Az iCloud alapesetben 5 gigát ad ingyen. Ebbe kell beleférnie a levelezésednek, ha van, a felhő alapú biztonsági mentéseknek, a felhővel szinkronizált mappáidnak (dokumentumok és asztal, ha bekapcsolod ezt a lehetőséget), fotóidnak, videóidnak. Lehetetlen, ha használod rendesen a szolgáltatást.

Hülye vagy? Én nem fizetek!

- mondják sokan, amikor szóba kerül, hogy talán ki kellene váltani legalább az 50 gigás tárhely csomagot, nem pedig magukat szívatni törölgetésekkel. Mindegy, hogy csak 299 forint havonta, egy buszjegy ára, van, aki akkor sem hajlandó költeni erre, ez valamiféle elvi kérdés.

Elérkezett nekem is a nap, amikor beteltem. Na nem az 5, hanem az 50 gigabájtos csomaggal. Egyszer csak mindenhol megjelent egy figyelmeztető üzenet, hogy nem kapok több levelet, és nem ment el a felhőbe több fájlt a macOS, akkor sem, ha be van állítva egy adott mappa automatikus szinkronizációja. És nyilván az iPhone-nal készített fotók, videók sem kerülnek fel így.

ke_pernyo_foto_2019-03-05_10_52_47.png

Gondoltam, hogy ez valami tévedés lehet, már megint teleraktam valami hülyeséggel a tárhelyet. Ezt általában észreveszem időben, mondjuk ha kiteszek az asztalra egy átmeneti nagy mappát, amit elfelejtek törölni, ilyesmi

A dolgot több helyen is ellenőrizhetjük, befolyásolhatjuk. Ez a leírás például tippeket ad arra, hogyan lehet egyik vagy másik tárhelyzabáló szolgáltatást megregulázni.

Ha belépünk az iCloud.com weboldalra, és kiválasztjuk az iCloud Drive lehetőséget, a felhőben tárolt fájlokat láthatjuk. Itt nem törölhetünk, nem is érdemes itt nekiállni, érdemesebb az operációs rendszerben, mondjuk a Finderben nekiállni a törléseknek. Ha például az asztalról törölsz egy felhőben tárolt mappát, utána üríted a Kukát, akkor nem sokkal később a felhőből is eltűnnek a fájlok, tényleg, másodpercek múlva. Az viszont jó a webes elérésben, hogy egy helyen látod az egyes alkalmazások által foglalt tárhelyeket is, tehát ha ide szinkronizál valami app, akkor itt láthatjuk, mennyi hasznos vagy mennyi szemét gyűlt össze.

ke_pernyo_foto_2019-03-05_10_58_37.png

Jobb fent, a nevünkre kattintva az iCloud Settingsre nyomva láthatjuk egy sávdiagramon, milyen típusú fájlokból állt össze az 50 GB. Nálam túlnyomórészt Fotók, videók, dokumentumok jöttek össze, kisebb részt backupok felelősek a fogyásért. Úgy döntöttem, hogy a fotókhoz nem nyúlok, egyelőre elég lesz a dokumentumok és a backupok között irtani.

ke_pernyo_foto_2019-03-05_9_31_23.png

Van még itt egy fontos rész: a letörölt fájlokat átmenetileg, 30 napig még tárolja az iCloud. Ezt a jobb alsó sarokban a Recently Deleted gombnál találjuk, ürítsük ezt is, ha ott bújtak meg nagy fájlok.

ke_pernyo_foto_2019-03-04_21_00_27.png

A macOS-ben az Alma menü — Rendszerbeállítások — iCloud — Kezelés… alatt gyorsan tudjuk törölni a backupokat, de akár más programok által fogott tárhelyet is egy gombbal felszabadíthatunk. Töröltem egy szükségtelen iPhone mentést, és vártam, hogy történjen valami, hogy elkezdjenek feltöltődni a felhőbe az “tele vagyok” hibaüzenet óta készített dokumentumjaim. Nem történt semmi.

s_1.png

Az Asztalt is végignéztem, ott is töröltem egy gigás izét. A videóimat is átnéztem, és ott is irtottam picit, pár száz megát felszabadítva. Vártam, hogy megjelenjen az a több gigabájt, mint felhasználható tárhely az iCloudban, de nem jelent meg. Továbbra is csak a hibaüzenet: nincs elég hely a felhőben.

Mi a rosseb van?

Bementem a macOS-es Fotók programba, hogy ott is megnézzem, törlődött-e, amit az eszközön töröltem? Ott még ott voltak a videók, így manuálisan itt is kitöröltem, amit akartam. Az iCloud.com-on megnéztem, az Asztalról letörölt mappám fent van-e még, de az már eltűnt. Továbbra sincs hely. A Recently Deleted szekció is üres.

Úgy éreztem, szívatnak. Úgy éreztem, hogy az Apple így vesz rá, hogy a sok szarakodás helyett inkább fizessek elő 500 200 gigabájtra, 299 helyett 899-ért, még mindig pici összeg, miért ne? Többet ér a nyugalmam havi plusz 600 forintnál. De nem! - gondoltam, én ezt most végigviszem. Ha tényleg szívat az Apple, és hiába törlök fájlokat, az azért egy elég erős állítás. Muszáj volt a blog miatt továbbmennem, és a régről ismerős, utálatos takarítási műveletet gyakorloltam. Kerestem a nem szükséges fájlokat.

Egy idő után megérkezett a remény. Igaz, csak 8 bitnyi, de akkor is.

ke_pernyo_foto_2019-03-05_10_01_32.png

Még egy kis idő, és legyőztem a sárkányt: megjelent a szabad hely a sávon, miután jó sok gigát felszabadítottam.

ke_pernyo_foto_2019-03-05_11_26_28.png

A dolog tanulsága számomra az volt, hogy úgy tűnik, az Apple jó sokat várt, és hagyta, hogy apróságokkal (nem nyomtam fel mostanában nagy dolgokat) töltögessem fel az iCloudot, jócskán 50 giga fölé, mikor elkezdett riasztani. Ezután pedig a minimum félreérthető 50GB / 50GB jelzéssel szivat, amikor az inkább 53 GB / 50 GB. Ilyenkor már nem kis munka felszabadítani elegendő helyet, miközben pont akkor kell egy másik eszközön is elérni egy dokumentumot (ami ugye nem szinkronizál automatikusan), pont akkor jönne egy levél, stb. Úgyhogy mit tesz az ember? Vált, felfelé.

Az Apple üzletpolitikája a szolgáltatások üzletág fejlesztésére irányul 2019-ben. Az Apple folyamatosan profitnövelésre van beállva, amit csak úgy tud elérni, ha te, meg én, többet fizetünk. iPhone-ért, tárhelyért, mindegy. Ilyen kis trükkökkel lehet ezt elérni.

Ja, a másik, amit a napokban tapasztaltam. Bementem az Apple ID-m beállításai közé, és ott láttam ezt a felszólító, kicsit már-már paprikás hangvételű sort:

ke_pernyo_foto_2019-02-14_14_13_38.png

Kiderült, hogy nem, nem maradtál el semmivel, csak így próbálnak neked eladni Gift Card-ot.

ads.png