2015. június 30-án rajtolt el 110 országban az on-demand zeneszolgáltatás, ami mára 15 millió fizető felhasználót tud magáénak. Bár a Spotify közel a dupláját, azt se tessék elfelejteni, hogy az 8 éve elérhető Európában, és az észak-amerikai kontinensen is már vagy fél évtizede.

apple-music-vs-spotify-2.jpg

Persze az indulás nem volt zökkenőmentes. Az eleinte átláthatatlan dizájn és felépítés (most akkor ezt streamelem vagy a telefonomon lévő zenét látom?) sokak kedvét elvette az egésztől. Az iOS 10-ben persze ez teljesen átalakul kívülről is, belülről is: a letöltött zenék külön szekciót kapnak és a Connect nevű közösségi funkciót is a háttérbe tolják (khmm.. a Pingre emlékszik még valaki? hehehe).

Aztán ott volt a Taylor Swift vezette jogdíj-cirkusz is, aminek végül az lett a vége, hogy Eddy Cue-ék engedtek és Cupertino azóta fizeti a royalty-t a próbaidőszak alatt lejátszott számok után is. Közben már érik az újabb, friss-ropogós botrány is:

a Spotify ugyanis most azzal vádolta meg az Apple-t, hogy az App Store elbírálási folyamatát a konkurencia hátráltatására használja. 

Történt ugyanis, hogy nem rég úgy döntöttek, hogy mostantól az Apple-ön keresztül nem lehet majd előfizetést venni. Azoknak sem kellett több, jól felrúgták a szaros vödröt és visszautasították az update közzétételét. 

A problémájuk az a 30 százalékos jutalék, amit az Apple levesz bármilyen az In App Purchase metódussal értékesített előfizetés árából. Ha nem akarnak pénzt veszíteni, így kénytelenek 13 dollárért adni a szolgáltatást, ami pont három dollárral több, mint az Apple Music havidíja, vagy a cégtől közvetlenül vett előfizu ára.

Cupertino persze nem tartott senki fejéhez csőre töltött pisztolyt, hogy használja az ő számlázási rendszerét, de a szabály szerint ha azt nem, akkor másmilyet sem - ez minden ilyen esetben így van. Csak el kell olvasni az App Store szabályzatát, ami pontosan leírja, hogy az alkalmazások nem tartalmazhatnak gombokat, külső linkeket vagy felhívásokat, amik bármilyen nem-IAP vásárlási mechanizmusra utalnak, vagy irányítanak.

Ez már ősidők óta így van, szakállasabb olvasóink talán még emlékeznek a cég és az Amazon, illetve a Barnes & Noble könyvkiadó közötti ügyre öt évvel ezelőttről. Az Apple egyébként ezúttal igyekszik oltani a tüzet kicsit, a közelmúltban bejelentették, hogy megfelezik a százalékot, de a Spotify szerint ez csak ragtapasz egy nyílt törésre.

Ja és arról még nem is beszéltünk, hogy a Wall Street Journal szerint az Apple a Tidal felvásárlására készül. Szóval nem ült le az élet az Apple Music környékén.