Hivatalosan is megjelent az Apple órája Magyarországon, amiről korábban már megjelent nálunk egy közepesen lelkes bemutatóvideó:

 

Ebben elmondtam, hogy nekem miért nem jött be az egy hónapos használat alatt, de persze tudom én, hogy nem az enyém az egyetlen szemszög. Sőt. Ennek örömére most leközöljük Az időmilliomos Apuka beszámolóját, aki nagyon megszerette az órát és remek review-t írt a cuccról a felhasználó szemszögéből. Tegyük hozzá: az általa kiemelt jóságok jelentős része nála, az Egyesült Államokban elérhető, míg itthon nem és én is lelkesebb lettem volna, ha az Apple Pay-t vagy a Sirit teljes egészében használni tudtam volna, de tény, hogy ezek a képességek benne vannak az órában, akkor is, ha azt Magyarországon veszed meg.

Jöjjön a beszámoló:

Nem rendeltem meg az Apple órát amikor megjelent. Még csak el sem mentem megnézni az Apple boltban. Használtam már okosórát. Először egy Samsung Gear S-t (Tizen OS), majd egy LG Urbane 2-t (Android Wear OS). Mindkettő a fiókban végezte…

A Samsungnál hiába kerestem, végül nem találtam rá okot hogy naponta hordjam. Az LG-nél találtam néhány remek funkciót, használtam is annak ellenére, hogy 6 napos korában visszahívták.

Karácsony előtt egy hétig kipróbálhattam egy Apple órát. Lelövöm előre a poént: végül ezt kértem feleségemtől ajándékba karácsonyra. Ő nem sejtette hogy én pedig neki vettem egyet. Attól függően, hogy mit várunk el az Apple órától, bukásnak vagy sikernek lehet ezt az első generációt érékelni. A tech sajtó, a geek közönség és a tőzsde nem lelkesedik érte túlságosan, nem hozott sosem látott csodálatos új funkciókat. Amit tud, azt a telefon jobban tudja, lassú, ronda, állandóan töltögetni kell, ráadásul drága is. Legalábbis az általam olvasott cikkekből ez derült ki. Ezzel szemben az Apple milliószámra adja el őket és a felhasználók 96%-a meg van vele elégedve.

0910_apple-iwatch_2000x1125-1940x1091.jpg

Én két telefont használok, egy saját iPhone-t és egy céges Note 5-öt. Egyszerre két okosórát azonban nem szeretnék hordani. Az LG Urbane és az összes Android Wear óra szinte teljesen ugyanazt tudja, néhány hardver funkció különbözhet, de az OS-t nem nyitotta meg a Google [2]. Az Android Wear alapja a Google Now, ami keresés nélkül próbálja kitalálni hogy mikor milyen információra van szükséged. Nem sok értelmét látom hogy itt az okosóra operációs rendszerek közti különbségeket elemezzem. Ha iPhone-od van, az Apple óra a legjobb, ha Adroidod, akkor az Apple óra eleve kiesik. Szerintem a Watch OS mostani állapotában jobb mint az Android Wear, de mindkettő nagyon új még. A Tizen és a Pebble nem tudnak mélyen integrálódni a mobil oprendszerekbe, ők más kategóriában versenyeznek.

Az Apple Watch egy nagyon első generációs termék. Szerintem szívesen fejlesztették volna még 1-2 évig, ha titokban tudták volna tartani és a konkurencia nem előzte volna meg őket láványosan. A sietve kiadott Watch OS 1.0 után öt hónappal érkezett jelentős fejlesztésekkel a Watch OS 2.0. Szerintem az Apple nem elsősorban geek kütyüt, hanem a hagyományos órákhoz hasonlóan divat kiegészítőt próbált készíteni, ami mellesleg sokkal hasznosabb mint az órák és a fitnesz karkötők. Nem a többi okosóra a konkurenciája, hanem a csupaszon hagyott csuklók.

