Oké, most tényleg dühös vagyok. Írtam ugye arról, hogy megérkezett a külső merevlemezem és backupolni fogok. Hogy új korszak kezdődik az életemben.

Vasárnap délután összekötöttem a WD-t a Mackel, a Time Machine egyből fel is ugrott és megkérdezte, nem akarok-e véletlenül backupolni? Naná, nem is véletlenül, direkt, és eszembe jutott, mennyivel jobb az Apple, mint bármi a világon: nem kell kattintgatnom, beállítanom, konfigurálnom, mindent megcsinál helyettem a rendszer. Az OK-ra bökés után el is kezdődött a biztonsági mentés, 230 gigabájt, látszott, hogy ez több órát vesz majd igénybe.

Aztán 130 gigabájt környékén megszakadt a folyamat. Hej. 

Ennyi volt a hibaüzenet:

Mondom magamban, remek, a merevlemez út közben elszaródott, köcsög Pixmania, köcsög DPD, köcsög WD, hogy rohadna rátok a hegy!

Mivel két külső merevlemezt rendeltem, eszembe jutott, hogy megpróbálom a másikkal, a sajátomat visszaküldöm a csigazabálóknak, a másik egység tulajdonosának meg majd rendelek egy újat. Lényeg, hogy végre meglegyen a biztonsági mentésem.

Összedug, OK-ra bökés, miegymás, backup hiba nélkül elkezdődik, majd 130 gigabájt környékén megszakad a folyamat. Hej/2.

Ennyi volt a hibaüzenet:

Na, itt már világos volt számomra, hogy vagy atompontosan ugyanúgy hibás az összes WD-merevlemez (nyilván nem), vagy a Time Machine, vagyis a Mac OS X a hülye. Valójában tudtam, hogy ez utóbbiról van szó.

Elkezdtem túrni a netet, és kiderült, hogy rengetegen belefutottak ugyanebbe a hibába. Volt sok megoldási javaslat, de nálam egyik sem jöhetett szóba: a külső merevlemez újraformázása értelmetlen lett volna, az update-ek is rendben voltak és bár átdugtam az egyik usb-ből a másikba a WD-t, nem igazán reméltem, hogy ez megoldja a problémát.

Nem is oldotta.

Ami roppant bosszantó volt, az az információ hiánya. Szeretem az Apple-ben, hogy nem spamel agyon a hülyeségeivel, hogy nem közli diadalittasan, ha felismer egy eszközt, ha nem szól azért, mert telepítette egy usb driverét, most azonban visszasírtam a Windows Error code: 43243222HHFFG-jellegű üzeneteit. Önmagukban persze azok is borzasztóan ostobák, de a Google-be kopipésztelve legalább elvezetnek a megoldásig.

Az OS X viszont még ennyi kapaszkodót sem adott.

Nem volt más hátra, túrni kellett a log-fájlok között. Az egész roppant felhasználóbarátra sikeredett. Applications/Utilities, aztán Console, majd Log Files/var/log/system.log, és már el is jutottam a problémához.

Kiderült, hogy a merevlemezen tárolt egyik videófájl hibás. Ennyi. Nem tudja másolni, baj van vele. Az okot közölni természetesen olyan windowsos, linuxos lett volna, kár is ilyesmivel terhelni a felhasználót.

Mert az, hogy Time Machine Error, sokkal elegánsabb. Kár, hogy tízből kilenc Mac-júzer döbbenten áll egy ilyen hibaüzenet előtt, pont azért, mert az Apple évek óta azt sugallja, hogy nem kell elmélyedni a rendszer felépítésében, mert a rendszer kiszolgálja tulajdonosát. Legtöbbször valóban ez is történik, a mostani eset azonban remekül megmutatta, hogy azért ebben a koncepcióban is van kockázat.

Félre ne értsetek: nem azt szeretném, ha kapnék egy windowsos hibaüzenetet, inkább hogy a Time Machine is úgy működjön, ahogy az egy Apple-termék esetében elvárható. A normális menetrend szerint közölnie kellett volna, hogy az egyik fájl hibás, és hogy az bizony nem lesz backupolva, méghozzá soha. Nyomtam volna egy újabb okét, és futhatott volna tovább a mentés.

Ezzel a hibaüzenettel viszont csak azt sikerült elérni, hogy a net jól láthatóan tele van tanácstalan júzerekkel, én meg kénytelen voltam kitörölni a családi videómat (a Disk Utility ugyanis nem tudta megjavítani, ő nem talált hibát), mert amíg a merevlemezen volt, nem akart lefutni a Time Machine.

Utána már rendben ment minden, kábé három óra alatt biztonságba kerültek az fájljaim. Kár, hogy ehhez az egyiket örökre törölni kellett.