Múlt héten - amíg én pár napot ejtőztem -, az Apple átlépte az 1000 milliárd dolláros piaci kapitalizációt, vagyis a részvényeinek összértéke éppen ekkora összegre rúgott. Jó negyedévet zártak, így gyorsan feltornászták magukat a tíz a tizenkettedik hatványáig, amivel ugyan semmilyen célszalagot nem szakítottak át, mégis egy régóta várt rekordot döntöttek meg. És húztak el a 889 milliárdos Amazon, a 851 milliárdos Alphabet és a 830 milliárdos Microsoft elől.

Az Apple részvényeinek életében sok hegymenet és szabadesés volt, ahogy a cégnek is megvoltak a maga fekete és arany időszakai. A lenti videó fontos, az egész nagyjából itt kezdődött, nem a híres garázsban, ahol Woz és Jobs összerakták A Gépet. Ez a billió dolláros cég nem ott alakult, hanem 1997-ben, amikor Jobs visszatért, és nagyon keményen elkezdett dolgozni a cég egyszerűsítésén, és feltette az igazán fontos kérdéseket.

What drives us every day?
What makes our hearts sing?
How do we help our customers achieve their dreams?
What is our core value?
What do we stand for?
What is our place in the world?

Amiről lehet azt gondolni, hogy bullshit, de ezekbe a nagyon fontos bullshitekbe kapaszkodva dolgozta ki a belét sok ezer ember, ők akkor úgy érezték, hogy végre értelme van mindennek. Amit ők éreztek, mindannyian szeretnénk megtapasztalni, és valójában ez az, amit szinte mindenki hiányol.

Persze ettől még nem jött azonnal az áttörés. A Bloombergen találtam egy remek grafikont, ami az egyes események mellé rajzolja ki a piaci kapitalizációt. A grafikon korszakokra is osztja a cég életét, a legutolsó, máig tartó éra leginkább az iPhone konkurenciáinak erősödéséről szól, valamint a felhőszolgáltatások és az órák megjelenéséről.

Laikusként azt gondolnánk, hogy az olyan események, mint egy első iMac vagy iPod hatalmasat lendített a cégen, de valójában a görbe szinte meg sem moccan ezekre az utólag baromi fontos bemutatókra.

ke_pernyo_foto_2018-08-05_20_19_58.png

Persze az iPhone nagyon meglátszik ezen a grafikonon, és az iPhone 3G az iPaddel együtt egy stabil növekedésre helyezte a vállalatot. Steve Jobs halálát egy masszív növekedési pálya követi, aminek a csúcsán az iPhone 5 található, és rögtön utána zuhan minden: Tim Cook elnézést kér az Apple Maps hibái miatt. A cég nem szokott elnézést kérni, így ez az esemény szinte pánikként söpört végig, annak ellenére, hogy egy térképes appról beszélünk.

Soha többet nem kér elnézést egy program miatt, az hétszentség.

De komolyra fordítva a szót: világosan látszik, hogy Tim Cook végül a legmegfelelőbb ember volt a legmegfelelőbb időben. Az ő stabil és kiszámítható vezetése kellett ahhoz, hogy a megindult Apple-szekér végül ne térjen le az útról, hanem gyorsuljon tovább és tovább.