Pár hete még csak annyi pletyka terjengett, hogy az Apple idén iPhone 7s és iPhone X néven is piacra dob új telefont, utóbbiba sűrítve azt a temérdek új ficsört, amiről már hónapok óta hallunk. Vezeték nélküli töltés, írisz-szkenner, hajlított, sarkokig tartó AMOLED kijelző, képernyőbe rejtett Home gomb és kamera, ilyenek.

Már akkor lehetett érezni a veszélyt, amit meg is említettem: ha lesz folytatása a 7-es sorozatnak, és ezt elkülönítik a ficsörtelefontól, akkor nyilvánvaló, hogy a ficsörtelefon drágább lesz, mint eddig bármelyik modell.

A Mac Otakara blog, ami több pletykában is igazat hozott le a múltban, most azt írja, tényleg erre készülhetnek. Ezer dolláros árkategóriát emleget a blog, habár nem egyértelmű, hogy itt az alapárról van-e szó, vagy valami középértékről.

Ez a mai Apple dollár - Apple forint árfolyamon 390 ezer forintot jelent.

Akármennyire is a szánkhoz kapunk, legfeljebb tettetjük a meglepetést: ugyanez történt a MacBook Prókkal is nemrég. Az Apple kifejlesztett egy új ficsört (Touch Bar), amit _nem_ arra használt, hogy a meglévő termékvonalat versenyképesebbé tegye, hanem hogy új termékvonalat alkosson, ami árban és képességekben is kiemelkedik a korább termékek közül. 

Ez olyan, mint a gumicukor. Ráteszed egy számegyenesre, a bal oldalát az addigi legolcsóbb, a jobb oldalát a legdrágább Apple-termék árára helyezed az adott termékcsaládból. Most fogod a gumicukor jobb oldalát, és elkezded nyújtani jobbra, az egyre magasabb árak felé. A bal kezedet nem mozdítod, tartod a gumicukrot, hagyod, hogy nyúljon. Itt lesznek az alap Apple-cuccok: iPhone SE, MacBook Air 128,  iPad mini. A jobb kezednél vannak az új, vágyott termékek: iPad Pro, MacBook Pro Touch Bar, iPhone X. Nem csalás: továbbra is költhetsz ugyanannyit Apple-termékre, mint addig, de van lehetőséged, hogy sokkal többet költs.

11427759_984874674886520_1300704369608078888_n.jpg

Fotó: Cukorka

A bal kezednél lévő termékek érthető módon egyre “elavultabbak”, de nem a szó hagyományos értelmében. Hiszen a hardvereik képesek kiszolgálni az Apple ökoszisztémát, akadás nélkül, évekig. De egyszerűen egyre kevésbé arra vágyik az egyszerű vásárló, egyre inkább az új ízekből venne egy falatot.

A gumicukor megnyúlik, laposabb lesz, ahogy széthúzzuk. Ez jelenti a vásárlói tömegeket. Eloszlanak, egy részük az alacsonyabb, más részül a magasabb árkategóriából válogat. De ha az Apple számítása bejön, egyre többen vándorolnak át a bal kéztől a jobb kéz irányába, például a Touch Bar és az iPhone X ficsörei miatt. Eleinte ellenállnak, aztán lassan beadják a derekukat, és kifizetik a néhány százezer forinttal többet (nyilván nem Magyarország a fő felvevő piac ebben a relációban). Ha kellően sok ember vándorol jobbra, a bal oldali csökevényt egyszerűen levághatja Cupertino, és voila.

Megvalósult az árszintemelés, vagyis az árrés-turbó az adott termékcsaládon.

De ne aggódunk, egyelőre még elég sokáig nem érdeke az Apple-nek, hogy elvágja a gumicukrot. Lehet, hogy sosem lesz érdeke. Csak épp azok, akik belépő szintű Apple-cuccot vesznek, kevésbé érzik majd azt a privilégiumot, amit korábban. Nem egy szűk, minőségi rétegből válogatnak, hanem egy sokkal szélesebb, élesebb határvonalakkal szabdalt mezőről.