Beszéltem eladókkal, az Apple órák túlnyomó részét ajándékba vitték a vásárlók. Szerintem az a legjobb ajándék, aminek örülsz, de magadnak nem vennéd meg vagy nem tudnád megvenni. Egyelőre sokkal több nőn láttam Apple órát mint férfin. Érdekes, hogy sokak számára kizárólag kör alakú okosóra elfogadható mert az jobban hasonlít egy kör számlapú mechanikus órára. A Moto 360 tűnik a környezetemben a legnépszerűbb Androidos okosórának, de én soha sem láttam még nőkön… Nem vagyok benne biztos, hogy hosszú távon a kör alakú okosórák lesznek népszerűbbek.

apple-watch-selling-points.jpg

Először én is csak a feleségemnek akartam venni Apple órát, nem éreztem hogy nekem az LG mellé szükségem lenne egy másikra. Úgy gondoltam, hogy feleségem nagyon jól tudná használni mert:

  • Nem zsebben, hanem táskában hordja a telefonját, sokszor nem hallja ha csörög, nem veszi észre az üzeneteket
  • Munka közben le van némítva a mobilja, nem lehet elérni
  • Velem szemben itthon sem hordja magával állandóan egyik szobából a másikba, és túl elfoglalt ahhoz, hogy nézegesse, hogy volt-e nem fogadott hívása vagy üzenete
  • Amikor a lakásban hirtelen nem találja a telefonját, az órával könnyen meg tudja csöngetni


Az okosóra első fontos funkciója, hogy egy modern, diszkrét, megbízható "csengőhangot" ad a telefonnak. Okosóra mellett a telefont némítva lehet tartani, soha nem fog kellemetlen helyzetbe hozni a csengetése. Ezt tovább viszi azzal, hogy segít kezelni a bejövő értesítéseket: a telefonhívást fel lehet venni az órán, üzeneteket le lehet okézni és azonnal, könnyen meg is lehet őket válaszolni. Nem kell állandóan a kezed ügyében tartani a telefonodat, fontos bejövő hívásokat és üzeneteket az órán is el lehet intézni.

Ezek a funkciók főleg azoknak hasznosak, akik velünk szemben nem babusgatják egész nap a telefonjukat. A haladó, telefonfüggő felhasználók számára az óra funkciói két fő kategóriába sorolhatók:

1. Gyorsabban vagy jobban tudsz valamit az órán véghezvinni mint a telefonodon

2. Lassabban vagy rosszabbul tudod ugyanazt

Kezdjük a második kategóriával:

Míg telefont általában jól lehet egy kézzel használni, az órához két kéz kell. Amikor az óra menüjében kóborolsz, pici célpontokat próbálsz az ujjad hegyével eltalálni, vagy úgy általában az órát mókolod, akkor valószínűleg sokkal alacsonyabb a hatásfokod mint a telefonodon lenne. Ez egy óriási használhatósági különbség, ezért nem hiszem, hogy az óra valaha meg tudná közelíteni funkcionálisan az okostelefonokat.

Az Apple órán futó appok általában olyan lassúak, hogy a használhatatlanság határát súrolják. A kör alakú ikonokkal telepöttyözött app screen-ről szinte nem is indítok soha semmit. Ha valamihez app kell, akkor az valószínűleg gyorsabban és jobban fut a telefonon. Például az órán futó Twitter app semmiben sem jobb mint ami a telefonon van. A képek túl picik, a linkeket nem lehet megnyitni. A Wonderground időjárás widgetet sokkal gyorsabban meg lehet nézni az iPhone lock screenről, mint az óráról, és több információt is látunk egyszerre. Nincsen szerintem egyelőre egyetlen olyan app sem, amivel azt lehetne demonstrálni, hogy ehhez okosóra kell, telefonon meg sem lehet közelíteni ugyanazt a funkciót.

Az iPhone-ról küldött iMessage üzeneteken látod hogy kézbesítve lettek-e, és (ha engedélyezi a címzett) hogy mikor lettek elolvasva. Az Apple óráról küldött kriksz-krakszokat, böködést és szívdobogást csak akkor kapja meg a címzett amikor rajta van az óra. Ez játéknak jópofa, kommunikációra nagyjából használhatatlan. Az Apple azt ígérte, hogy az órával új módon lehet kommunikálni, ebből egyelőre semmi sem lett.

