Az iPhone esetében az Apple a busy emberre méretezett. Az információra, hatékonyságra éhes gépre. Végül csodálkoztak - maga Tim Cook mondta el nemrég -, hogy mennyire félremegy a szándék azáltal, hogy az emberek túl sokat használják a telefonjukat. Mert az okostelefon a résekbe szivárgott be: az unatkozó ember volt a kedvenc tápláléka, aztán miután azt az időt elfoglalta, elfoglalt egyre többet, a korábbi időtöltések kárára. Minél fiatalabb volt az áldozat, annál könnyebben haladt, ugyanis a technológiai fejlesztések legnagyobb részénél sosem gondolnak a gyerekekre.

Az AR fejlesztésnél más a helyzet. Az unatkozó ember meghalt, rá már nem lehet ruhát húzni, viszont van egy embertípus, egy humánprofil, ami egyelőre kiaknázatlan. Mert nem létezik. Ez az önjáróautó-utas.

dims.jpg

Az ő ideje nem kihasznált, már amennyiben teljesen önjáró technológiáról beszélünk. Persze nyomogathatja az okostelefonját, de lehet kitalálni ennél jobbat is.

Honnan indultunk? Az Apple önjáró autóprojektjéről egy időben sokat lehetett hallani. Azok alapján pedig, amit hallottunk, kudarcnak tűnt a dolog. Tárgyalások a BMW-vel és a Mercedesszel, ahonnan kosarat kaptak a túl nagy kontroll igénye miatt. Saját üzem, óriási team, lecserélt vezetők, végül feloszlatás. Aztán a hír, hogy a cég csak a szoftverben érdekelt, amennyiben autóról beszélünk.

Egy cég, ami eddig a szoftver és hardver egységét hirdette, az egyik szálat elengedte. És valahogy mindenki érezte, hogy a CarPlay nem az a termék, amire fel lehet húzni egy “önjáró autós szoftver” projektet. Az is egyértelmű volt ugyanakkor, hogy magát a vezetést irányító algoritmusokat sem Cupertino fogja fejleszteni, autós projekt nélkül.

Valami volt a fejükben, csak azt nem tudtuk, mi.

Ugyanezt éreztem, érzem az AR / VR törekvésekkel. Noha egy növekvő iparágról van szó, idén 22 millió, 2022-re várhatóan 120 millió éves eladott headsettel, mégsem érezzük, miért nevezi Tim Cook “óriásinak” ezt a fejlesztési területet. Asztalon játszanak LEGO-házakkal, újrafelfedezik az AR sokéves előnyeit, amiket végre kimaxolva, tökéletesítve lehet megszólaltatni. A pletykák szerint ráadásul a cég 2020-ban egy szemenként 8K-s kijelzővel megáldott AR / VR headsetet tervez piacra dobni.

apple_patent_video_goggle.jpg

És én valahogy mégsem tudom, hogyan teszi mindenki fejére az Apple ezt az izét, és mire építik azt az önbizalmat, amivel ARKit-et adnak ki, így pedig gyakorlatilag megkerülhetetlen szereplővé teszik magukat a következő évtizedre ezen a területen.

Aztán elkezdtem sejteni, végül egy Apple-szabadalom győzött meg arról, hogy igazam lehet. A cég tényleg azt tervezi, hogy az autóban utazókat szórakoztatja. Például egy zombitámadást imitálva, amiben az autónk egy elpusztult városban furikázik, körben a szörnyek, és ahogy az autó fékez, gyorsul, úgy alakítja körülöttünk lévő alternatív valóságot a szoftver.

screen-shot-2018-04-02-at-12-14-11-pm.png

De ez a jéghegy csúcsa, a gyerekeknek - és a mindnyájunkban élő gyerekeknek - szóló rész. Ami egy autóban sokkal inkább evidens, és gyakorlati jelentőséggel bír, az az AR, amiről az Apple is úgy nyilatkozott: sokkal fontosabb lesz, mint a VR. A környezet pontos észlelése mellett rétegeket húzhatunk a valóságra körülöttünk, autóból láthatjuk a mellettünk elhaladó üzleteket, a kínálatukat böngészhetjük, a kocsmában a sörakciókat látjuk, műemlékekről olvashatunk, meg most el sem lehet képzelni, miket találnak ki a fejlesztők az ARKit keretében a következő években.

A világ legjobb térképét fejleszti az Apple saját bevallása szerint, olyan technológiával pásztázva a várost, ami meghaladja az átlagos városfotózó autók képességeit, szeretnének mindenkinél pontosabb képet kapni a környezetről, és mindenkinél pontosabban tudni, hol van egy bolt bejárata. Headseteket fejlesztenek, valamint fő szoftveres célkitűzésnek az AR-t, vagyis a környezetünkre húzott réteget nevezték meg. Mindez nagyon szépen belepasszol az autós szoftver projektbe, amiről eddig azt sem tudtuk, micsoda.

Most már sejtjük. Egy újfajta unalom, a vezetés nélküli vezetés óráit szeretnék élménnyé változtatni. És ehhez nem kell előzetes szerződés az autógyártókkal, és nem is kell kockáztatni semmit. Ha az önjáró autós törekvések valamiért zsákutcába futnának, nekik akkor is ott van egy működő ökoszisztéma, amit bátran lehet használni egészen másra is.

Bámulatos, ahogy a cég elkerüli a minimális kockázatokat is, ilyen tőkeerő mellett ez legalábbis különös stratégia.