Hogy 2009-ben az Apple nem iPhone 4-et, hanem iPhone 3GS-t mutatott be, nagyjából leszarta mindenki. Most őszintén, nem tök mindegy, hogy nevezik a készüléket, ha egyszer a hardverben úgysem lenne változás akkor sem, ha neadjisten iPhone 624i-nek neveznék el?

Kapaszkodjatok meg: nem mindegy. 

Mutatok valamit:

screen_shot_2016-01-05_at_23_32_50.png

Igen, ez az Apple részvényértékének görbéje, és látható, hogy mekkorát esett a papír ára. A tavalyi csúcs 132 dollár volt júliusban, most meg közelítik a 100 dollárt, a 2014 októberi értéket. És már senki számára nem kérdés, hogy miért esik vagy nő az Apple részvényeinek ára: mindenki tudja, hogy csakis az iPhone miatt. Az iPhone felelős az Apple bevételeinek több mint 60 százalékáért, és ha valakinek olyan megérzése van, hogy ez a 60 nemsokára csak 58 lesz, akkor jön a pánik, mert

az Apple nem fog növekedni, esetleg csökkenni kezd!

És a helyzet egyre kiélezettebb. Most például úgy esik folyamatosan az Apple értéke, hogy józan paraszti szemmel semmi problémát nem veszünk észre. Itt vannak az iPhone-eladások:

screen_shot_2016-01-05_at_23_39_35.png

Nőtt az előző negyedévhez képest, nőtt az egy évvel korábbihoz képest, mi kell még? Hát megmondom: a stabil alap. Az Apple ma már Kínára alapozza a növekedést, az meg egyelőre nem számít ugyanannak a bizalmi körnek, mint egy jóféle South Park-i vagy brükszellesi lakos.

És már nemcsak a növekedés vagy az esés okaként hivatkoznak az iPhone-ra. A cég fényes vagy sötét jövőjét is ebben mérik: most például az az állítás, hogy azért nem nagy baj ez a 100 dollár körüli bukdácsolás, mert idén az iPhone 7 éve van, és az mégsem _csak_ egy S-es frissítés. Biztos lesz valami nagyobb dobás vele. Amivel majd megint ez lesz a kasszaszaggató termék, ahogy egyébként az iPhone 6s is az volt, de hé. Aki TÉNYLEG új telefont akar, a 7-est azért megveszi.

Az S széria skippelhető. A +1-es széria nem.

Hiába gondoljuk, hogy mi mentesülünk ez alól a pszichológiai teher alól. Valójában sokkal inkább hatnak ránk, mint a kütyübe épített valóban hasznos ficsörök. Persze utólag, meg a vásárlás előtt racionalizálunk, megmagyarázzuk, úgy is érezzük, hogy bebizonyítottuk magunk előtt, miért kell most ez nekünk jobban, de a helyzet mégiscsak az,

hogy jobban kell.

Nem mindegy, hogy idén "iPhone 6s Hyper Turbo" vagy iPhone 7 jelenik meg. Olvasd el a neveiket, és mutass rá, melyiket kéred. Utána játszd el, hogy te racionális voltál.

Az Apple sikeresen két éves ciklust faragott egy egy éves ciklusban frissülő termékből. Lett S éve és +1 éve. Az S évében be kell mutatni valami nagyon új terméket, egy átdolgozott Apple TV-t, egy iPad Prót, kicsit felkavarni a dolgokat. A +1 éveiben pedig lehet koncentrálni arra a termékre, aminek köszönhetően a cég a világ legértékesebb vállalata lett. 

Nem tudom, hogy ezt szándékosan csinálták-e, vagy nem. De ha valaki még egyszer azt mondja, hogy az Apple túlnyomórészt marketing, de közben az ilyen húzásaikra gondol, akkor azt mondom, wow, igen, de micsoda marketing! 

Micsoda marketing.