Van azonban néhány dolog ami gyorsabb vagy jobb az órán:

A legfontosabbak az egyetlen pillantással befogadható információk. Van kényelmi különbség aközött, hogy elő kell halásznod a telefonodat, vagy csak egy csuklómozdulat és látod a bankkártya értesítést, azonnal le tudod ellenőrizni hogy mennyit terheltek a kártyádra. Ez az üzenet utána eltűnik, a következő csuklómozdulatkor már a következő üzenet jelenik meg, például hogy valaki említett a Twitteren. Erre az üzenetre csak egy mozdulat egy gyors fav-ot nyomni. Lehet, hogy teljesen feleslegesnek tűnik, de garantáltan Rockefeller érzés kipróbálni amikor például az eBay feldobja az órádra annak a cuccnak a képét amit abban a pillanatban sikerült eladnod vagy megvenned.

apple-watch-trio-800x363.png

A koordinátáid alapján az Apple Wallet előveszi a hűségkártyádat amikor például a kedvenc Starbucks-odhoz érkezel, csak annyit kell tenned hogy a leolvasó elé tartod a csuklódat és már fizettél is a QR kóddal. Ugyanez történik reptéren beszállókártyával is, szállodában tagsági kártyával is. Bevásárláskor csak két gombnyomás és elindul az Apple Pay, egy Jedi kézmozdulat és rendezve van a számla. Nyilván ezekért nem érdemes Apple órát venni, de ha már van egy Apple órád, akkor nagyon meg lehet az ilyen apróságokat szokni. Hasonló ez ahhoz, hogy bár PC-n is lehet ugyanúgy, mégis van egy csomó dolog amit kellemesebb mobilon csinálni.

Az egyetlen pillantással elérhető információk nem csak az értesítésekre vonatkoznak. Az óra számlapokra tehető un. komplikációk olyan adatokat mutathatnak meg, amikről hagyományos órák álmodni sem mernek. Az időjárás és a naptár talán ezek közül a legfontosabb, de a fejlesztők más infót is fel tudnak ide ajánlani [4]. Egy pillantás az aktuális adat, a korona eltekerésével (Time Travel) egy mozdulat a következő néhány óra előrejelzése. Például ha előre tekersz két órát, a számlapon levő összes komplikáció megmutatja hogy akkor mi fog történni: a naptár a következő értekezletet, az időjárás a várható hőmérsékletet. A komplikáció megérintése előhozza a részletes információt: az összes naptárbejegyzést vagy az egész napi időjárás-előrejelzést.

Nekem elég zsúfolt a naptáram, a céges meetingek mellett az összes privát és családi programom be van írva. Nap közben is kapok naptár meghívókat, az órán le tudom őket okézni vagy visszautasítani. A beépített naptár app mellett a Fantastical-t is használom. Az egyiken csak azok az események vannak amiken nekem kell részt venni, a másikon a többi családtag programját látom, ott követem az iskolák és fiam sport klubjának az eseményeit is. Amikor az óra értesít hogy indulni kell a következő helyszínre, azonnal el tudja indítani a navigációt is.

Elérkeztünk az Apple óra egyik legabsztraktabb sajátosságához: a rápillantás nélküli kommunikációhoz. A Taptic Engine megböki a csuklódat ha fel akarja kelteni a figyelmedet. Navigáció közben amikor balkanyar közeledik: tá-ti, tá-ti, tá-ti amikor jobbkanyar: ti-tá, ti-tá, ti-tá ritmusban. Amikor a célhoz érsz, akkor egy másik ritmussal értesít. Ha a hangot bekapcsolod, akkor csipog is hozzá. Kicsit olyan érzés mint R2-D2-val beszélgetni… R2-D2 is megérti amit mondasz neki (Siri is, csak angolul), de szóban válaszolni nem tud. Ha munkába indulok, annyit mondok neki hogy “navigate to work”. A navigáció a telefonon indul el, az óra mutatja a következő kanyart, de R2-D2 stílusban figyelmeztet is minden kanyar előtt. Így nyugodtan tudok vezetés közben telefonálni vagy podcastot hallgatni, nem kell a navigációnak megszakítania. Ez a fajta navigáció különösen érdekes lehet gyalogosan (nem szoktam arra használni) vagy biciklivel (azt még nem támogatja).

