Az iLife 09 csomag tesztelésének második része következik, ezúttal a Garage Bandet próbáltam ki arra kíváncsian, mi újat tud felmutatni elődjéhez képest (ami szerintem egy nagyon jó kis program).

Az új Garage Band felfogható válaszként a Guitar Herós majomkodásra (bocs a rajongóknak), és akinek ott megtetszett az illúzió, hogy hangszert fog a kezében, most továbbléphet. Elsősorban a gitárosoknak, másrészt a zongora szerelmeseinek készítettek újdonságokat az iLife 09-ben. A zongora úgy kerülhetett be a képbe, hogy a legklasszikusabb, az összhangzattan elsajátítására legalkalmasabb hangszer a mai napig.

A program indításakor egy ilyen kép fogad:

Naná, hogy a Lesson Store-ba mennék először. Magyarországon azonban - sajnos, megszokott módon - nincs Apple oktatóprogram. Van két kezdő lecke arról, hogyan nyúlj a hangszerekhez, de a Lesson Store, ahol vásárolhatnál olyan fájlokat, amiken akár Sting tanít a saját számainak eljátszására, jelenleg zárva van. Komolyan mondom, nem értem ezt a hozáállást:

Az oktató anyagok egyébként átlátható formában készültek el. Felül egy vagy két videót látunk, ami fölé húzva az egeret megjelenik két választási lehetőség: az oktatófilmet nézzük, vagy a leckét követő gyakorlatot végezzük el a tanárral együtt. Minden hang, akkord, amit a videóval együtt kell csinálnunk, a legalsó sorban látható, a hangszerrel megegyező kinézetű rajzon láthatjuk a kezünk helyét és az ujjrendet. Középre kérhetjük a kottát is:

Állítható a sebesség, és a játékunk rögzítésére is van mód, erre egy klasszikus, piros gomb szolgál. Nagyon letisztult, nagyon átlátható, megveszem - ha majd kapható lesz.

Indítás után elvileg választhatunk a fent említett oktató anyagok közül (nem), készíthetünk iPhone csengőhangot és kipróbálhatjuk az új, és minden eddiginél jobbnak beharangozott Magic Garage Bandet - jamelhetünk virtuális bárzenészekkel. Elindítottam, néztem, hallgattam, játszottam. Megnéztem még egyszer a verziószámot. Stimmelt, ez a 09-es iLife, még mindig. Nem láttam különbséget.

Na jó, néhány újítás található nagyítóval, de én egy bővebb játszható zenepalettára, intelligens műzenészekre, hangulatosabb környezetre számítottam, ehhez képest válthatok hangszereket, meg ugorhatok a számban bárhová. Bezárom.

A Garage Band szerkesztői felülete nem változott (szerencsére), nagyon átlátható és logikus volt ez eddig is, egyedül az effektek kiválasztása lett még könnyebb. Mindig tudod, hol vagy éppen, és mit állítasz be. Elég sok virtuális tekerő van a programban, és azért mégsem lenne barátságos, ha egy keverőpultot rakna elém a program apró feliratokkal. Erről azonban szó sincs, ilyeneket látunk:

Az effektek listája nagyjából ugyanaz, de mintha ezek is jobban szólnának a korábbinál - lehet, hogy csak képzelődtem. A virtuális hangszer kiválasztása után állíthatjuk a jelet, pakolhatunk effekteket, persze nem érdemes túlzásba vinni. A visual EQ-n láthatjuk a kimenő jelet, és ehhez képest igazíthatunk, ha szükséges.

Az új effektek igazán a gitárosoknak szólnak. Az új felvétel megnyitásánál választhatunk elektromos gitárt is, ekkor csak a jackbemenetre figyel a program. Az effekteket nem hallgathatjuk meg külső keyboarddal, így hát leporoltam a sarokban alvó Gibsonomat, kerestem kábelt az íróasztalban, és rákötöttem a laptopra a piros színű kis kurvát. A laptopot ki a hangfalra, és induljon.

Nem ment könnyen. Küzdöttem, és egyszercsak sikerült hangot kicsikarnom az erősítőből, miután random nyomogattam az Amp Modelt, meg az erősítő-effekt összeállítás listájából egy-egy tételt. Előtte be kell állítani, hogy milyen bemenetet használjon a program (Preferences - Audio/MIDI), majd az input source-t és a Monitort kell beállítani, ekkor kis szerencsével beindul a dolog.

Jópofa, hogy valódi pedálokhoz hasonló módon oldották meg az effektek összeállítását, így egy gitárosnak magától értetődik az összes beállítás. Duplaklikkre az erősítő és a pedálok is átfordulnak, mintha a kábelrengetegnél állítanánk be, hogy mit hová kötünk. Persze ezt már nem kábelek matatásával érhetjük el, mint például annak idején a Reasonben.

Le kell szögeznem, hogy nem volt jó minőségű erősítőm, csak egy szobahifim. Nem volt jó minőségű kábelem, sem jó minőségű gitárom. A megérdemeltet kaptam: az effektek túl zajosak voltak, nem volt rendes csillapítás, de azért nagyjából meg tudtam hallgatni, mire képes a program. A hangzások rendben voltak, hasonlítottak a kívánthoz, de azért erősen érződik, hogy az alkalmazás otthoni használatra van. Profi hangkártya nélkül az effektek hangzáshűsége mit sem ér.

Az iTunes-on már kapható egy blues album, amit egy srác teljes mértékben a Garage Band 09-cel vett fel, gitár-szinti párossal, szóval nem kételkedem, hogy lehet jó minőséget is kihozni a programból.

Összességében elmondható, hogy egy nagyon jó alkalmazás lett még jobb, de sajnos a legütősebb újítás egyelőre nem elérhető itthon. A billentyűkön tanulóknak így is jó a program, eddig is szerettem, hogy az alkalamazás kiírja nekünk a lefogott akkord nevét (nem kell ezért drága billentyűt vásárolni), így az összehagzattan-tanulásánál segít.

A gitárosoknak azonban szerintem megéri beruházni, mert megúszhatják a drága pedálsorok vételét, felvehetik és szerkeszthetik a zenéjüket. Viszont rockkoncertekre ne a laptopot vigyük Garage Banddel. Ott nem menő.