Mostanában az Apple két dologgal nyűgöz le igazán:

  • a környezetvédelem és a privacy iránti elköteleződésével
  • az árstratégiájával

Utóbbi alatt nem csak azt értem, hogy jól kitalálja, milyen eladási áron tudja maximalizálni a profitot. Persze az is kell, az iPhone árazása és a mobilszolgáltatók megfejése vitte mennyekbe az Apple pénzügyi részlegét annak idején. De itt már többről van szó: ügyes lavírozásról.

Itt írtam arról, hogy a cég képes úgy piacra dobni egy olcsó iPhone-t, és élvezni ennek az előnyeit, hogy közben a hátrányai nem érinti meg őket. Hiszen a telefont nem is ő dobta piacra. Ők csak meghirdették a trade-int, a többi ment magától.

Itt írtam arról, hogy az Apple úgy tudja megnyerni a fekete péntek versenyét, hogy közben nem csökkent árat. Akcióztak helyette a viszonteladók, a saját terhükre.

Most pedig nézzük meg ezt az 50 dolláros Apple Watch Sport árcsökkentést. Miért csökkenthetett árat az Apple? Mert a fentiek után biztosak lehetünk benne, hogy ha az Apple árat csökkent, akkor valójában növeli, és nem csökkenti a negyedéves profitját.

Nem, nem azért, mert csökkentek a gyártási költségek. Nem, nem azért, mert a 20 százalék hatására mindenki ilyen készüléket vesz. Hanem azért, mert az Apple szíjakat is árul.

A keynote-on elhangzott, hogy az óravásárlók egyharmada rendszeresen cserélgeti a szíjakat. Ez óriási hír az Apple-nek, hiszen azt jelenti, hogy szintén prémium áron kínált, valójában sokkal kevesebb vesződséggel és gyártási költséggel előállítható kiegészítők hozzáadódnak az Apple Watch számaihoz, az órák fogyásának többszöröse figyelhető meg a kiegészítők piacán. Amit szintén az Apple ural ebben az esetben.

És oh boy, micsoda árak vannak. Itt egy szíj, ami többe kerül, mint egy alapóra:

screen_shot_2016-03-24_at_09_44_01.png

Az Apple tehát észrevette, hogy a kiegészítők miatt az alaptermék árát lehet csökkenteni, úgy, hogy a végén ők járjanak jobban. Ráadásul a vásárló, aki 50 dollárt megspórol az órán, úgy érzi, megajándékozhatja magát egy plusz szíjjal, mondjuk 100 dollárért. És akkor féláron volt a kiegészítő.

Az árcsökkentés az Apple Watch Sportokat nagyon versenybe hozta. A Pebble vezetője pár nappal a bejelentés után elmondta, hogy az alkalmazottai 25 százalékától megválik. Korábban úgy nyilatkoztak, hogy az Apple piacra lépése nekik is plusz forgalmat generált, de úgy tűnik, hogy mégsem tudnak lépést tartani az óriással, és ha az elkezd árat csökkenteni, akkor végképp nem. Ők sosem tudnak elkérni egy szíjért 449 dollárt, készüljön akár kilenc órán át, mint a Link Bracelet.

Az Apple tehát mindenki másnál jobb érzékkel sakkozik az áraival, és amikor azt gondolod, hogy a bástyával kellene lépnie, a paraszttal lép ki. Egész addig nem érted, amíg a számok őket nem igazolják.

Régen ebben voltak a legrosszabbak. A Lisa azért bukott meg, mert 9995, mai értéken 23.700 dollárért, 6,6 millió forintért árulták. Vagy nézzük meg ezt a szépséget tizennégy évvel később:

sparta.jpg

A Twentieth Anniversary Macintosh akkor, a mai értékre számítva 3,6 millió forintba került. Szintén bukásra volt ítélve, a cég akkor szeretett fejjel a falnak rohanni.

Ma már higgadt, okos megoldásokat látunk, és amit az Apple a saját maga által kihirdetett 50 dollár mínuszt is átragasztja a konkiurenciára.

Szeretnél egy Apple Watch Sportot mindössze 115.990 forintért? Nézz be az iCentre-hez, és válogass.