Siri sajnos nem tud még magyarul. Pedig ez az órával való kommunikációnak egyik fontos alapköve. Elég annyit mondani hogy “start a run” és megnyitja a workout app-et és elkezdi a pulzus/sebesség/távolság mérését. Emlékeztetőket, időzítést, ébresztést így a leggyorsabb beállítani, így lehet HomeKit villanykapcsolókat és termosztátot is állítgatni. A szövegfelismerés ellenben szinte tökéletesen működik magyarul. Az óra tudja, hogy kivel szoktam magyarul kommunikálni. Ha tőlük jön üzenet, akkor magyarul ajánl fel rövid válaszokat, például: “igen”, “nem”, “persze”, “elindultam”, stb. Ezen kívül emojit is lehet gyorsan dobni, vagy diktálni, ezt automatikusan magyar nyelvnek értelmezi. Ha a diktálást félreértette volna (nekem még ilyen nem fordult elő), akkor audió üzenetként is el lehet küldeni a választ, ha a másik fél is iMessage-en van. Ez a fajta kommunikáció megbízhatóan és gyorsan működik, sokat használjuk. Üzenetet nem szoktam az óráról indítani, de válaszolni annál többször. Az is elég varázslatos hogy angolul érkező üzentre az óra angol válaszokat készít elő és angolul értelmezi a diktálást. Az órát át lehet állítani magyar nyelvű menüre is.

Az Apple óra gyors használatának másik alapköve a Force Touch. Ez az, amikor az erősebb nyomást másképp értelmezi mint a sima érintést, olyasmi mint számítógépnél a jobb egérgomb. Naptárbejegyzésre erősen rányomva például elindítható a navigálás, szöveges üzenetre nyomva olyan opciók jelennek meg mint koordináták elküldése, vagy az ismerős felhívása. Force Touch-csal pillanatok alatt lehet számlapot váltani. Én reggel a Modular számlappal kezdek, ezen látszik legrészletesebben a naptár. A digitális koronát továbbtekerve megnézem előre a napi programomat. Délután átváltok a Color számlapra, azon a legszebb az óra, és legjobban vizualizálható ahogy délután a kismutató az 5-ös szám felé közelít :) Amikor délután edzek, egy másik számlapot állítok be amin az Activity app mérései vannak kinagyítva, itt látszik hogy mennyi van még hátra a napi cél eléréséig. Este egy Simple számlapra váltok, ezen látszik az akku töltöttsége, és innen lehet elindítani a Sleep++ alvásmérő app-et. Bizony, órában alszom! :) [5] Ha stopperre van szükségem, akkor átváltok a stopper számlapra. Máskor is meg szoktam ezt tenni, mert egyszerűen jól néz ki a kék számlap a kék óraszíjja.

apple-watch.png

A fotó hátlapos számlapon animáltak a Live fotók. A kijelző bekapcsolásakor csak egy rövid részlet látszik az animációból, az ujjunkat rátéve lejátssza az egészet. A telefonon egy kiválasztott album automatikusan szinkronizálódik az órára. Én a kedvenceknek jelölt képeket szinkronizálom, az egyik óraszámlap véletlenszerűen választ közülük. Egyszer amikor átváltottam erre a számlapra, a családomat ábrázoló fotót választotta ki, a képkivágás és az animáció is nagyon jól sikerült. Nekem a telefonomon is mindig a gyerekeimről készült fotó a záróképernyő, ennek is megörültem, meg is tartottam állandó beállításként. Lehet hogy a tech újságírókat az ilyesmi nem hozza lázba, de szerintem sok embernek megmelengeti a szívét és segít abban hogy összebarátkozzanak az okosórájukkal.

