Nem igaz, hogy a jó nem győzedelmeskedhet a gonosz fölött. Csak az angyaloknak is úgy kellene szerveződniük, mint a maffiának.

Kurt Vonnegut gondolatát vehette példaképének az Apple, amikor létrehozta legújabb művét, a szerviznek tűnő végtelen ciklust, mintegy a valóságban is bemutatva az egyik programhibát.

Az történt, hogy

A Linus Tech Tips nem éppen egy kicsi Youtube csatorna, Linus Sebastian - aki, valljuk be, egy tipikus guy wit a punchable face - ezen videója már 2 millió megtekintés felett jár. Azt láthatjuk, hogy miután a tech témájú teszteket is készítő vlogger eltörte az iMac Próját, elküldte azt az Apple szervizébe, hogy garancián kívül, pénzért javítsák meg, ezután pedig

  1. a szerviz visszaküldte a gépet javítás nélkül
  2. állítólag arra az indokra hivatkoztak, hogy ők sem kapnak alkatrészt a központtól
  3. azt javasolták, Sebastian keressen meg egy külsős szervizt, akit talán kiszolgál az Apple (mármint ők)
  4. Sebastian megkeresett egyet, akik azt mondták, nem rendelhetnek ilyen alkatrészt, mert a rendelést az Apple egy bizonyos “Apple Pro” licenchez köti
  5. nem tudni, mi az az Apple Pro licenc, még nem létezik

Tökéletes bürokratikus útvesztőnek álcázott végtelen ciklus! Ezután ugye újra az Apple szervizéhez fordulhatsz, akik megint külsős szervizhez irányítanak, akik megint nem rendelhetik meg az alkatrészt, és így tovább.

És ha azt gondolnánk, hogy az Apple szervize ezen mutatvány mellett egy szerény és visszahúzódó, a tevékenységeiért finoman elnézést kérő entitásként szerepel a piacon, lássuk a másik hírt, az

Apple beperelte az egyik külsős szervizt, mert nem tőle rendelt alkatrészt, de elvesztette a pert

című nagysikerűt.

Egy norvég szervizről van szó, akit a cég megkeresett, hogy Kínából rendelt kijelzővédő üveggel szereli fel a hozzá javításra beérkező iPhone-okat. Ez ugye egy elég bevett mutatvány a világ minden pontján, és ha a szerviz, aminek semmi köze az Apple-höz, az ügyfél beleegyezésével olcsóbb, utángyártott komponenssel javítja meg a telefonokat, ahhoz a jelenlegi ismereteink szerint.

senkinek semmi köze.

Az Apple azonban korábban is tett rá utalásokat: nem teljesen érzi úgy, hogy a vásárlással az ügyfelek teljes kontrollt élveznek a termékeik felett. A legdurvább ilyen eset volt, amikor feltették a zenéim közé a U2 legújabb albumát - ezt nem lehet megbocsátani -, most pedig azt állították a per során, hogy

az ilyen utángyártott alkatrészekkel az iPhone elveszíti iPhone jellegét.

Ami igaz is lehet, hiszen elképzelhetjük, hogy a folyamatos cserék után, miután már berendeléték a kínai vagy koreai alaplapot, processzort, kijelzőt és akksit, házat és kamerát, a végén az iPhone valahogy így néz majd ki:

which-cheap-smartphone-should-i-get-samsung-galaxy-s3.jpg

De mi van, ha csak egy kábelt cserélnek? Vagy egy előlapi üveget? Tényleg megváltozik az egész készülék, és egyáltalán, romlik az Apple megítélése? A bíróság szerint nem, a pert elvesztették.

Amit nyertek, az egy szerviz-szabadságharc. Ők ugyanis most összefogtak, a fenti videót készítő srác felszólított minden szervizest, akit az Apple perrel fenyeget, hogy írjon neki, összeköti őket olyan ügyvédekkel, akik számukra is megnyerik a pert. És kérte, hogy senki ne menjen bele a peren kívüli megoldásba, és álljon le a szervizelési gyakorlataival: a cég pont erre játszik, és csendes, beletörődő hangulattal alakítaná a világot olyanná, amilyen számára a legmegfelelőbb.

Hogy csak tőlük rendeljenek. Aztán ha tudnak, majd küldenek alkatrészt.