Startoltak az első HomePod mini tesztek, és érdemes itt észnél lenni, mielőtt a vásárlás mellett vagy azzal ellenben döntünk, ezek alapján. Mondom is, hogy miért.
A teszteket jelen esetben is ugyanazok végzik el többnyire, akik a többi Apple terméket - laptopokat, asztali gépeket, telefonokat, tableteket, szoftvereket - is megnézik. Neves tech-oldalak, bloggerek, vloggerek. De míg egy számítógépnél egy rakás segédprogram van arra, hogy a teljesítményt mérjük, illetve ha mást nem, ott a stopper, meg az úgynevezett első benyomások, addig itt leginkább ez van:
A fülünk.
A tech-oldalak az első HomePodot, így most a másodikat is, sok-sok szempont szerint vizsgálnak és értékelnek egy valahány pontos skálán. Pedig egy HomePodot nyilván Apple-felhasználó vesz (hoppá, ez már mínusz pont, mert nem támogatja annyira az Androidot, mint a többiek), és mi meg nyilván ismerjük, mennyire hülye a Siri (mínusz pont), vagy hogy miket tudunk vezérelni egy ilyen hangfalról. Leginkább a zenét, egy picit naptárat, jegyzeteket, időjárást lekérhetünk, a lakásban található kompatibilis okoseszközöket, aztán ennyi.
De a HomePod mininél rohadtul nem ez a fontos, hanem hogy az előző generációhoz képest hogyan szól.
Ugyanis mondjuk választani kellene, hogy sztereó hangzást érünk el alacsonyabb (?) hangerőn, de 70-80 ezer forintért, vagy maradjon egy nagy HomePod 110-130 ezerért? Milyen a hangzás a nagytesóhoz képest? Ugyanaz az egyensúly, csak halkabban? Eltűnik a dinamika, eltűnnek a finomságok?
Olvasok én itt mindenfélét, hogy "kisebb hangerőre képes, mint a vele egy szinten lévő versenytárs-cuccok", hogy a "hangzás JÓ de nem NAGYSZERŰ" (és akkor mindenki értse, ahogy akarja), meg hogy "a basszus nem túl erős". Ezek a tech-oldalak, mondom, meg a többiek ott fent.
Na most tegyünk gyorsan tisztába valamit. Ha valaki nem a füléből él, akkor ezek mind csak homályos érzések. Olyan érzések ráadásul, amiket nagyon könnyű befolyásolni, sőt könnyebb, mint gondolnánk.
Ha mondjuk meghallgat egy zenével azért barátságban lévő, de nem ultravájtfülű ember egy 40 és egy 100 ezer forintos gitárt, rögtön érti, miért kerül többe a 100-as. Ha meghallgat egymás mellett egy 100 és egy 300 ezer forintosat, jobb esetben nem érzi a különbséget, rossz esetben az olcsóbb hangszert hozza ki győztesen.
Hogy miért? Mert a zene, hogy minden alkotás élvezete, az egyensúlyról szól. Egy 100 ezer forintos hangszer szépen csendül, időnként szebben, harsányabban is, mint kellene. Behízeleg, simogatja a fület. Csakhogy nem képes olyan kiegyensúlyozott megszólalásra, mint egy 300 ezer forintos. Nem a zenészre van bízva az apró nüanszok bemutatása, mert a hangszer el akarja vinni a show-t, és nem enged bizonyos esetekben olyan dolgokat, amiket egy képzett szenész szeretne.
Így volt az eredeti HomePoddal is. Voltak nála hangosabban szóló hangfalak, voltak olyanok is, amik több basszust adtak ki magukból. Olyanok is voltak, ha jól emlékszem, a Bang & Olufsen M5, ami nemcsak basszusban, de mindenféle baromi jól hangzó csilingelésben meg menő hangzásban is rávert a mezőnyre, olyan volt, mint valami örvény. De az volt az - elnézést - parasztvakítás. Amikor egyetlen csellót kellett megszólaltatnia, kiderült a turpisság: olyan volt, mint egy túlvezérelt, náthás hegedű.
A hangfalnak azt kell bemutatni, amit a zenész szeretett volna. Nem jó, ha a sales faktorát növelendő mindenféle trükkökkel él.
A HomePod mindig az egyensúlyról szólt. Ahogy az iPhone-ok nem akartak soha a valóságtól eltérő színeket mutatni a velükk észített fotókon - bizonyos versenytársakkal ellentétben például -, hiába néz ki jól egy eleve feltupírozott fotó, úgy a hangzásban is ügyeltek, hogy meglegyen a dinamika, de minden hangszer külön élvezhető legyen, sem a leghalkabb, sem a leghangosabb állapotban nem mozduljon el a már említett balansz.
Én szakértő véleményt a Whathifin olvastam most, épp az imént, ez pedig pont ezt emeli ki. A fenti erényeket, vagyis nem mínusznak húzza be, hogy a basszus nem lyukasztja át a polcot, hanem megvizsgálja, hogy elég-e, de azt is, hogy nem sok-e. Elég, és nem sok.
"Érett és szofisztikált hangzás, amiben lehagyja a versenytársait" - írják. És én pont ilyet akartam olvasni, és egy Whathifinek el is hiszem, amit írnak. Nem azért, mert máshol más az érdek, hanem mert ott nem tudhatják, jóakarattal érzik úgy, hogy nem esik jól nekik annyira hallgatni azt, mint a másikat. És nekünk pedig, akiknek nincs ilyen fülünk, de szeretnénk még azelőtt megtudni róla valamit, mielőtt megvásároljuk, a szakértőket érdemes olvasni. De leginkább azokat se: hallgassuk meg a cuccot, mielőtt megvesszük.
Alig várom, hogy megkaparintsak egyet.