Az aktivitás méréséhez valószínűleg egy sokkal egyszerűbb vagy olcsóbb eszköz is elég lenne. Az Apple óra szerintem a motivációban nagyon jó. Minden nap nulláról indul a három karika: a piros a mozgás [kalóriában], a sárga az edzésidő [percben], a zöld az állás [óránként figyelmezetet ha egy helyben ültél]. Szerintem nagyon jó, hogy nem csak lépések számában és mozgással töltött időben, hanem az elégetett kalóriában méri a napi eredményeket. Ha elkezdesz egy edzést, bekapcsolva tartja a pulzus mérését, ez alapján pontosabban tudja a kalóriákat megtippelni mintha csak a karod hadonászásából próbálná kiszámolni. Sétálással nem lehet becsapni, oda kell lépni, hogy elkezdjen mozogni a piros karika. Elég egyszerű a használata, de együtt tud működni bonyolultabb sport tracker appokkal is, biciklizést én például Endomondo-val szoktam mérni. Engem egyelőre még motivál hogy minden nap befejezzem a köröket… Edzéseket lehet előre kiválasztott cél nélkül mérni, de ha például beállítom hogy futni fogok, és 200 kalória van hátra a célom eléréséhez, akkor szól 100-nál, hogy a felénél tartunk, vissza lehet fordulni :) [6] Régebben ha eleget mozogtam, pár napig pihenőt engedélyeztem magamnak. Amióta az órán követem a teljesítményemet, nem nyugszom amíg minden nap el nem érem a célt. Ha egy héten keresztül kimaxoltam a köröket, az óra ad egy virtuális trófeát, és javasolja, hogy ideje növelni a célt.

Mindenki szeretne egészségesebben élni, ebben az Apple óra remek társ. Amikor szól, hogy már egy órája egy helyben ülök, akkor én fogom magamat és mászok a lépcsőházban néhány emeletet. Cserébe 30 fokot növekszik a kis kék kör. Amikor estére nem ért körbe a piros kalóriaszámláló, felveszem a futócipőmet és megyek kalóriát égetni. Remek csapatot alkotunk így együtt.

Szerintem sok amatőr fog hozzám hasonlóan lelkesedni az Apple óra fitness tracker funkciói miatt. Akik komolyan edzenek, már régen vettek maguknak egy profi GPS trackert, ők hosszasan tudnának arról mesélni, hogy ahhoz képest az Apple óra mi mindent nem tud. Akik az Apple órát nem a fitness mérés miatt vették, sőt az órát akár nem is vették hanem kapták, találtak benne bekapcsolva egy furcsa karikás appot, ami elkezdte őket noszogatni hogy többet mozogjanak. Ha ez valami eredményt hozott, akkor számítani lehet a boldog tanulságtételükre, értsük meg őket! ;)

Konklúzió:

Egyes kritikusok szerint az Apple óra túl keveset tud, nincs igazán értelme a létezésének. Mások szerint túl sokat próbál markolni, nem fókuszál eléggé az alapokra. Szerintem első generációs terméknek azért ez nagyon jól sikerült. A Force Touch, a szövegfelismerés, a digitális korona mind a gyors, hatékony használatot támogatják. A téglalap alakú kijelzőn a digitális koronával és a szaggatásmentes görgetéssel kombinálva villámgyorsan végig lehet az üzeneteket és értesítéseket pörgetni. Annak ellenére hogy picike, ez egy elég bonyolult kütyü, nem is lehet könnyen kiismerni. Például egy felmérésből kiderült, hogy rengetegen nem tudják, hogy az órájuk Wi-Fi-re is tud kapcsolódni ha a Bluetooth leszakadt. Ki lehet menni vele például a garázsba telefon nélkül. Az üzenetek és a hívások ráadásul akkor is megjönnek, ha a telefon ki van kapcsolva. Ehhez nem kell semmit beállítani, a Wi-Fi jelszót a telefon adja át az órának, minden a háttérben történik.

Én sokkal több pozitívumot találtam ebben az 1.0-ás verziójú okosórában mint problémát [7]. Számomra a rendszer a jelenlegi formájában nagyjából alkalmatlan appok futtatására. Sajnos túl sokáig tart amíg elindulnak és a telefonnal szinkronizálnak. A fejlesztőknek ezért egyelőre szinte lehetetlen hasznos és könnyen használható óra applikációkat vagy számlapra komplikációkat írni. A telefonon installált appok órán futó társát automatikusan felinstallálja, eddig még nem találtam semmi nagyszerű dologgal. Remélhetőleg gyorsabb processzorok segítenek majd ezen és nem a Bluetooth kapcsolat eredendő lassúsága a probléma. A következő verzióban jó lenne, ha nem lenne az a 4mm vastag fekete keret a kijelző körül, és ha a kijelzőt állandóan bekapcsolva lehetne tartani [8]. Az akkuidővel jelenleg sincsen semmi probléma, könnyen kibírja estig töltéssel, 20-40%-on van nálam a nap végén.

