Nyolc éve indult az Appleblog. Azóta láttunk pár dolgot.

Láttunk blogokat, amik belső informátoroktól szívták le a pletykákat, hogy végül egy nagy szerkesztőséggel, komoly gárdával működő lappá nőjék ki magukat.

Láttunk bloggereket, akik magányos farkasok maradtak, és vagy bedarálták őket az életük egyéb ügyes-bajos dolgai, vagy megmaradtak csendes szakértőnek, megmondóembernek, akit nem az olvasottság hajt.

Láttunk eladásvezérelt Apple-oldalakat, amik már majdnem olyanok, mintha az Apple saját blogjai lennének, a függetlenség ígéretével. Amíg ezek az oldalak működnek, nincs szükség rá, hogy Cupertinóban fáradjanak ezzel.

Láttunk olyan humoros, könnyed oldalakat, mint a Macenstein, ami fénykorában a kedvencem volt. Sajnos nem élte túl, én nem is értem, hogy miért. Nagyon szükség lenne ilyen oldalakra, mi az Appleblog (feat. Almalé és Kungfu) megpróbáltunk valamennyi szellemiséget átcsempészni tőlük, hozzánk.

Szóval láttunk sokmindent. De olyan ámokfutást, mint amit a Motor Trend  húzott múlt héten, még nem.

Nem az volt az ámokfutás, hogy lehoztak egy Apple Car-os cikket.

Nem is az, hogy ebben gyakorlatilag összegezték a korábbi év pletykáit, lehetőségeit, és az Apple valószínűsíthető szerepét az autóiparban. Hogy leültek pár szakértővel, és eljátszották, mintha az Apple őket bízta volna meg az autó elkészítésével.

A baj az, hogy ezt az egészet úgy tálalták, mint egy exkluzív sztorit. Tweeteltek ilyeneket a cikk megjelenése előtt:

mtapplecartease1_r.jpg

Ilyen címlappal nyomták a júniusi lapszámot:

mt_applecar_cover.jpg

Aztán végül egy átalgos tartalommal, és egy ilyen concepttel álltak elő:

apple-car-front-three-quarter-render-1200x797.jpg

kép: Motor Trend

Nem, valóban nem állították, hogy exkluzív tartalmat adnak majd, de félrevezették az olvasókat, hogy azt higgye, igen. Úgy éreztették, hogy információik vannak az Apple Carról, és felkorbácsolták az érdeklődést olyannyira, hogy a végén rengetegen látogattak el az oldalra.

Ez sima kattintásvadászat, etikátlan módszerekkel. Mindennapos dolog álhíroldalak esetében, én is láttam már a Facebookon share-elt "megjelent az iPhone 7, és fantasztikus" című cikkeket. De ez a Motor Trend, hárommillió Facebook-, és háromszázezer Twitter-követővel. És ilyen infantilisen viselkedtek.

Ami ijesztő.

Korábban a nagyobb lapok valóban közölhettek exkluzív infókat az Apple-ről. Emlékezzünk a Gizmodo iPhone 4 szivárogtatására, amikor a lap megszerezte és kipróbálta a cég elveszett prototípus-telefonját. 

Ma már nincsenek ilyen sztorik. Ha mégis, lehet, hogy egy faluvégi blogger jut hozzá valamilyen exkluzív tajvani renderelt szarhoz, amit büszkén mutogat a világnak (francba, hogy nekünk még nem volt ilyen). Az izgalom is alábbhagyott, noha egyre több Apple-júzer van mindenfelé, egyre kevésbé jelent hype-ot egy-egy új termék körüli találgatás. Ez nem azért van, mert az Apple többé nem izgalmas. Dehogynem. Van itt autógyártás, mindenféle új szolgáltatások, okosóra, ami pár éven belül igazán szuper termék lehet. Csak nincs már show. Nézzetek vissza egy pillanatra:

Ez a humor, ez a frissesség nincs már meg a falakon belül, és ez rányomja a bélyegét az egész közösség hangulatára.

Ilyen környezetben a Motor Trend is azt látta, hogy egy sima Apple Car összefoglalóval nem jut messzire. Ehelyett eljátszották, mintha 2010 lenne. A végén pedig bemutatták ezt a szörnyet, ami nagyjából rosszabb, mint bármelyik korábbi rajongói concept.

A cikk megjelenése után persze felrobbant az internet. A szerkesztők fejét követelték a kommentelők. Akik tudjátok, hogyan reagáltak? Örültek, hogy elérték a céljukat. Hogy felforgatták az állóvizet, és olvasókat hoztak a lapnak.

Én nagyon remélem, hogy ez egy egyedi eset, és nem valami új őrület az Apple-pletykák közlésének terén. 

Egyébként a héten már voltak kézzel fogható pletykák is az Apple Car (Project Titan) projekt kapcsán. Mégpedig európai vonatkozásúak.

  • Állítólag egy 15-20 fős berlini laboratórium is részt vesz a fejlesztésben
  • Lehet, hogy az autót végül Bécsben - is - gyártják, az Apple állítólag tárgyalásokat folytatott a helyi gyártó Magnával

Ezeket az infókat NEM a Motor trend szállította.