Kemény év van a cég mögött, legalábbis az ezt megelőző évekkel összehasonlítva. 2018 sokszor és sokféleképp földbe próbálta döngölni Tim Cookot és csapatát, és ha végigvesszük ezeket a meccseket, azt látjuk: a csatákat legtöbbször nem a cég kezdeményezte. Amit lehet úgy érteni, hogy nem ők a hibásak, de én nem így értettem: elvesztettek egy jókora kezdeményezőkészséget. Csak löki őket balra-jobbra a hullám időnként, de azért közben kirajzolódik a cég saját útja.

1. Trump

A cég számára a legnagyobb kihívást Trump jelentette, aki kínai védővámokkal fenyegette a céget, valamint félre nem érthető utalásokat tett rá: szeretné, ha az Apple a gépet az USA-ban gyártaná. Az ügy pikantériáját az adja, hogy az Apple korábban már gyártotta a saját számítógépeit az USA-ban, egy katasztrófa volt, pedig Steve Jobs nagyon nyomta. Aztán feladta, és felvette Tim Cookot, hogy szervezze meg a nemzetközi beszállítói láncot és gyártást.

Trump pedig pont azt az embert akarja rávenni egy lehetetlen vállalkozásra, aki azért lett végül az Apple vezetője, mert kihúzta abból a lehetetlen vállalkozásból a céget.

Akit bővebben érdekel a téma, ezt a New York Times cikket ajánlom, amiből megtudjuk: Jobs vágya az volt, hogy az Apple is úgy működjön, mint a Ford, ami eredetileg Detroitban szerelte össze az autóit. Jobs japán mintára alkotta meg a gyárat, ami elvileg hibátlan alkatrészek just-in-time érkeztetésével működött volna. Sikertelen volt.

A 90-es évek óta alakul ki a gyártási lánc Kínában, ahol egyetlen iPhone gyárban 450 ezren dolgozhatnak. Sem a kialakult, több évtizedes szállítói láncot, sem a munkaerő-igényt nem lehet visszaimportálni az USA-ba, ez a helyzet. És ha Cook akarná, akkor is ott van az a tény, hogy végül ő volt, aki kivitte az egészet.

2. Tablet = PC, csak jobb

Az Apple évek óta mantrázza, hogy az iPad lehet az új számítógéped. Van hozzá billentyűzet, osztott képernyő, meg Slide Over, meg bikaerős ARM alapú hardver. Mi nincs hozzá? Egér vagy trackpad, olyan feladatokhoz, ahol ez jobban működne, nincsenek szabadon kezelhető ablakok, nincsenek teljes funkciókat kínáló alkalmazások, szinte csak light verziók.

hyper-ipad-pro-usb-c-hub.jpg

Miközben a piac egyre inkább kívánja, hogy megvalósuljon a “majdnem asztali” érzés tableten is, hiszen a power megvan hozzá, csak egy olyan operációs rendszer kell, ami se nem asztali, se nem iOS. A Microsoft a Surface Próval az asztal felől közelít ehhez az eszményhez, az Apple pedig az iOS felől vánszorog, de ideje lenne jövőre egy nagyot lépni egy padOS-sel.

Itt írtam bővebben, miért.

3. Hangvezérlés

Nagyon fontos piaci trend, hogy a hangunkkal vezéreljünk egyre több dolgot. Nem csak hangerőt, nem csak zenét, de a naptárat, emlékeztetőket, leveleket írunk, üzeneteket olvastatunk fel. Keresünk Wikipedián, számoltatunk, átváltunk.

Minden nagyobb cég kijön saját beszédfelismerővel, hangszóróval, tele mikrofonokkal. Az Apple előnye itt, hogy a vásárlóik általában márkahűek, így nemcsak a HomePod mikrofonjai, félelmetesen hatékony szűrő algoritmusai dolgoznak azon, hogy meghalljanak, de ott van valahol az iPhone-unk, az Apple Watch-unk, amik mind szintén átadhatják a HomePodnak a kérést, ha úgy érzik, rá tartozik. MINDENHOL meghallanak. És jövőre tuti egy csomó új képességet kap majd a Siri, amivel elérhetünk akár appokat is.

