It's that time of the year again, megint jönnek a Project TITAN-os pletykák.

A legújabb például az, hogy a fejlesztés végcélja mégsem egy eladható platform, inkább egy teljesen házon belül tervezett autó - állítja Robert Cirha, a Guggenheim elemzője. Úgy véli a cég antréja az autonóm autók piacára a jelenlegi körülmények között a legjelentősebb AI projektjük lehet.

Érvelése alapján azért valószínűbb a saját autó felé visszakanyarodás, mivel az egész cég üzleti modellje egy vertikálisan integrált beszállítóhálózaton alapul, igen valószínűtlen, hogy az ökoszisztémáját minden tekintetben irányítani akaró Apple akár csak moduláris, harmadik félnek értékesített AI formájában is kiadná az irányítást a kezéből.

autonom_banner.jpg

Cirha úgy fogalmaz, hogy ők arra számítanak, hogy az Apple a következő 1-2 évben vagy mindent beletol a projektbe, vagy teljesen leállítja a TITAN-t. Ők inkább az előbbire voksolnak, amit leginkább a technológiai diszrupció és már csak az ezzel elérhető piac puszta méretének vonzerejére alapoznak.

Aki nem emlékezne, eredetileg is a saját autó volt az elemzői konszenzus már 2015-ös kezdetektől, de 2016 legvégén futótűzként szaladt végig a neten annak a híre, hogy az Apple mégsem saját autót fejlesztene, hanem értékesíthető platformot. Sőt, még az is felmerült, hogy az Uberrel és a Lyfttel szállnának versenybe, akár a kínai Didi Chuxing-gal szövetkezve is.

Persze ha az irányváltás valós, az azon felül, hogy az ellátóláncok és excel-táblázatok szürke eminenciásának lelkét simogatja (már ami az ökoszisztéma kontrollálását illeti), nem lesz majd éppen zökkenőmentes. A legnagyobb akadálynak jelenleg a gyártókapacitás hiánya tűnik ami viszont vagy egy felvásárlással vagy pedig partnerkapcsolatokkal lenne áthidalható (ez utóbbi sikerpotenciálját a BMW és a Daimler tárgyalások kudarca jól fémjelezte eddig).

Arról nem is beszélve, hogy itt a termék életciklusa lényegesen hosszabb lesz, hiszen nem várható el mindenkitől, hogy lecserélje 2-3 évente az autóját - a személygépjárművek piaca más dinamikával működik. Míg az Apple 7 év után elavultnak minősíti Mac-jeit és egyéb termékeit, az autógyártók sokszor évtizedekig kínálnak alkatrészeket és támogatást, így az szupporthálózatot is jelentősen bővíteni kéne.