Amikor először meglátjuk, hogy az Apple eltörli a “Do Not Track” funkciót a Safariban egy “Intelligent Tracking Prevention” nevű másikra, úgy érezhetjük, hígul a limonádé. Most tényleg, tegye fel a kezét, aki szerint nem az ordít a két kifejezésről, hogy egy korábbi szigorú nemengedem szabályt cserélnek fel egy "intelligens”, vagyis válogatós, helyzettől függő tiltásra. A mindig tiltást cserélik bizonyos esetekben-re?

Nem, épp ellenkező a helyzet.

A Do Not Track funkciót nem az Apple találta ki. 2009-ben javasolta először a használatát három kutató, mint eszközt arra, hogy a weboldalak láthassák, ki nem szeretné, ha követnék a viselkedését. Az egész borzasztó egyszerű, valójában egy header változót jelöl: a DNT változó értéke lehet 1, ekkor a user nem szeretné, ha követnék. Lehet 0, amennyiben beleegyezik a látogató a követésbe, és olyan is van, hogy a változó nem determinált, ekkor a látogató nem tett a követésre utaló kérést.

A Do Not Track olyan elegáns, mint egy teázó brit lord: udvariasan kér, jelzi az indíttatást, majd várja, hogy tartsák tiszteletben az óhaját. Aztán a lord nagyot néz, mint Brexit után a white trash - nemhogy leszarja mindenki a DNT változóját (Google, Facebook, Twitter, mindenki), sőt. Sokan kifejezetten elkezdik felhasználni ezt fingerprinting metódusokban.

Ja, plusz változó? Köszi, ez is plusz adat.

Tehát épp az ellenkező hatást éri el a DNT, mint amire tervezték.

A DuckDuckGo felmérése szerint az USA-beli felnőttek 23 százaléka kapcsolta be ezt a funkciót, viszont azok közül, akik bekapcsolták, kevesebb mint 60 százalék volt tisztában a Do Not Track engedékenységével. Vagyis hogy semmire nem kötelez senkit.

Így aztán az Apple meg is szünteti a kontraproduktív headert, helyette ráfekszenek az Intelligent Tracking Prevention-re, ami már nem udvariasan kér. Egy machine learninget is használó megoldásról van szó, aminek során statisztitai adatokból kiszűrik, mely domaineknek van lehetősége a felhasználók követésére, majd kiszűrik azokat a first party sütiket, amikkel megvalósítják ezt, majd blokkolják ezeket a sütiket.

Csak míg korábban volt egy 24 órás ablak, amin belül ha visszatértél ugyanarra a weboldalra, akkor a hirdetést kezelő szervernek még lehetősége volt az általa elhelyezett sütit elolvasni, így téged visszatérő vendégként kezelni, addig mostanra már minden reatargeting eszköz megszűnik. Egyszerűen azért, mert a hirdetéskezelőnek lehetősége sem lesz elhelyezni azt a bizonyos sütit, hacsak a felhasználó nem járult hozzá ehhez. Bővebben itt.

Az EU a GDPR-ral átláthatóságot és szabad akaratból előre beleegyezést rendelt el. Az Apple a saját böngészőjének határain belül megpróbálja blokkolni a létező gyakorlatokat, és egy vírusíró-vírusirtó játszmában elindulni.