img_0195.jpg

Szóval miközben a piac az asszisztensek fejlettségét hangsúlyozza, és ezekben rohan előre, az Apple az integrációt és a hangminőséget tarja fontosnak. 2018-ban kiderült, hogy ez még nem elég, de már egy jó alap lesz. Azért közben a konkurencia is rámászik a nyitva hagyott pozícióra, most az Echo, később pedig minden Alexa-kompatibilis hangfal tudja majd az Apple Music-ot…

4. Magánszféra

És ahogy a fenti harc halad, úgy lesz egyre parább a lehallgatásunk ténye. Napról napra jönnek a horror sztorik kiadott vagy ellopott Facebook adatokról, valamint 1700 darab, rossz helyre küldött Alexa hangfelvételről.

Ahogy az Apple általános megítélése javul a privacy területén, úgy várható, hogy a hangfelismerők / potenciális lehallgatók korában inkább őket szeretné választani több ember. Így lehet beszívó hatása a HomePodnak is, csakhogy egyelőre a magas ára miatt olyan nagyon nem keresett termék.

Mindenesetre a magánszféra az Apple egyik bástyája volt 2018-ban, és várható, hogy erre még ráerősítenek. A privacy egy termék lesz a jövőben, amit ugyanúgy el lehet adni, mint egy telefont, és az Apple a piacvezető gyártó.

5. Mobilkamera

Ezen a téren az Apple mindig is élen járt, Az iPhone XS videófelvételei, kezdve a színekkel és felbontással, folytatva az ellenfény-kiszűréssel és félelmetesen szép éjszakai felvételekkel, végül pedig a felvételeket jellemző jó hangminőséggel, alig hihetőek. A piac azonban kezd szétválni, mert míg a videófelvételben az iPhone erősebb, megjelent a Mate 20 Pro háromlencsés mobil, ami viszont éjszakai fotókban és széles látószögben ver rá az Apple-re.

Jókora lencseháború jön tehát, mindenki másra használja majd a specializált sokelemes rendszert, amit megspékelnek az AI-vezérelt képfeldolgozással, ennek köszönhetően pedig soha nem látott képminőséggel.

6. Áremelés

Amiben az Apple továbbra is kérlelhetetlenül piacvezető: az árak meghatározása. Emelik, új ficsörökre hivatkozva, a régi, olcsóbb termékeiket meg sorra szüntetik meg. A versenytársak meg mennek utánuk, csúcskészülékeiket folyamatosan valamivel az Apple árai alá pozicionálva, közben folyamatosan a magas árak miatt támadva a céget. Groteszk helyzet alakult ki: képzeljük el, hogy ma egy 500 forintos espresso árán nevetne egy sarki kávézó, aki 250-ért is tudja adni az italt (amennyiben van elég vodkaivó esténként, de hát miért ne lenne). Most képzeljük el, hogy a csúcseszpresszó-készítő kisiparos 500-ról 900-ra emeli az árat, mire a sarki boltos 650-ért kezdi el árulni a kávét, ugyanúgy szidva a vásárlóinak a máshol tapasztalható irracionálisan magas árakat.

Eddig a végfelhasználói piac jól fogadta a dolgot, de az idei iPhone-oknál valami megtört. Újra és újra jönnek a pletykák csökkentett megrendelésekről, szóval úgy tűnik, az Apple legalábbis elszámolta magát, és beleszaladt a pofonba. Közben pedig jönnek alulról a Xiaomi és Huawei eszközök, amik nem állnak be a kávés versenybe, viszont egy óriási lyuk betömésére van lehetőségük.

7. Részvény

Az Apple részvényeinek értéke 149-es mélyponton, az októberi 233 dolláról esett idáig a papír. Köszönhető ennek minden fent említett körülmény, a cég kedvezőtlen kínai és indiai piacot megdolgozó lépései csakúgy, mint a folyamatban lévő peres ügyei, többek között a Qualcommal.

És persze ott vannak a különféle gate-ek, amikor a cég hibás vagy nehezen megmagyarázható módon gyárt le valamit, amit aztán sokszor elég rosszul kommunikálnak le, “így jártál” hangulatban. Mint most, amikor többen észrevették, hogy az iPad Prójuk kerete nem egyenes, mire a cég azt felelte, hogy ők baromira odafigyelnek a gyártásra, ez pedig nem hiba, mert

tovább már nem fog hajolni.