Tősgyökeres Apple vásárlók is egyelőre gyanúsan méregetik ezt az órát. Érthető hogy nem akarnak fejest ugrani egy drága új termék vásárlásába, amit naponta kell töltögetni és 1-2 évente nem árt upgradelni. Ha az árat kiiktatjuk a megítélésből, akkor egy szerethető, hasznos, érdekes, futurisztikus szerkezetet kapunk. Feleségem külön mondta karácsony előtt, hogy neki egyáltalán nem kell Apple Watch, de miután megkapta, azonnal megkedvelte. Én is így voltam ezzel, a kipróbálás megváltoztatta a véleményemet. Már nem látom üres szlogennek a lap tetején levő idézetet... [9] Persze az is fontos, hogy nagyon-nagyon olcsón sikerült megvennem őket, így aztán teljesen meg vagyok elégedve az ár/érték aránnyal. Kíváncsian várom a következő generációkat! Én úgy látom, hogy a csuklómról végleg leszorította az Apple a hagyományos óráimat.

[1] Nagyon jó volt az LG órában, hogy a kör alakú számlapra egy nézetben feltette az aznapi programomat. Egy pillantással láttam hogy napközben mikor van szabadidőm, és visszaszámlált a következő eseményig. Sajnos az óra engem túl sokszor idegesített ahelyett hogy kiszolgált volna. Például navigáció közben nem nem berregett amikor kanyar közeledett, állandóan nézegetnem kellett, nem voltam vele előrébb mint egy bekapcsolva tartott telefonnal.

[2] Iroikus, hogy épp az Apple óra jobban testreszabható, A Wear-en lehet ugyan számlapot változtatni, de a számlapot azonban már nem lehet módosítani, nem tudiod azokat az információkat kitenni amikre szükséged van.

[3] Az okosóra erőssége a villámgyors interakció. Szerintem 15 másodperc alatt van az átlagosan a kijelző nézésével töltött idő. Amikor 30 másodpercig tart rajta valami, azt a telefonon valószínűleg jobban el lehetett volna intézni.

[4] Megintcsak érdekes, hogy a Watch OS felxibilesebb abban, hogy a fejlesztők saját adatokat tudnak a kijelzőre kirakni. Az Android Wear egyelőre zártabb, nincs nyitott forráskódű verziója, nem lehet belőle kihagyni a Google Now-t. Számlapot persze lehet cserélni. Érdekes lesz megfigyelni, hogy marad-e a Google ennél a stratégiánál és vége lesz az "open always wins" mantrának.

[5] Este lefekvés előtt töltöm fel az órát. Éjszaka fut az alvásmérő app (igazából nincs túl sok értelme) repülőgép üzemmódban.

[6] Gyaloglást, futást, biciklizést, lépcsőzést, szobabiciklit, evezést, elliptikus trénert tud mérni. Van ezen kívül "egyéb" is, ott is gyűlnek szépen a kalóriák ha a pulzust elég magasan tartod. Célként kalóra mellett időt, megtett távolságot lehet megadni. Egy körcikkely mutatja hogy állsz a célodhoz képest.

[7] Van azért néhány bug, egyszer sikerült is már az órát lefagyasztanom. Feleségem elmondása szerint nem talált még semmi hibát. Nála más gond van, mert ő nagyon lazán hordja (különben nyomja a csuklóját), így a pulzusmérés akadozik és az Apple Pay állandóan PIN kódot kér mert azt hiszi hogy le lett véve az óra a kézről.

[8] Hihetetlen, hogy mennyire jól működik a kijelző automatikus bekapcsolása amikor felemerem a kezemet hogy megnézzem az órát. Is is idegesitő volt az LG-ben, sokszor kellett újra és úja hadonásznom hogy bekapcsolja a kijelzőt. Az Apple óra talán 20-ból egyszer felejti el a kijelzőt bekapcsolni, de ilyenkor elég rákoppintani és már működik is.

[9] Nekünk is ugyanez a két szín van mint az Apple Watch főoldalon, jól néznek ki együtt. Nem gondoltam volna hogy ez a sápadt arany színű nekem tetszene, de élőben szerintem ez a legszebb az összes sport modell közül.