolgáltatóval kötött megállapodás is megváltozott: a korábbi bevételmegosztásos modellnek vége lett, és a mobilszolgáltatóknak magas árat kellett fizetni minden egyes megvásárolt készülékért. Most ez is megváltozhat, az Apple valószínűleg a telefon tömeges feltörési lázára kíván válaszolni.

Van egy tippem, hogyan. Csakhogy a független iPhone, a szolgáltatók anyagi hozzájárulása nélkül, sajnos csak drágább lehet.

Konkrétum tehát nem hangzott el, az elemző tartja magát előrejelzéseihez: nyáron új iPhone, márciusban új iMac.